Vill själv! Redan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

havreflinga

Trådstartare
Den senaste veckan har vår bebis, åtta månader, med bestämdhet visat att han vill själv. Framför allt när han äter. Han vill hålla i skeden själv, trots att han har noll koll på hur man får på maten och sedan in den i munnen. Han blir jättearg om vi försöker ta ifrån honom skeden, så vi får ha två skedar. En som vi matar med, och en som han sitter och kladdar med.

Även andra saker blir han arg ifall man tar ifrån honom, men det går fort över om man visar honom något annat, eller pussar lite på honom.

Men skeden är lönlöst att tjafsa om. Han ger sig bara inte. Och det går inte att ge honom något annat att hålla i. Han verkar ha räknat ut att det är just en sked man behöver när man äter.

Är det inte lite tidigt? Jag har så lite erfarenhet av bebisar, så jag vet inte om de brukar vilja klara saker själva redan när de är så här små. Jag trodde det kom lite senare.
 
Sv: Vill själv! Redan?

Även andra saker blir han arg ifall man tar ifrån honom, men det går fort över om man visar honom något annat, eller pussar lite på honom.

Oj, vad jag känner igen detta! Tycker det har hänt bara på senaste veckan. När de fått tag i något som de ser som världens skatt (det tindrar i ögonen) och så tar man det ifrån dom. Vilket liv det kan bli! Eller när de tar saker från varandra.....Puh, det har redan börjat!;)

Skeden har de inte börjat lägga beslag på än. Men jag har önskat heltäckande haklappar i julklapp, så det ska börjas "äta själv" efter jul! :D

/Timsetim
 
Sv: Vill själv! Redan?

Mina har också alltid velat ha en egen sked redan från början, jag tror det har med härmbeteendet att göra. De har överhuvudtaget varit kräsna med att äta med händerna såvida det inte varit rätt "torra" livsmedel, de använder helst sked eller gaffel.
Sista månaden har de lärt sig dricka ur vanliga glas och de tycker de är så roligt att jag får ransonera drycken så att de inte dricker sig mätta.
 
Sv: Vill själv! Redan?

Just att äta vilja äta själv brukar komma rätt tidigt vad jag har hört av andra.
Vincent har inte börjat med det än dock, vilket jag är glad för.
Eller han blir ju glad när han får skeden själv och försöker stoppa den i munnen åt rätt håll.
Men jag får fortfarande mata honom.

Han blir också förbannad när man tar nåt ifrån honom.
Riktigt ilsken.
Men det går ju över snabbt som tur är :)
 
Sv: Vill själv! Redan?

Mina började med annan mat än bröstmjölk vid 7½ resp 6½ mån ålder, och har hela tiden BARA ätit själva från början.

Den minsta accepterade lite hjälp senare när han var hungrigare än vad han själv kunde träffa rätt :D

Det blir så kladdigt så kladdigt första året, men så äter de snabbt själva istället och man slipper vara bunden vid matandet.

Jag vet att dagispersonalen tyckte det var "tidigt" att de åt helt själva vid 1½ men jag hade ju inget att jämföra med.

Tycker det är mysigt att de får sitta med och pilla i sig efter förmåga och vi vuxna kan äta i lugn och ro (med undantag för en och annan fullträff i håret eller så :D )
 
Sv: Vill själv! Redan?

Han vill hålla i skeden själv, trots att han har noll koll på hur man får på maten och sedan in den i munnen. Han blir jättearg om vi försöker ta ifrån honom skeden, så vi får ha två skedar. En som vi matar med, och en som han sitter och kladdar med.

.

Eller så anpassar man maten :)

Små lättplockade mjuka bitar att ta med fingrarna eller så klistrigt att det fastnar även UNDER skeden ;)
 
Sv: Vill själv! Redan?

Vår son är 1 år och 2 veckor. Pratade med en kompis som är f´örskollärare häromdagen och hon fick mig att inse hur det kunde sett ut. Flera barn börjar ju på dagis vid sonens ålder men för oss är det inte dags förrän tidigast i augusti, ev nästa januari. Hon sa då att de vill ju att barnen ska äta själva så han hade fått göra så gott han kunde men givetvis fått hjälp. Han vill visserligen hålla sked och äter lite själv = kladd, men oftast blir han matar eller äter bitar med fingrarna. Tallrik lägger vi aldrig framför honom nästan för den åker bara i golvet. I så fall får man sitta och hålla i den. Sen är jag så himla nervös för att han ska sätta i halsen så jag delar maten + frukt rätt smått fortfarande. Så säger kompisen att de ger tex äppelklyftor även till ettåringarna. Jag höll på att dö av tanken på detta. Och så kunde han ha haft det om han gått på dagis nu...

I o f s har han inte fått tänder supertidigt och har precis fått sin tand nr 6 så han har ju inte haft så mycket att tugga med tidigare, men ändå.

Tycker det är så häftigt att se andra små barn, hur olika de är. Vår son har varit rätt tidig att vara stadig, sitta, krypa, gå och sådant samt kunde tidigt många ord (inte säga men förstod + säger på sitt bebisspråk). En liten kompis kunde tidigt klappa händer, vinka, dricka ur sugrör. Klappa händer har sonen nyss lärt sig och sugrör förstår han sig inte på (har vi inte försökt så många gånger heller). De är så otroligt olika alla de små, jag trodde i min naivitet att de utvecklades rätt lika och i lika ordning men har insett nu att de är väldigt individuella från början (har väl bara aldrig följt bebisar så nära så jag reflekterat mycket tidigare).
 
Sv: Vill själv! Redan?

Vikke äter inte alls om han inte får äta själv med en sked (jag petar in mat snabbt som ögat när han inte har sin egen sked eller en hand i munnen). 75% av den mat han själv försöker få i sig hamnar någon annanstans än i munnen, ögonbrynen brukar vara fulla med puré bland annat. Det är naken bebis och mamma med stor handduk över kläderna när det är dags för bebismat här :D!
 
Sv: Vill själv! Redan?

:D

Jag har en egen teori att summan av allt matklet och golvkladd som ett barn producerar medan det lär sig äta är konstant.

Lika bra att ta det koncentrerat första året :idea:
 
Sv: Vill själv! Redan?

Heja!

Jag som arbetat mycket med små barn på förskola ser gärna att föräldrarna iaf har börjat låta sina barn äta själv. Det finns ju inte så mycket personal och tid att man kan hjälpa alla barn vid matbordet...

Mina egna barn fick sleva på rätt tidigt + att jag matade lite emellanåt. De började båda förskola "tidigt" och klarade sig bra vid maten även om de knappt hade några tänder (de fick tänder sent).
 
Sv: Vill själv! Redan?

*kl*

Mina små tuggade jättebra med bara käkarna, jag upplevde inte att de blev dramatiskt bättre när de fick tänder. Mina tjejer (1,5 år)försöker äta själv men behöver fortfarande lite hjälp på traven. Däremot är de duktiga på att dricka själva ur glas. Jag tror att det är stora skillnader mellan barn i samma ålder, vissa utvecklas motoriskt medan andra satsar på språket.
 
Sv: Vill själv! Redan?

Sonen här ville också själv väldigt tidigt och vi har så gott det går uppmuntrat detta istället för att arbeta imot. Vi har ett stort golvskydd under barnstolen så det mesta hamnar där, sedan slickar hunden och katten i sig det som är gott :idea: . Vi har gjort som silverkedjan, låtit honom äta själv tidigt. Delade allt i små greppbara bitar och struntade i tallrik etc. la det direkt på bordet (vill man kan man tejpa fast en bordstablett).

Vi är nog lite udda kanske, men har nästan uppmuntrat att prova allt, här leker vi och slabbar med maten väldigt odramatiskt, mycket skratt och uppmuntran, ibland har vi picnick under bordet, som någon annan sa "det mesta hamnar där endå".. :D

Det ska vara kul att lära sig saker!
 
Sv: Vill själv! Redan?

Tog så fina kort på Vincent idag när han ville äta själv.
Måste bara dela med mig.

%7B1F7D9973-79E1-46ED-BF2E-C3E0495EEEBB%7D.jpg
 
Sv: Vill själv! Redan?

Nu börjar det..! :smirk: :D Tror det är rätt normalt att vilja själv i den åldern, minns att Hannah var ungefär lika gammal. Max, nu 5 månader drygt, försöker få tag i skeden så gott han kan när det vankas gröt, men han är inte så stadig på handen så man kan lätt finta honom :D
 
Sv: Vill själv! Redan?

Tror det är rätt normalt, har själv uppmuntrat mina till allt sånt kan själv-beteende vid maten och gett dem egen sked och även försökt anpassa maten för att minimera kladdet. Har periodvis varit två tallrikar, en där man kan ta själv och en där det lite kladdigare och sånt som färgar av sig har varit, typ tomatsåser, rödbetor och sånt. Den har jag själv tagit hand om medan de fått exprimentera med det andra, den första var väldigt dålig på att få i sig maten utan det var mest pill, då fick jag mata samtidigt som han själv höll på.
 
Sv: Vill själv! Redan?

Många skriver att jag ska låta honom äta själv. Men om han får skeden själv äter han inget alls. Han bara bankar med skeden och suger på den som en leksak. Han fyller inte på något nytt på den (och blir arg om jag vill hjälpa honom med det), och oftast har han den inte ens på rätt håll.

Fast jag tror vi har löst det tills vidare. I barnstolen finns det två remmar med spänne, ifall man vill knäppa fast bebisen. De hänger fritt på vår stol, för vi använder inte dem. Lilleman har upptäckt dem och gillar att ha det ena spännet i handen/munnen. Mellan varje sked mat suger han på spännet. Det blir kladdigt, men huvudsaken är att han är nöjd.:D Att flörta med hundarna och skratta åt dem så att maten flyger ut igen är tydligen oxå jättekul!:cool:
 
Sv: Vill själv! Redan?

Vincent får inte äta själv, men han får en sked mat i egen tallrik och en egen sked sen får han greja med det så mycket han vill.
Jag har en annan tallrik med mat och en egen sked och matar honom när han inte har sin egna sked i munnen.
På så vis kan han känna att han äter själv :)
Och kanske lär sig lite hur man gör, samtidigt som det inte behöver bli mat överallt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 230
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp