Vill tömköra unghästen, vad för sele ska jag skaffa? Tömmar?

P

prinsus

Har tittat på Anders Erikssons tömkörningsvideo (blev inte så klok av det direkt men ändå). Jag har en bröstsele men man kanske måste ha en riktig tömkörningssele så att man kan trä tömmarna genom de lägre ringarna. Vilken typ ska man köpa? A.E. nämnde Tärnsjö, vad kostar en sån?

Någon som har lite tips för hur jag kan komma igång. Har tömkört min inkörda häst men aldrig en outbildad.

Jag har klarat mig i åtta år på en enkel tömkörningsgjord med två ringar och en renfäll under. Jag föredrar textiltömmar eftersom läder blir tunga. Jag upplever att jag får mer känsla med textiltömmar eftersom de är lättare och jag kan vara lätt i handen och avslappnad i armarna.

Lycka till med tömkörningen, det är en jätterolig träningsform som kan ge jättemycket!! :)

Hej!

Jag tycker att en bra syntetgjord duger alldeles utmärkt för tömkörning. Det viktiga är att den har rejäla putor så den inte klämmer på manken, och att öglorna för tömmarna är tillräckligt stora så att tömmarna löper fritt.

Din bröstsele duger också alldeles utmärkt. Vill du sätta tömmarna lågt kan du trä dem genom skakelremmarna.

jag rekommenderar att du skaffar ett par riktiga lädertömmar att tömköra med. Ska du inte hålla åp med gramaninspänning (varför man nu skulle vilja göra det) så räcker det med vanliga körtömmar på 11 meter.

Jag köpte nyligen en tömkörningsgjord hos H**ks kostade 399, den är SUPER !!

Jag använder textiltömmar, eftersom de är lättare.

Jag vidhåller att det är förkastligt att tömköra med textiltöm - en lädertöm med egen tyngd gör att du knappt behöver hålla i tömmen. Ska du bara tömköra rakt fram har det kanske ingen större betydelse men om du vill träna hästen på töm är det läder som gäller.

När det gäller gjorden så fungerar en tyg/syntetgjord men en riktig lädergjord - helst med däckel - sitter mycket stadigare på hästen. Sätter du ledande töm på en annan gjord åker gjorden garanterat på sned om du inte drar åt den hårt.

http://www.stallrockelstad.se/ har utmärkta tömkörningskurser - där kan man prova på att använda riktig utrustning innan man bestämmer vad man vill satsa på.

Jag tömkör med en billig gjord från Börjes i Tingsryd, alltså en enkel textilgjord. Jag tycker att om du ska satsa pengar på något så lägg pengarna på ett par riktiga lädertömmar. Textiltömmar kanske känns sköna, men de fladdrar lättare och risken är att hästen får små små ryck i munnen hela tiden.
Om du köper ett par tömmar från Tärnsjö, exempelvis, så kostar de cirka 1400 kronor. Jag har ett par i råläder såom är bara SÅÅÅ sköna. De är tio år gamla nu, använda massor och blir bara bättre och bättre!
Om man köper ett par billiga lädertömmar är risken att de är breda och klumpiga och dessutom stela, och har man provat ett par sådana så förstår jag att man hellre väljer textiltömmar!
Sedan behöver du också en bra pisk. Många tömkör helst utan pisk, men jag anser att pisken behövs. Den är ju dina skänklar och samtidigt kan du visa hästen vägen med den och så vidare. När man tömkör ska man helst ligga i ett tempo som är lite grann över det hästen går i "av sig själv", för annars jobbar den inte fullt ut, och det är nästan omöjligt om man inte har en framåtdrivande hjälp att använda.
Och därmed inte sagt att du ska piska hästen framåt!*förtydligar för säkerhets skull*

Jag kan också rekommendera att gå en tömkörningskurs för någon som är duktig. Det är svårt att lära sig enbart genom att se på film. :)

:bump:

Jag håller med alla som rekommenderar riktiga lädertömmar, tömmen är även ett hjälpmedel och med en textiltöm kommer du aldrig att kunna "finlira" på samma sätt som med en i läder. En textiltöm fungerar inte lika bra vid sidoförflyttningar och som drivande bl a.

När det gäller gjordar så är det som alltid bättre att satsa på kvalité, men jag håller med om att Tärnsjös är väldigt dyra trots att jag äger en själv. Cheetak gör väldigt bra kopior och de har en riktigt fin gjord som liknar KG-gjorden som Tärnsjö tillverkar.

Oavsett märke på gjorden bör du köpa en med svanskappa så den ligger så bra som möjligt på hästen och helst även gå några kurser själv. Jag har gjort det och det är massor med småfel som jag gjorde innan jag fick lära mig från Rockelstad hur man gör. Ser massor med även duktiga ryttare som gör samma fel som jag tidigare gjorde, så var kritisk när du väljer instruktör!

helt dåligt med textiltömmarna är det inte.
som min häst som är så otroligt känslig i munnen,
han bara böjer på nacken av tyngden från lädertömmarna så då är textiltömmarna väldigt bra... :smirk:

En K-G gjord kostar en ca 7000:- inklusive svanskappa och ett par riktiga lädertömmar. Provade ett antal olika varianter på gjordar innan och blev riktigt besviken.
Jag är kanon nöjd med Tärnsjös gjord :smirk:

Det enda jag kan rekommendera är att hitta en duktig instruktör som kan hjälpa dig.

Nanne/ :banana:

Jag fick min KG-gjord förra veckan + 16 m. töm. och det kostade ca. 5300:- inkl. frakt. Kostar verkligen svanskappan så mycket?

Tack så mycket för alla svar med fina tips! :bow:
Vi har tänkt "hyra" Anders Eriksson till vår westernklubb så kursen kommer så småningom, skall även kolla in det andra stället ni tipsade om.

Var har ni köpt era gjordar och tömmar då? Någon som vet någon bra affär i Göteborgstrakten eller Halland? Det gör inget att det kostar en del bara det är bra grejer (är ganska rik för tillfället, he, he, har sålt mitt hus dyrt :devil:)

Jag har specialsydda tömmar (en drivande yttertöm). Jag betalade bara 5000:- för allt. På Globen ville de ha ca 7000:- för hela kittet. Kan verkligen rekommendera svanskappan, den hjälper verkligen upp (ung)hästen. Man får passa sig när svanskappan sätts på första gången, den måste vara lös.

Nu när du är rik skulle jag verkligen satsa på en komplett K-G gjord och en bra långpisk ifrån Piskmakaren. Min pisk känns knappt efter ett tömkörningspass.

Den har dubbelläder ca 2m. Från bett infästningen kan det vara ca 30-50cm enkelläder, sen kommer ca 2m dubbelsytt läder och därefter enkelläder igen.

Min gick också i taket utav svanskappan när jag hade spänt normalt. Spände upp den rejält, då funkar det.
Nu kan jag ha normal spänd svanskappa.

Yttertöm kan du då använda lite som en pisk. Svårt att förklara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka