Vill inte vända åt höger?

H

Hanna_S

Vad tror ni om detta... När jag är ute och rider händer det ibland att min häst inte vill gå förbi vissa "farliga saker". Då vänder hon åt vänster, backar och försöker att vända tillbaka åt det hållet vi kom ifrån. Om jag då försöker att få henne att vända tillbaka åt höger, mot "det farliga", så vill hon inte alls. Har hittills inte lyckats att få henne till det, jag har haft henne en knapp månad.

Men jag kan rida så att vi har det farliga på vår vänstra sida, svänga vänster upp mot det farliga så att vi kommer ännu närmare. Inga problem så länge vi vänder åt vänster. Men aldrig nalkas det genom att vända åt höger? Hoppas att ni fattar vad jag menar...Vad skall detta betyda? Ser eller hör hon dåligt på höger sida kanske och att detta påverkar henne i speciellt svåra situationer, när hon känner att hon verkligen behöver vara på sin vakt?
 
Sv: Vill inte vända åt höger?

Problemet skulle även kunna vara att hennes båda sidor inte är jämställda. Jag tror att det är ganska vanligt att hästar känner sig mer osäkra på ena sidan/ögat, precis som de kanske har lättare för att böja sig i ena sidan etc. Många hästar blir mer behandlade från vänstra sidan när man sadlar, leder, sitter upp/av osv, så det kanske skulle hjälpa lite grand om du tänker på att göra mycket från hennes högra sida för att vänja henne vid det.
 
Sv: Vill inte vända åt höger?

Problemet skulle även kunna vara att hennes båda sidor inte är jämställda. Jag tror att det är ganska vanligt att hästar känner sig mer osäkra på ena sidan/ögat, precis som de kanske har lättare för att böja sig i ena sidan etc. Många hästar blir mer behandlade från vänstra sidan när man sadlar, leder, sitter upp/av osv, så det kanske skulle hjälpa lite grand om du tänker på att göra mycket från hennes högra sida för att vänja henne vid det.

Jag har tänkt samma sak. Att fördetta ägaren kunnar har varit mer "Vänster" i sin hantering. Hon/han skulle kanske har känt säkert att böjar hästen åt vänster själv. Att hjälpa henne så ska du tänka mer "Höger". Och inte bara när det är farlig sakerna runt omkring.
 
Sv: Vill inte vända åt höger?

Tack båda två! Det skall jg försöka med.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp