Vill/kan inte galoppera!

F

froggy

Jag har en Travnordis som inte vill galoppera. Hon har tävlat i trav och förra fodervärden tränade henne i monté. Så nu går det absolut inte att få henne i galopp. Har inte åkt med henne på träning än för att rätta till det, tänkte höra lite med er först. Har ni haft någon häst med samma problem? Och vad har ni gjort då? Kan man försöka rätta till det själv på något sätt? Tacksam för all hjälp jag får! :D

Sv: Vill/kan inte galoppera!

Alla hästar kan galoppera men just din häst har lärt sig att det är fel. Det du behöver göra när du rider är att få hästen ur balans då brukar galoppen komma automatiskt. Galoppskänkel fungerar ju inte eftersom det inte är något som hästen har lärt sig. Börja med att försöka gunga hästen ur balans eller så tar du en snäv sväng där du jagar på hästen lite. När hästen är mer van kommer den att veta när du vill att det ska galoppera och då kan du börja jobba med galoppskänkel.

Räkna med många långa roliga galoppstunder, hästar brukar tycka att det är urkul i början ! :bump:

Hej
Jag har haft samma problem, men har tränat bort det "nästan" Om vi galopperar på exv skogsbilväg så vill hon gärna gå över till trav efter en liten stund.(50 m)
Jag tränade galoppen genom att låta henne galoppera över cavalettibommar (med galoppavstånd) på marken, sen höjde jag bommarna till 10 cm och sedan 20 cm. Sen när hon "studsar" över så ger jag galoppskänkel och använder rösten och säger "galooooop". (det är så praktiskt med röstkommando när man longerar) hon har nu fattat vad hon ska göra.
Lycka till!

Jag har ett vbl och han var sån där som tyckte galopp var onödigt och han blev superstressad (trots sitt annars lugna-ej-reagera-om-bomb-explodera-bakom-humör :p ) när jag försökte "få honom ur balans och gunga in honom" såsom jag gjort på min tidigare häst.
Det funkar alltså på vissa, men inte andra. Min som jag har nu sprnag bara is nabbare trav tills skummet sprutade från honom. Har de en gång lärt sig att galopp är fel kan det bli en hemsk upplevelse att läras om.

Numer älskar dock Dino (hästen min) att galoppera. Jag lät några kompisar ta med sina springgalna :angel: ponnyer ut på ängen, där de sedan red tätt rking mig. När deras hästar började blåsa upp sig och lägga sig på bettet strax innan galoppen, reagerade han inte. Men när de väl galopperade kring oss, så föll även han in i galopp. Sedan berömmde jag varje steg han tog nästan och det dröjde inte länge innan han lärt sig galoppskänkeln heller. :)

jag hade en likadan, har du en paddock i närheten kan det vara lämpligt, att som tidigare är nämnt gunga hästen i gallop när ni kommer till hörnet, och ge massa beröm.. detta funkade för mig, sedan försöka ute i skogen. denna hästen kom travande i hagen till och med i fullfart när de andra kom gallopperandes.

det är inte konstigt att hästen inte vill galoppera, den är lärd att den absolut inte får.
och dessutom med ryttare på ryggen då den är tränad i monté.

det viktigaste är att INTE låta hästen slängtrava in i galoppen, det slutar aldrig väl.
ge TYDLIGA glalopphjälper i hörnet på en padock samtidigt som det traditionella "gunget", fattar inte hästen, sakta då ner traven igen och försök i nästa hörne.
galoppera aldrig länge när du väl fått den att galoppera(de tröttnar väldigt fort), och nöj dig med en fattning åt något håll i början, inte två.
när hästen fattar, lägg till "gaaalopp" så den tar ett röstkomando.

anledningen till att man inte ska fatta om och om igen är att går det inte bra nästa gång du fattar så "glömmer hästen av" att den gjorde rätt första gången. sluta alltid när det går som bäst.

att fatta över ett hinder är också bra träning.
ofta ett säkrare sätt tycker jag, då det är ganska svårt att lära hästar som lärt sig igenom "komma-ur-balans"-knepet att göra samlade och lätta galoppfattningar.
(att över huvudtaget lära dem ett galoppfattningskomado kan vara svårt, man kan behöva fortsätta fatta med "komma-ur-balans"-knepet. särksilt på en häst som har mycket svårt för galoppen ifrån början.

på min häst gjorde jag såhär:
tog ut henne i skogen, en raksträcka, travade lugnt framåt, gjorde galoppskänkel, smackade och galopperade :p hon fattar allting otroligt fort, och slängtravar aldrig.
ibland i ridningen när hon blir stressad, men aldrig i hagen.
hon kan fortfarande inte riktigt fatta höger, men det beror mer på obalans än på viljan.
(det är ju mycket lättare att fatta vänster, så varför fatta höger? ;))

Senast ändrad:

Jag har en Travnordis som inte vill galoppera. Hon har tävlat i trav och förra fodervärden tränade henne i monté. Så nu går det absolut inte att få henne i galopp. Har inte åkt med henne på träning än för att rätta till det, tänkte höra lite med er först. Har ni haft någon häst med samma problem? Och vad har ni gjort då? Kan man försöka rätta till det själv på något sätt? Tacksam för all hjälp jag får! :D
Strunta i vilken galopp det blir i början och anpassa din skänkel efter den galopp det blir, det får du trimma sedan. Att hoppa diken, vattensamlingar och små hinder är ett bra sätt att få travare att "tappa benen" och börja galoppera. Det är ju en stor mental och fysisk förändring för dem att helt plötsligt ska de galoppera så kom ihåg, gör det roligt och ge massor med beröm, de behöver hålla ganska högt tempo i början för att orka hålla galoppen och den blir lätt fyrtaktig men när de kommer på det så brukar de tycka att det är jättekul.:banana:

ja red en travare förut, också en nordis som inte gick överhuvetaget att få i galopp..den hästen galoperade inte ens i hagen..ingenstans.

inte ens när hon blev rädd för något..så den hästen va nästan faktiskt att bara ge upp galoppen..den ville/kunde helt enkelt inte.
inte ens när man red ut i grupp och man galopperade i uppförsbackar eller sträckte ut i härlig galopp så travade den jättejättesnabbt istället..inte de minsta tecken på att gå över i galopp.

Tjaa, när min bruksnordis inte ville galoppera (hon travade ist. så fort hon bara kunde) berodde det på framknäna och bakkotorna. KAN vara så att det är ngn skada som ligger bakom.

Som nån annan skrev så är det bra att använda sig av hinder.. Min travare fattar alltid galopp direkt efter hinder. De flesta hästar brukar reagera så, bara vilken höjd som krävs som varierar.
När du hittat eran höjd (räcker med 30 cm på min :D ) så kan du se till att du alltid landar med galoppskänkel och säger Gaaalopp så ska du se att han fattar snart.. I dubbel bemärkelse :rofl:

Jag har hört att hoppa studs ska hjälpa hästar att få in galoppen.

Ett tips är att travhoppa ett hinder. Om inte direkt så efter ett par språng (om pållen tycker att det är kul)så brukar dom rulla över i galopp efter hindret.Beröm mkt då.Detta är en metod jag har använt på vissa hbl unghästar om dom är sega på att vilja galoppera själva i paddocken.
Funkar jätte bra och dom fattar snart och tycker att det är kul.

Mitt råd blir att du ska backa tillbaka och börja grundträna hästen. Stärk den och förbered den för galopp.

Skrittjobb: böj/ställ/forma/förflytta (öppna-sluta). Jobba rakt fram i skogen och utnyttja naturen till att böja igenom hästen så att den trampar under sig ordentligt.

Travjobb: Samma som skrittjobbet men mycket korta inslag i början så att den bär sig korrekt. Tappar den sig är det bara att backa tillbaka till skrittjobbet...

Galoppjobbet: När hästen inte tappar form och takt i slutorna är det dags att be om galopp...endast fattning först, max ett kvarts varv på volt. Ha någon som instruerar dig och som har förmågan att se hur du själv inverkar på hästen.

Stressa inte fram något, det riskerar hästens hälsa:cool:

KL
Här var ju massor av bra tips!
Tänkte berätta en kul grej om min travarnordis.
Han lärde sig fort galoppera ute i full fräs, men på ridbana i rundare lugn form var det, lätt sagt omöjligt ett tag. Bara ökade traven!

Tills jag red på en äng med min kusin på sin ponny. Då min travare såg i ögonvrån att ponnyn fattade galopp på en volt, då vände han, fattade mjukt galopp och rullade på tills han sprang med nosen i ponnyns svans.:rofl: ..ponnyn blev aningens nervös av att få en glad nordis med asgarvande ryttare i bakhasorna!

Han såg alltså precis vad de höll på med och körde följa John! Första korta galoppen i form på volt fick vi där! Passade på att berömma massor och visste ju iaf att han kunde sedan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 287
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30