Ville bara berätta!

alice

Trådstartare
Skrev ju en tråd ang bukighet vs grovfoderintag för ett tag sedan. Jag hade ju en bukig, nästan uppblåst häst och undrade om det kunde bero på för lite grovfoder eftersom proteinnivån låg perfekt.
Jag gjorde om hela foderstaten och la till 1,5 kg mer grovfoder (varav 1 kg halm) och gissa vad som har skett?!?! Hästen börjar bli smärt och fin om maggen! Jag har inte ändrat min ridning så det är uteslutet att det är muskler som gjort mirakel. Men den sista lilla rundningen på maglinjen ordnar jag med mer muskler så fort marken tinar! :D

Så, mitt tips är att om du har en lite bukig häst och ger på gränsen till lite grovfoder och du vet att proteinet inte är boven, så öka grovfodret i den mån analysen tillåter! :idea:

//Alice
 
Vad bra att du delar med dig, det hjälper ju oerhört om man får ett sådant fall. :bow:

Tänk vad många som skulle dra ned på stråintaget i det läget. :crazy:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 064
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp