Vill inte äta

modzan

Trådstartare
Min häst vill inte äta sitt korn. Finns det något annat som har liknande egenskaper.
Hon äter nu:
10kg hö
0,5kg havre
0,5kg korn
1 mått betfor

Sv: Vill inte äta

Antingen tycker hon inte att det är smakligt, eller så är det lite sämre hygiensik kvalitet på kornet.
Korn och havre är relativt utbytbara.

Standardvärden för korn är 11 Mj 90 smbrp, 0,5 Ca, 3,5 P och 1,1 Mg. Det som skiljer korn från havre är att kornet innehåller mer stärkelse men mindre fett och fiber. Kärnan är ju också betydligt hårdare vilket gör att kornet måste krossas, malas eller stöpas innan hästen kan äta det. En annan skillnad mellan havre och korn är att kornets stärkelse till största delen spjälkas i grovtarmen medans havrens spjälkas i tunntarmen.

Så vad är det du vill uppnå med att byta ut kornet mot något annat? Mer/mindre energi i hästen? Den giva du har är ju ganska liten bara 0,5 kg så effekten av den kan ju inte vara så stor. Är det bara näringen du är ute efter finns det en uppsjö av färdigfoder som ligger i intervallet 11 Mj och 80-90-100 smbrp.
//marti

Prova korn/havre kross, färdigblandad på granngården.
mvhR

Prova att blöta maten innan du ger den, då kan hon inte plocka ut det!:idea:

Är det alltid så att hon inte vill ha kornet?
Korn har lätt för att jäsa och även en nyköpt säck kornkross kan vara jäst = hästarna brukar inte vilja ha det.
Korn kross bör helst förbrukas inom 15- max 30 dagar även för näringens skull !!!!! Så det bästa alternativet är att hitta en bonde att köpa av som krossar så mkt som det går åt. Eller köp egen krossmaskin och hel korn det är det allra bästa.
Sedan är det inte alla som gillar korn (lite besk smak) och många har lång invänjningsperiod innan de "lär" sig äta det.

Min häst äter heller inte korn. Hon tycker inte om det helt enkelt... Men hon är å andra sidan kräsen och det finns många fodersorter hon inte gillar...

Stallet där jag står har egen krossmaskin så det problemet är det inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar