vill lägga spår åt unghunden..

Thelma

Trådstartare
både hon och jag klättrar på väggarna snart. Jag vill komma igång med viltspårträningen.

Men hur dumt är det att lägga spår i snö åt en hund som bara tränat en gång tidigare.. och det var ett tag sedan?

Min andra tik har lite mera rutin godk. anlagsprov och varit med IRL på älgjakt och sökt.. Där kan jag väl ändå lägga spår. Hon har inte spårat sedan i höstas och behöver lite aktivering.

Ska jag lägga i snön? och är det något jag ska tänka på?

Sv: vill lägga spår åt unghunden..

Jag är personligen inte bekymrad över att lägga i snö. Du har ju också hundar som jag antar använder näsan mer än gärna (lite för mycket??) då ser jag inga bekymmer med det. Mina/våra hundar jobbar ju mer än gärna med näsan, även i onödan skulle jag vilja säga ;) Men är du osäker så är jag övetygad om att om två veckor så är den mesta snön borta och så är det bara att köra!!

Nu kan du nöta med långa raka linjetag efter nån väg istället :p Riktigt låååånga alltså.

Ja.. maggie går med näsan i vädret när hon spårar.. vilket förvånar mig att rasen gör.. blod är ju ätbart, så varför inte gå och äta? *S*

Unghunden behöver få jobba... jag märker nu när hon slutat flamsa på heltid, att hon har en jättevilja att jobba och vara till lags.

Så jag ska fundera ut någon väg till henne.. Riktigt långa.. då menar du inte skvätt skvätt skvätt.. utan skvätt..................skvätt...................skvätt *S*

Hög näsa tycker jag att jag får när spåret är för lätt. Vilket det nästan alltid är då... Ibland är det söndagspromenad bara. Vi har väl en gång fått ett riktigt svårt blodspår och då hade det spöregnat över spåret i drygt 12 h. Men nu kör vi personspår och jag fick ned näsan med korv. Nu går hon aldrig mer med hög näsa. Man kan ju missa något... Men det var i växlingen viltspår -> personspår. Så det var vår lilla speciallösning. Alla sätt är bra utom de dåliga!

Men nu är det gonatten! Gonatt!

Thelma skrev:
både hon och jag klättrar på väggarna snart. Jag vill komma igång med viltspårträningen.

Men hur dumt är det att lägga spår i snö åt en hund som bara tränat en gång tidigare.. och det var ett tag sedan?

Min andra tik har lite mera rutin godk. anlagsprov och varit med IRL på älgjakt och sökt.. Där kan jag väl ändå lägga spår. Hon har inte spårat sedan i höstas och behöver lite aktivering.

jag vill också köra slut på valpen med spår så han blir lite lugnare.;)

men kör ett väldigt speciellt, spår IPO-spår så jag kommer defenetivt vänta tills snön är borta blir så lätt för hunden o gå på syn i stället för o använda näsan. Men kommer o köra ca 4-5 gånger i veckan sen när snön är väl borta.Jag lär ju mina hundar ävenom spåret är lätt ska dom ha låg nos, det kör jag in på renlydnad senare. så jag börjar alla mina spår på jord eller grus,eller sand för det ska bli så svårt som möjligt då. eller rutsystem med gobitar då får hunden fördelar o ha näsan i backen inte i luften för då missar hunden go bitarna.

Thelma skrev:

Jag skulle inte lägga blodspår i snö för en grön hund. Just för att hunden då istället kan gå på synintryck.

Jag väntar jag med, trots att min hund är godkänd anlagsklass och har sökt djur i fritt eftersök. Hon är en sån fuskare så det är inte sant och går dessutom gärna med hög nos, så nä minsann.

Nån gång har jag gjort det när det har bara varit precis lite snö, just för att se var hon börjar fuska och var det blir svårt. Jag är ibland lite för splittrad för att komma ihåg exakt var jag gick :crazy:

Söka djur gör vi ju även om det är snö, men dem ska ju bara hittas, till varje pris. Jag inbillar ju mig själv att det är stor skillnad på att gå ett blodspår och att söka djur under jakt.

//E

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar