Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dessutom behöver jag vilodagar. Jag vill göra annat än rida och eftersom jag har svårt med motivationen och orken så behöver jag göra annat ibland.
Tack för alla utförliga och bra svar!
Jag funderar lite kring en 5 åring, snart 6 år, som hopptränar max en gång i veckan/varannan vecka, rids dressyr för tränare en gång i veckan, rids två, tre gånger i veckan i ridhus/utomhus i alla gångarter med mycket "tänkande" och en eller två dagar skrittas i skog och mark.
Hästen hoppar någon enstaka pay n jump på ganska låga höjder. Han går i hage med en kompis ca 12 timmar per dag. Hagen är kuperad och inte direkt springvänlig.
Vilar en dag i veckan. Äter hösilage, och ca 3 dl lågenergi pellets, (krubbskrammel morgon och kväll då alla hästar i stallet får mat) plus mineraler och vitaminer per dag. Behöver han den vilodagen, kan han skrittas en dag till ca 45 minuter, alltså ridas 7 dagar i veckan, eller bör han vila mer? Hur skulle du göra om det var din häst?
Han arbetas från marken med, men inte regelbundet en dag varje vecka. Det var en bra idé att byta ut en av riddagarna mot promenader och tömkörning! Det är inte aktuellt ännu att ta bort vilodagen, först till våren möjligen då han är lite äldre. Jag frågar för det är intressant att höra olika personers åsikter och tankar kring detta. Jag tycker nog att han kan promeneras för hand så han får röra på sig även på hans vilodag, utan att det "arbetas", då hagen inte är så lätt att springa i. Tycker du att han hellre ska stå en dag, eller skulle du promenera även på den lediga dagen?En femåring skulle jag låta vila helt minst en dag i veckan. Skulle även om det var min häst byta ut en av de övriga dagarna med arbete utan ryttare, t.ex. tömköra eller promenera vid hand istället för skritta ut.
De behöver restitution i den åldern både fysiskt och mentalt.
Proffshästar* telefonen valde att autocorrecta@Unafraid vilka många hopphästar då ?
Hur gammal är "Tanten", din häst?Min Fröken är en typisk häst som inte 'mår bra' av vilodagar som bara består av att stå i hagen. Speciellt nu på vintern med mindre hagar och inget sällskap.
Dock betyder detta inte att hon inte får dagar med lägre intensitet. Lösgalopper i paddocken, promenader, uteritter i skritt räknar jag som 'vila' för Fröken, dvs, rörelse men med mindre påfrestning och utan den mentala pressen (typ. Uteritter är en helt annan sorts mental påfrestning för Fröken).
Tant kunde gott 'stå' en-två dagar i veckan utan att det påverkade henne negativt särskilt mycket. Sen blev hon SKETAPIGG, fysiskt, men inte mentalt.
Proffshästar* telefonen valde att autocorrecta
Inte nån?Fast nej oavsett ? ”Proffshästar” går inte uteritt en gång om dagen/två pass .
Inte nån?