Vill inte äta....

M

Marshal

Hej,
mitt travsto har haft nedsatt matlust i ca 2 mån. nu.
Hon äter under tävlingssäsong 4 kg Fibergi Elit+500g Fibergi SuperG +10 kg hö.

Nu äter hon endast sitt sena kvällsmål (ca 1kg krafftfoder)
Höet äter hon dock med god aptit.
Har prövat att "fjäska" lite med betfor och morötter utan resultat....

Tänderna har vi givetvis kollat, ingen anmärkning där...

Nån som har ett tips? :confused:
 
Kanske går det att få i henne maten om du blandar i lite melass eller shy feeder. (flytande b-vitamin som smakar smaskens!)
 
Hej,
tyvärr ratar hon melassen sen länge. Verkat inte som hon är så förtjust i det som är sött.
Shy feeder får hon faktisk sedan 2 veckor då hon är i fällning....

Men tax så mye ändå, några fler ideer på lager? Tacksam!
 
Testa att tabort kraftfodret ett par dagar/1 vecka. Troligt vis måste du under den tiden öka på hö givan. Börja sedan(efter kraftfoder uppehållet) ge mycket små mängder(ett par dl/mål) kraftfoder och öka mycket sakta.
Så fick jag göra med min ponny(new forest) mellan tävlingssäsongerna. Han fick knappt nå kraftfoder när vi inte tävlade, för han åt knappt upp det...
Kanske är det så att dom känner att dom kanske inte riktigt behöver kraftfoder och därför äter dåligt...inte vet jag... bara en teori...
Men den här metoden så fick han iaf tillbaka aptiten...
 
Vet inte om jag vågar försöka plocka bort det lilla hon äter, hon är ju ändå i stentuff träning och startar nu regelbundet, tror inte att hon skulle få någon energi alls då?
 
inte funderat på att hon kanske är trött och trivs inte med sin tillvaro just nu och det är därför hon inte vill äta.
 
Tycker att det verkar som hon är nöjd med sin tillvaro, allra gladast är hon när vi tränar (ridning el.körning)eller när hon är ute (riktigt utefreak, minimum 8 tim/dag)
Far runt som en illbating, bockar, rullar sig minst 5 ggr osv.

Ägnar mkt tid åt kel&bus med henne, men det är ju inte alltid så lätt å veta vad som rör i skallen på våra pållar!

Kom gärna med tips, både gällande foder å ev. "humörshöjande" grejer, ifall det skulle vara nåt sånt!

Håll gärna tummarna då hon startar idag!
 
På Färjestad???
Svårt när dom är knussliga, varför inte prova nåt smakligt foder, hippo, eggersman...ge lite olja om det går att få i henne....
 
Alltså... som någon tidigare sa, hon kanske faktiskt inte behöver kraftfodret... Enligt en forskare (som forskar om vallfoder för häst) så är det i stort sett bara fölston som behöver något extra om grovfodret är bra. Jag vet en travhäst som tränar på elitnivå som enbart äter hö. Det funkar faktiskt... Jag tycker man ska lyssna lite till vad hästen säger, djur brukar trors allt ha en ganska god uppfattning om vad de behöver. Jag skulle bara oror mig om hon blir slö eller visar andra symptom på att hon är sjuk. Ge henne lite mer hö då kanske, om du tycker att det blir lite?
 
kan det vara så att hon börjar bli trött och visar det genom att inte äta. När det har gått för fort för vår travare han han visat det genom att ha dålig aptit. det kan ju vara så att hon är övertränad? det bäste är väl att ha mat framme så de får äta så mycket de vill och har lust till. Försöka hitta ett foder de tycker är smakligt.
 
Nej, tyvärr inte på Färjestad...
Jägers har B-lopp idag. Vi jagar poäng då hon inte startat på 3 år.
Har du upplevt att ex. Hippo brukar upplevas som smakligare än Fibergi?

/Cecilia
 
Hippoalfa tror jag inte nån häst nekar till :D
sen har du ju det nya mustangfodret, det som typ alfan(samma företag som gör/gjorde det) som är smaksatt med äpple och linfrökaka/olja...
 
Har ett halvblod på 5-år som alltid varit lite kinkig med maten. Runt nyår började han matvägra på allt foder, åt bara små mängder. Tog ut vet som kollade tänder, blod- och täckprov. Alla prover var bra, d fick han Finadyne i 5 dagar för att se om han hade ont någonstans men det blev ingen skillnad.
Började efter någon vecka att äta allt kraftfoder (havre, betfor, Hippo Basic) men dåligt på hösilaget. Provade med ett annat hö & hösilage men inte blev det bättre.
Han är stor och svår att hålla i vikt, började se tunn ut.
Försökte ge honom lusern men det äter han inte så jag köpte Hippo Alfa och det gillade han, fick även b-vitaminer då fällningen satt igång.
Sen en 2 veckor är han uppe i sin normala hösilagegiva och det enda jag kan komma på är pälsfällningen som kan ha påverkat honom.
/Pia
 
Magsårshästar matvägrar ofta och äter oxå bara nattmålet. Ge hästen tex protexin, undvik hösilage, betfor och andra foder med socker i.
 
Eller hästar som är i/på väg i form kan äta dåligt. fast då kanske dom även fått magsår :crazy:.
Jag brukar tolka det så i alla fall om dom inte har feber eller något annat skit i kroppen.
Kul att se din signatur förresten Djurjouren...
hälsningar gulan fd.gulla
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 637
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Vi har en häst som inte har några tänder. Tidigare har han haft tänder bak men inga fram så han har kunnat äta utan problem. Förra...
2
Svar
20
· Visningar
2 696
Senast: YorkWann
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på...
Svar
9
· Visningar
2 786
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp