Sv: Vill/kan inte galoppera!
det är inte konstigt att hästen inte vill galoppera, den är lärd att den absolut inte får.
och dessutom med ryttare på ryggen då den är tränad i monté.
det viktigaste är att INTE låta hästen slängtrava in i galoppen, det slutar aldrig väl.
ge TYDLIGA glalopphjälper i hörnet på en padock samtidigt som det traditionella "gunget", fattar inte hästen,
sakta då ner traven igen och försök i nästa hörne.
galoppera aldrig länge när du väl fått den att galoppera(de tröttnar väldigt fort), och nöj dig med en fattning åt något håll i början, inte två.
när hästen fattar, lägg till "gaaalopp" så den tar ett röstkomando.
anledningen till att man inte ska fatta om och om igen är att går det inte bra nästa gång du fattar så "glömmer hästen av" att den gjorde rätt första gången. sluta alltid när det går som bäst.
att fatta över ett hinder är också bra träning.
ofta ett säkrare sätt tycker jag, då det är ganska svårt att lära hästar som lärt sig igenom "komma-ur-balans"-knepet att göra samlade och lätta galoppfattningar.
(att över huvudtaget lära dem ett galoppfattningskomado kan vara svårt, man kan behöva fortsätta fatta med "komma-ur-balans"-knepet. särksilt på en häst som har mycket svårt för galoppen ifrån början.
på min häst gjorde jag såhär:
tog ut henne i skogen, en raksträcka, travade lugnt framåt, gjorde galoppskänkel, smackade och galopperade
hon fattar allting otroligt fort, och slängtravar aldrig.
ibland i ridningen när hon blir stressad, men aldrig i hagen.
hon kan fortfarande inte riktigt fatta höger, men det beror mer på obalans än på viljan.
(det är ju mycket lättare att fatta vänster, så varför fatta höger?
)