Vill veta allt om storpudeln!

cambodia

Trådstartare
Hej!

Är egentligen kär i Salukin :love:

Men har tidigare (och nu återigen) kikat lite på storpudel (eller heter det kungspudel??) och fastnat för den rasen också.
Inbillar mig att det kanske är en "lättare" första-hund, och ett plus för att den inte fäller såklart!
Så ni som äger eller känner en stor pudel får hemskt gärna berätta om den och lägga ut MASSOR med bilder! Helst på kortklippta, eller iaf mer "vardagsklippta", hundar!
Vet iallafall en bukare som hade jättefina storpudlar på bild här för en tid sen :)

Appropå pälsen, är valparna också "allergi-vänliga" eller har dom samma valp-ull som vilken valp som helst? Har nämligen reagerat på en valpis av annan ras förut...

Tack på förhand!

Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Kan inget konkret om pudlar men det heter i alla fall storpudel som du var inne på, kungspudel är en gammal benämning tror jag :)

Jag har vare sig haft storpudel eller saluki (dock borzoi) men rastade under flera år våra hundar tillsammans med hela gäng av båda raserna så jag har lite koll tycker jag. Och om storpudel är en lättare förstagångshund än en saluki tror jag helt beror på hur man är som hundägare. Så min fråga är: på vilket sätt tror du att storpudeln är lättare?

Tycker generellt att många tenderar till att se vinthundar som "svåra", kanske för att de har ett speciellt utseende. Jag vet ofta när vi kom släpande med borzoi + cocker-flocken och folk stannade och fascinerat frågade hur vi kunde ha så krävande hundar som borzoierna. Men i sanningen var cockrarna "som vardagshundar" på alla sätt mer krävande utom när det gällde plats och att få en bra inkallning.

Det finns ju mest folk med mellan- eller dvärgpudel här. Det är väl en eller två som har storpudlar, därför får du så få svar. Jag har själv inga väsentliga erfarenheter av storpudel, har dock mellanpudel själv.

Tack för alla svar jag har fått hittills iaf :)

Varför jag tror att det är en lättare hund, tja... Jag har ju fått massor med bra info om Salukin, så jag är egentligen inte avskräckt i bemärkelsen att det är en för svår hund.
Det jag tänker på är nog mer hur mycket en Saluki behöver få springa och sträcka ut över stora ytor, samt inkallning och möjligheter att ha den lös. Ser mig inte ha allt för många inhägnade områden här omkring att göra det på tyvärr...
Sen tänker jag lite på jaktinstinkten, då både jag själv och mina föräldrar har katt (mina är dock endast inne, men deras är ute också) och då möjligheten att ta med hunden dit. Men jag vet även att Salukin kan lära sig att umgås och leva med katter också så :)

Sen beror det självklart helt på individen, och då jag lutar åt att OM jag skaffar en så blir det en något äldre hund än en valp då jag känner mig osäker mot valp-pälsen, och också känner att jag vill ha en lite "vuxnare" hund att börja med. Så då hänger ju mycket på vad den fått lära sig från början.

Egentligen ville jag mest bolla lite med de som vet lite om Storpudeln...
Men det är bra att nån frågar vad man egentligen menar, så man får tänka efter lite vad det är man... egentligen menar :idea::rofl:

Hur stor skillnad kan det egentligen vara på de olika storlekarna? Berätta gärna om dina pudlar om du vill :)

En del storpudlar är lugna andra väldigt flamsiga och behöver jobba mycket. Pudelns som ras oavsett str är mycket mer flamsig och lättstressad om man inte tränar rätt från början än vad vinthundar är. Det är svårt att veta innan vad man får för pudel. Pudeln behöver jobba och vinthunden behöver springa. Jag skulle tagit vinthund ;) Jag har både och fast pudeln är en stor/mellanpudel och cocker blandis med mest pudel i. Pudeln har också ofta stor jaktinstinkt ( den stora ).

Jag har aldrig haft pudel själv, men känner några som haft det, och funderade faktiskt lite på storpudel innan jag köpte min nuvarande valp.

Min erfarenhet är att mellan- och framför allt dvärgpudlar är väldigt skälliga (vilket jag inte gillar), men att storpudlarna är tystare och lugnare. (vilket ju ofta gäller generellt, ju större hund desto lugnare). Jag träffar ibland ett par som har två storpudlar. Det är väldigt väldresserade och trevliga hundar, som går fot utan koppel och hälsar vänligt och värdigt på främlingar utan att flamsa. Men det är förstås svårt att bedöma om det beror på rasen eller på att ägarna varit duktiga att uppfostra dem.

Pudlar är ju traditionellt cirkushundar, så de är lätta att dressera - vilket naturligtvis kan vara på gott och ont, eftersom de antagligen har lika lätt att lära sig ofog. En stor mellanpudel, som jag kände för många år sedan gjorde en massa konster, t.ex. hoppa upp på mattes rygg och räkna. (Matte sa ett tal t.ex "Vad är 2 + 2" och hunden skällde svaret, alltid rätt svar). De gjorde det med ögonkontakt, så länge matte såg hunden i ögonen skällde den, när hon lyfte blicken nästan omärkligt tystnade den. För mig, som hade en svårdresserad ras då, verkade det nästan magiskt, och jag var väldigt avundsjuk.

En annan bra sak med pudlar är pälsen, de fäller inte och allergiska personer tål dem bättre än andra hundar. Och numera, när de flesta pudlar har lammklippning, är ju trimningen inte ett särskilt stort problem heller, man kan göra det själv om man inte vill kosta på professionell trimning två gånger om året.

Själv skulle jag välja storpudel framför Saluki, mest p.g.a. dresserbarheten och för att jag vill kunna ha hunden lös så mycket som möjligt, men det är ju en smaksak, och Saluki är ju oerhört vackra hundar.

På ditt svar skulle jag vilja tillägga att ja pudeln är dresserbar men med tillägget att man också måste lägga ner tid på att få den som man vill annars hittar den på eget bus/ofog. De där superlydiga pudlarna ligger det träning bakom. Även en pudel kan annars sticka på synretning eller vittring likaväl som en vinthund! och vinthundar går att lära massor man måste bara veta hur man ska motivera dem och i korta pass. Pudlar är inte heller lika lättdresserade som en BC eller schäfer de måste oxå motiveras och frågar ofta VARFÖR? När man ber dem om något. Man måste ha humor och ett stort tålamod för att ha en pudel =) Jag har inte haft vinthund länge och inte valp men har hört de har gott om energi som små men som vuxna är de ju jättelugna inomhus och min vinthund vaktar inte men det gör pudeln mycket och jag har blivit tvungen att dämpa det. Vinthunden har mycket lätt för att slappna av på nya platser medans pudeln aktivt måste lära sig det. Det är en träningssak så klart men jag upplever att pudlar måste tränas till en bra OFF knapp medans vinthundar har det naturligt, som vuxna iallafall.

En del storpudlar är lugna andra väldigt flamsiga och behöver jobba mycket. Pudelns som ras oavsett str är mycket mer flamsig och lättstressad om man inte tränar rätt från början än vad vinthundar är. Det är svårt att veta innan vad man får för pudel. Pudeln behöver jobba och vinthunden behöver springa. Jag skulle tagit vinthund ;) Jag har både och fast pudeln är en stor/mellanpudel och cocker blandis med mest pudel i. Pudeln har också ofta stor jaktinstinkt ( den stora ).

Det stämmer väl med mina intryck från åren då jag rastade hundarna med både salukis och storpudlar (sammanlagt var det säkert ett tiotal individer av båda raserna som jag träffade regelbundet). Storpudeln uppfattar jag som en arbetsmässig kapabel och därmed ganska krävande hund. De som inte är ordentligt uppfostrade kan vara mycket jaktbenägna och kan dessutom ha en tendens till skällighet. Pudeln har ett behov av mental aktivering som jag inte skall säga att vinthundar saknar, men de är generellt sett inte speciellt krävande på den fronten (även om de gärna hänger med på en hel del aktiviteter).

Jag gillar pudlar. Tycker att de är mycket underskattade som träningskompisar eftersom många har svårt att se bortom utställningsfrisyrerna. Däremot tycker jag att storpudel - enligt mina erfarenheter - generellt sett är mer krävande än genomsnittsvinthunden. Och som sagt, jaktlusten kommer man inte undan. Pudeln är för mig en hund som passar den som vill träna en hel del med hunden. Det är också en hund som kräver ganska mycket rörelse och motion (och framför allt storpudeln då eftersom den är - stor;)). Vinthundar kan absolut träna med (även om de knappast är förstahandsvalet för den som primärt är intresserad av lydnad:D), men deras viktigaste behov är att få springa och sträcka ut fritt. Däremot behöver inte det vara några långa rusher, det är att kunna rusa av sig som är viktigt.

+ paradiset och viveka

Tack för era intressanta svar!:bow:
Jättebra att få höra hur ni jämför de olika raserna! Egentligen har jag inget "extremt" intresse av lydnad, men vill självklart ha en lydig hund samt tycker det skulle vara kul att gå kurser, och såklart skulle jag uppskatta att kunna ha min hund lös också.
Det tål att fundera på!
Kommer åka på ännu en vinthundsutställning i Köping i februari, så då kanske jag får träffa några representanter för rasen där. I Västerås i somras pratade jag med en jättetrevlig kille med en salukivalp (och fick se massor av vackra hundar) på utställning där.
Får väl se till att leta upp nån pudelutställning också snart :D

Det är en rätt stor variation inom rasen hos storpudel. Vissa är lugna vissa är totalt dampiga och några dras med lite rädslor (vilket oftast finns lite inom alla raser)

Jag har två hanar, helt obesläktade men från samma kennel. Den ena har mycket will to please, ingen direkt jakt, visst drar han på en katt om tillfälle ges och fåglar är till för att skrämma iväg men inget som inte går att uppfostra bort. Han är dock lite osäker av sig. Inget som stör i vardagen men det finns där och man ska ha det i åtanke. Känslig för min sinnesstämning och mår bäst när jag är på gott humör.

Den andra äger världen. Allt kretsar kring honom. Säger man till honom att komma så säger han antingen "nej" eller "varför". Han är dock bara 20 månader så det kan ju bli bättre. :cool: Han är dessutom envis som synden och bryr sig inte det minsta om matte blir förbannad. Det går ju över! Han har dragit på ett rådjur som pluppat upp framför näsan på honom men jag tror det handlar mer om att det händer något än ren och skär jakt. Han har inget behov av att jaga annat som rör sig men pussar gärna ihjäl andra levande ting, typ får och annat som man kan komma åt och pussa på :p MYCKET ENERGI! Han tar det lugnt inomhus men kräver fysisk motion iform av springa i skogen, cykla eller något annat. Får han en vecka i koppel blir han odräglig men är som sagt inte så gammal än.

Båda är roliga att träna men man får ha lite tålamod och humor. Man får alltid frågan "vad får jag för det?"

De lär sig jättefort, på gott och ont :D Duktiga människotränare, listiga liksom. ;)

Och pälsen då... Visst de fäller inte men de ska klippas. Tassar och nos ska klippas iaf var 3.e vecka och resten efter smak och behov. En smutsig pudel tovar och man ska dra hår ur öron. Ju mer päls ju mer måste man borsta. Jag har mina kortklippta, klipper näsa och tassar 1-2 gånger i månaden och kroppen varannan månad ungefär nu på vintern. Oftare på sommaren.

Jag tycker pudeln är underbar men jag hade inte trivts med dem om jag inte tyckte om att aktivera dem. De klarar en dag eller två, eller en vecka här och där, i soffan utan problem men sedan måste de göra något annars börjar de gärna vakta eller hitta på hyss.

Men då letade jag efter lite mer aktiva pudlar.

Försök att träffa så många du kan och umgås med dem. Antingen tycker man om deras clownighet eller så tycker man det är väldigt tramsig. Det är clowner. Så är det bara. :)

Fråga gärna om du vill veta något specifict. Det är lättare att svara då :)

Försök att träffa så många du kan och umgås med dem. Antingen tycker man om deras clownighet eller så tycker man det är väldigt tramsig. Det är clowner. Så är det bara
.

Clowner och divor!:D

Haha hur kunde jag glömma det! Divor!! Nåt så in i bänken!:D

Tack för utförligt svar! Ska fundera ut vad jag har för frågor så återkommer jag :)

På ditt svar skulle jag vilja tillägga att ja pudeln är dresserbar men med tillägget att man också måste lägga ner tid på att få den som man vill annars hittar den på eget bus/ofog. De där superlydiga pudlarna ligger det träning bakom. Även en pudel kan annars sticka på synretning eller vittring likaväl som en vinthund! .

Jag håller med. Pudlen är ett lättlärd ras men många glömmer att bara för att den är lättlärd så måste man träna den så att den lär sig rätt saker och inte fel. En smart hund som kräver en del av sin ägare. Jag har själv en dvärgpudel som enligt mig är lydig och precis som jag vill ha honom men han har absolut inte blivit så av sig själv. Han har inte lärt sig att gå fot lös av sig själv eller att inet sticka efter vilt och ignorera andra hundar. Det ligger mycket träning bakom att jag har fått honom till den han är idag.

Det är en pigg och smart ras som kräver motion och hjärngympa för att må som bäst oavsett storlek. Pudlen överlag är mycket duktiga och smidiga på agilityplanen. Man kan även se dem på lydnadstävlingar där framförallt de stora. Av de jag känner så tycker jag att storpudlarna har bättre tålamod när det kommer till att lära sig saker. De mindre tröttnar fortare och vill att det ska hända nya saker för att inte tappa fokus. Men även detta är som sagt individuellt.

För mig är pudeln den optimala rasen. Pudlen har oftast en fantastisk personlighet, en charm som ingen annan och rör sig med elegans. Det är svårt att hitta en ras som alltid är så glad och pigg. Den gör vekligen allt för sin ägare om den får det den behöver av sin ägare.

Haha ja divor är de absolut och envisa. Det är många pudlar som är envisa men jag tror det är att de är smarta nog att kunna vara det och testa om de kommer undan med det ;) Man har aldrig tråkigt med en pudel:D

På tal om att de är lättlärda och smarta så kom jag precis att tänka på att jag skulle lära min hudn ett nytt trick i går och det slutade med att han lärde sig tre trick på ca 10 minuter. Det sjuka är att de tricken sitter stenhårt och han förstod nästan direkt.

Senast ändrad av en moderator:

Hej
Tänkte bidra med lite bilder på mina pudlar...

t6.jpg

Trolla 6 månader

2.jpg

Trolla och Vildur

pict0002.jpg

6.jpg

Trolla som liten valp

4.jpg

Vildur

Lycka till med ditt val.

mvh Maud

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 731
Senast: Preussen
·
Övr. Hund hämtade igår hem min lilla valp, shih tzu. Har honom på prov till att börja med, men det blir nog köp :). det är min pojkväns styvmor...
Svar
19
· Visningar
1 358
Senast: Mysgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025