Jag tömkör med en billig gjord från Börjes i Tingsryd, alltså en enkel textilgjord. Jag tycker att om du ska satsa pengar på något så lägg pengarna på ett par riktiga lädertömmar. Textiltömmar kanske känns sköna, men de fladdrar lättare och risken är att hästen får små små ryck i munnen hela tiden.
Om du köper ett par tömmar från Tärnsjö, exempelvis, så kostar de cirka 1400 kronor. Jag har ett par i råläder såom är bara SÅÅÅ sköna. De är tio år gamla nu, använda massor och blir bara bättre och bättre!
Om man köper ett par billiga lädertömmar är risken att de är breda och klumpiga och dessutom stela, och har man provat ett par sådana så förstår jag att man hellre väljer textiltömmar!
Sedan behöver du också en bra pisk. Många tömkör helst utan pisk, men jag anser att pisken behövs. Den är ju dina skänklar och samtidigt kan du visa hästen vägen med den och så vidare. När man tömkör ska man helst ligga i ett tempo som är lite grann över det hästen går i "av sig själv", för annars jobbar den inte fullt ut, och det är nästan omöjligt om man inte har en framåtdrivande hjälp att använda.
Och därmed inte sagt att du ska piska hästen framåt!*förtydligar för säkerhets skull*
Jag kan också rekommendera att gå en tömkörningskurs för någon som är duktig. Det är svårt att lära sig enbart genom att se på film.