Vill inte gallopera?

Gilette

Trådstartare
Jag red en ponny idag som gick hyfsat i skritt och trav. Dock var hon svår att få att arbeta ordentligt eftersom hon var väldigt springig och blev irriterad när man höll om henne med skänklarna och krävde ngt av henne. Om man drev på blev hon ännu mer springig.

Hon verkade iaf pigg och glad i skritt och trav.

Men i galoppen - det var den värsta galopp jag varit med om.
Hon var motvillig till att fatta galopp, ville inte gå fram, drog upp huvudet, bröt av hela tiden, stannade och sparkade bakut, studsade nästan på stället. Krävde man det minsta av henne gjorde hon världens bakutspark. Hon hade öronen bakåt hela tiden och var verkligen jätte arg.
Om man lät henne galoppera av sig själv med lösa tyglar och utan att hålla om henne så galopperade hon rätt frivilligt med huvudet i vädret, med krävde man det minsta blev hon förbannad, saktade av, sparkade bakut osv.

Tror ni hon har ont ngnstans eller testar hon bara?
(Hon har betett sig likadant i galoppen i ca 1/2 år med tjejen som rider henne några gånger i veckan)

Sv: Vill inte gallopera?

Nu kan inte jag särskilt mkt kring detta men min spontana tanke är:
Passar sadeln?

om sadeln passar så kan hästen ha en väldigt svag galopp, därav blir hästen mycket fort trött och kommer undan jobbet genom att bryta av och sparka.. så när du galopptränar, låt henne galoppera rätt fritt där hon har en bra galopp och galoppera volter, öka och minska dem, och serpentingbågar för att stärka upp galoppen sakta.. tillslut kommer hon att kunna samla sig..

Låter som en bekants fd. ponny.
Du red den möjligtvis inte på ett försäljningsstall?

hon borde nog göra de. Hon har typ köpt hästen från en ridskola och har kvar den gamla ridskolesadeln. Ridskolesadlar brukar ju inte vara de bästa när det gäller passformen och dessutom har hästen säkert musklat på sig under de 1-2 år hon har haft den.

Kolla om hästen har ont! Om den visar sig vara frisk så skulle jag gissa att den inte har muskler/kondition för att orka bära sig, och att den därför protesterar. Men jag skulle kolla kroppen först.

Elak tanke - orkar ponnyn sin ryttare? Har hört en kompis som ibland får hjälpa en tjej med en ponny som konstrar lite och hon beter sig ungefär så där för att min kompis är för tung. Skritt och trav är bra men ponnyn tycker att det blir för tungt med galoppen när ryttaren är för stor. Bara en tanke...

Liknande trådar

Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 615
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 978
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025