Vilodag för 7 årig häst?

Harbor

Trådstartare
Jag har förstått att en häst som rids varje dag bör ha en vilodag i veckan, så att den inte rids utan bara får gå ute. Håller ni med om detta? Vår häst är 7 år.

Sv: Vilodag för 7 årig häst?

Ja, en vilodag i veckan för en 7-årig tycker jag verkar bra.

Ja det tycker jag. Min häst är 11 år och han får fortfarande vila 1 dag i veckan. Med undantag då kan kanske går 2 veckor utan vila. Men då går han inte stenhårt alla dagar.

Skulle du vilja träna hårt 7 dagar i veckan året om?? Jag tycker det är viktigt med vila för hästar i alla åldrar.

Nu vet jag ju inte hur hårt ni rider, men hård träning är nedbrytande för musklerna. För att de ska byggas upp igen krävs vila. Därför är det inte fel att ha en vilodag efter hårt arbete. Nu hoppas (eller tror) jag inte att ni rider hårda pass varje dag, men man måste variera träningen - dels för att hästen inte ska tröttna och dels för att vilan är minst lika viktig som själva träningen för att man ska komma vidare. Jag tror inte att ni förlorar någonting på att låta hästen vila en dag i veckan.

För mig varierar detta en hel del. I perioder som denna (snö, kyla och allmänt isigt) så kan det bli två vilodagar/vecka. Andra perioder när man kan skritta ut långa turer så räknar jag nästan de dagarna som vilodagarna, då pratar vi skritt på lång tygel i skogen. Visa veckor jobbar jag mycket medans andra är jag ledig mera. Så i mitt fall så anpassas vilodagar efter jobb, väder och ifall jag tycker hästen har jobbat hårt och behöver en vilodag rent kroppsligt.

/B

Jag har förstått att en häst som rids varje dag bör ha en vilodag i veckan, så att den inte rids utan bara får gå ute. Håller ni med om detta? Vår häst är 7 år.

Minst en dags vila per vecka.
Som L8P8 skriver är vilan minst lika viktig för att hästens muskler ska kunna utvecklas. De är i vilan de "växer" så att säga. ( med reservation för ordvalet)

Varannan dag är sunt om man tränar tycker jag. Rider man dock lugnt och skrittar mycket kanske man kan rida oftare. Det beror ju helt på belastning.

Sen beror det ju helt på vad det är för häst och vad den har för bakgrund, behov och förutsättningar.

Varje gång man tränar så hårt att nedbrytning av muskler sker måste de vila för att återbildas. Så efter varje träning behövs en vilodag för att ge kroppen chans att bygga upp, annars bryter man bara ner musklerna.
Men en dag då man inte går över vad hästen är tränad för så behövs det inte. Då kan det räcka med färre vilodagar.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Vila är minst lika viktigt som träning för musklerna. Muskler byggs inte upp bättre för att man tränar hårt 6-7 dagar per vecka, tvärtom, de måste ha vila för återhämtning också.

Vill man känna på det själv, är det bara att ta en rejäl joggingtur varje dag i en eller ett par veckor. ;)

Om er häst tränas hårt tycker jag att två vilodagar är mer lämpligt + någon dag där man tar någon lugnare tur.

Min dotter rider honom ca 1 timma per dag, nu på vintern i manegen som oftast, ett vanligt pass, där han gås igenom i alla gångarter, och långa skrittpass i början och slutet på timman. En gång i veckan går de kanske på nån slags träningstimma med tränare och då har de hoppning eller dressyrpass. Då brukar han vara lite svettigare. Jag skulle säga att allt detta är medelhård träning, eller vad säger ni?
Hos oss är det annars -25° ute just nu. Hästarna släpps ut i rasthagarna med täcken på så jag förmodar att det är ok?

Jag har en vilodag i veckan på alla hästar jag rider/ridit. Oavsett ålder. Äldre hästar brukar få en vilodag+en lugn dag, alltså en lugn promenad i skogen etc..

Minst!

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle säga att det är lätt träning såvida ni inte är uppe på en väldigt hög nivå i träningen men det låter det inte som? En häst har inte behov av vila i form av att stå i hagen hela dagen, de mår mycket bättre av att ta en avslappnad trevlig skogstur som vilodag. Ni som jämförde med er själva: "skulle ni vilja jogga varje dag utan att vila?" Nej kanske inte men jag skulle inte heller vilja sitta instängd en dag per vecka, är man van vid rörelse så blir man lätt uttråkad och rastlös. Däremot tycker jag att man gärna kan låta hästen stå en dag men då är det för att ryttaren ska få en "vilodag" och hinna göra annat. Hästen uppskattar en tur i skogen mer. Har man endast möjlighet att rida i ridhus då tycker jag att hästen kan stå 1-2 dagar för att man inte ska slita på den för hårt och gärna varva med tömkörning och cavaletti. -25 grader är inget problem för en häst, det går utmärkt att rida ute om ryttaren står ut :)
Själv rider jag min häst (9år) 1,5 timme per dag i skogen, mycket skritt men även trav och galopp. 1-2 dagar i veckan rider jag i paddocken men då hon är otränad ännu (nyss köpt denna) så rider vi bara 20-30 min på banan. Hon vilar när jag inte hinner rida eller så tar vi en mindre runda i skogen tex 30 min skritt med några travsteg. Hoppas ni hittar det sätt som passar er :)

Jag lägger alltid in minst en vilodag i veckan. Tycker det är viktigt att hästens muskler får chans att återhämta sig. Den blir ju ändå inte att den står helt still om den har en ordentlig hage att röra sig i. Däremot brukar jag inte ställa av hästen dagen efter ett riktigt jobbigt pass, utan skrittar dagen efter och vilar helt två dagar efter. Lite samma upplägg som jag körde själv när jag tränade "på riktigt"

Det beror helt på hurdana hagar man har tycker jag, och i vilken kondition hästen är. Tar man det lugnare kan man absolut rida varje dag och slänga in vilodagar här och där, samt variera träningen med tömkörning, löshoppning osv så hästen får vila från ryttaren också.

Om hästen är vältränad och bara har en liten rasthage skulle jag skritta den, för hand eller uppsuttet, istället för att ha vilodag.

Vi försöker rida så att vi tränar tre dagar och sedan vilar en.Det blir ju lite olika beroende på tävling osv...

Vi försöker rida så att vi tränar tre dagar och sedan vilar en.Det blir ju lite olika beroende på tävling osv...

Så gör jag också och det funkar väldigt bra.
Jag varvar också uppsutten och avsutten träning så ett av de tre passen brukar bestå av tömkörning, ett är antingen dressyr eller hoppträning på banan och ett är uteritt av olika karaktär (klättring, kondition, dressyr). Variationen är minst lika mycket för min skull som för pålles.
En del av vilodagarna kan bestå av en skrittpromenad vid hand bara för att det är mysigt. Jag tycker om att umgås med min häst... och jag tror att han gillar mig också :D.

Min travare har 3 dagars vila i veckan. Han tränar hårt två dagar i veckan, och lallar/jobbar med hjärnan två dagar.
Min andra går mest hela tiden men hon tränas inte hårt alls. Ibland brukar vi strunta i selen och sadeln och bara gå promenader i skogen i en vecka, för att vi båda tycker det är mysigt.

Träning bryter ned muskler, vila bygger upp.

Jag tycker inte det är själva vilan som är det viktigaste, utan variationen av ridningen.
Har hästen gått väldigt hårt tycker jag tvärtemot de flesta - jag tycker man ska skritta ett långpass dagen efter, alt. jogga hästen lite.
Stela muskler som bara vilar tar längre tid att återuppbygga än om man "stretchar" dem lite, dvs då krävs ofta mer än en dags vila.

Om jag har kört extra hårt , dvs över hästens dagskondition, så brukar jag skritta nån timme dagen efter antingen för hand eller uppsuttet + ev. lite jogg på banan, sen ev låta hästen stå dagen efter det.

Sen kan jag väl tycka att det beror lite på också. Har man hästen med mkt utevistelse i en flock som rör på sig mkt tycker jag det är mer okej med vilodag, än om hästen bara står still i en rasthage några timmar om dagen.

Men någon vilodag/skrittdag i veckan tycker jag absolut att alla hästar ska ha.
Själv brukar jag ta minst två sådana dagar i veckan, beroende på dagsformen.

Det bero ju på häste om den ska eller inte ska vila helt en dag. Det beror ju också på hur mkt hästen går ute de dagar den inte rids.
Jag tycker att om hästen bara går 5-6 timmar i rasthage, kanske ensam, då ska den ridas helst alla dagar. Annars blir dagen väldigt lång för hästen.
Men om hästen går ute 10 timmar med andra hästar och rör på sig räcker det om man rider den 3-4 dagar i veckan.
3-4 dagar hårdare arbete och 3-4 dagar vila/skritt i skogen tycker jag är rätt lagom.
Sedan så spelar det ju in om hästen får ngn lång sammanhängande vila under året.

Jag ger hästen en dryg månad vila i hagen 12h om dagen med andra hästar den tid på året då det är sämst väder. Oftast nov-dec. Då kan hästen återhämta sig helt, och jag känner inte att ja behöver ha dåligt samvete om jag rider lite extra hårt på sensommaren och hösten när det för mig är som roligast. Blir hästen lite sliten kan den ju läka ut allt som man inte ser/märker under vilan.

En häst har inte behov av vila i form av att stå i hagen hela dagen, de mår mycket bättre av att ta en avslappnad trevlig skogstur som vilodag.

Ni som jämförde med er själva: "skulle ni vilja jogga varje dag utan att vila?" Nej kanske inte men jag skulle inte heller vilja sitta instängd en dag per vecka, är man van vid rörelse så blir man lätt uttråkad och rastlös. Däremot tycker jag att man gärna kan låta hästen stå en dag men då är det för att ryttaren ska få en "vilodag" och hinna göra annat.

Jag tycker att man ska varva in lugna skogsturer i den vanliga träningen, vilodagar behövs för att inte bryta ned musklerna. Det handlar inte om att stänga in hästen i stallet de dagar den inte rids, mina har i varje fall relativt stora hagar att röra sig i och de verkar uppskatta att bara vara i hagen och bli ompysslade på sina vilodagar.
För mig låter det lite märkligt att bara kunna välja emallan att motionera i olika former varje dag eller vara instängd någonstans.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
316
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
10
· Visningar
458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka