Ville bara berätta!

alice

Trådstartare
Skrev ju en tråd ang bukighet vs grovfoderintag för ett tag sedan. Jag hade ju en bukig, nästan uppblåst häst och undrade om det kunde bero på för lite grovfoder eftersom proteinnivån låg perfekt.
Jag gjorde om hela foderstaten och la till 1,5 kg mer grovfoder (varav 1 kg halm) och gissa vad som har skett?!?! Hästen börjar bli smärt och fin om maggen! Jag har inte ändrat min ridning så det är uteslutet att det är muskler som gjort mirakel. Men den sista lilla rundningen på maglinjen ordnar jag med mer muskler så fort marken tinar! :D

Så, mitt tips är att om du har en lite bukig häst och ger på gränsen till lite grovfoder och du vet att proteinet inte är boven, så öka grovfodret i den mån analysen tillåter! :idea:

//Alice

Vad bra att du delar med dig, det hjälper ju oerhört om man får ett sådant fall. :bow:

Tänk vad många som skulle dra ned på stråintaget i det läget. :crazy:

mvh Jessica

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Jag sitter och funderar om det inte är så att min häst behöver mer grovfoder än han får idag. Han är nämligen fortfarande lite bukig och...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: alice
·
Foder & Strö Jag har i början av aug fått hem min nya häst. Hon var ganska tunn när hon kom och fick genast gå ut på dygnet-runt-bete. Hon la på sig...
Svar
15
· Visningar
2 657
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama