Vill veta... (ang utställning, avel)

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare corona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 697
C

corona

Har två katter som jag skulle vilja ställa ut (siameser).
Vad ska man göra?
Hur går en kattutställning til?
vart skall man vara medlem?
var får man info?
Hanen är kastrerad, kan man ställa ut honom då?
Hur går det till om jag vill "ta ungar" på honan?

Någon som vill hjälpa mig?

Sv: Vill veta... (ang utställning, avel)

Ok, här är en liten "snabbguide":

1.Du måste vara medlem i en kattklubb för att få ställa ut, antingen Sverak (har flest utställningar) eller IDP, det väljer du själv. Sverak-anslutna kattklubbar hittar du i länken i inlägget ovan.

2.Katterna måste vara vaccinerade (från och med januari bara varannat år, men fram tills dess varje år).

3.Leta upp en uställning som du vill ställa ut på, lämplig i närheten av där du bor. Lista på utställningar finns också på sveraks hemsida.

4.Anmäl dig till utställningen genom att fylla i en utställningsanmälan (finns att ladda hem på sveraks hemsida). Skicka anmälan till din egen kattklubb, inte till den arrangerande. Betala in anmälningsavgiften som står på inbjudan.

5.Du måste ha ett burskynke. Det kan du köpa eller sy själv. Ibland kan man få låna skynken från sin kattklubb. Obligatoriskt är själva skynket som ska hänga runt buren, men oftast har man även ett tak och något att lägga i botten på buren också.

6.Innan utsällningen bör katten ev badas (lite olika med olika raser). Hör av dig till tex din uppfödare så kan han/hon säkert hjälpa dig med hur du ska preparera din egen ras.

7.Du bör ha med dig följande:
-Burskynke
-stamtavlor+vaccinationsintyg
-bekräftelse på utställningsanmälan
-sandlåda till katterna (det finns speciella utställningslådor att köpa i djuraffärer, som är mindre än vanliga lådor.
-Sand, sandspade
-mat- och vattenskålar
-kattmat
-vatten (oftast finns det på utställning, men det är säkrast att ta med själv).
-Div pälsvårdsprylar, beroende på hur man preparerar sin ras
-Något att sitta på kan vara skönt
-Något att äta (kan finnas på utställningen, men inte alltid)

8.Väl på plats så börjar man med veterinärbesikting, sedan checkar man in, och då får man oftast sitt burnummer (ibland är det fri burplacering). Inred buren åt katterna och låt dem bekanta sig med den. Sedan kan det vara lämpligt att leta upp ett program, så att man ser hur många katter som ska dömas innan dina, så att du vet när du ska hålla dig framme hos din domare. På vissa utställningar är det assistenter som hämtar katterna, men på många får man själv bära fram katten till domaren. Om man är osäker kan man alltid be en assisten om hjälp.

Så! Det var litegrann. Jag tänker inte ta upp allt om hur själva utställningsreglerna är, för då tar det hela dagen att skriva... ;) :crazy:

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
786
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 151
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna