Vill inte äta halmen

milly

Trådstartare
Nu när våra hästar blivit intallade vill jag att min häst inte ska stå hela natten/halva dygnet utan att ha möjlighet till att tugga något den största delen av tiden...
Eftersom de går på ganska kraftiga beten (enormt stora hagar) fortfarande på dagarna kan jag inte ge henne hur mycket hö som helst utan ger 3kg (det får hon runt 18-19) och lägger in halm som "extratugg".

Men hon rör inte halmen! Hon som är så glupsk (nordsvensk)och brukar äta det mesta, inte det minsta kräsen!! När hon stod på halm förut åt hon alltid upp halva bädden....

Tror ni det beror på att halmen inte smakar bra/är ätlig ELLER för att hon faktiskt känner sig nöjd med 3kg hö i ca 12timmar (från ca 18 till 06.00 på morgonen)?! Det ger ju henne bara max 2timmars tuggtid...
 
Sv: Vill inte äta halmen

Är de bara hon som inte äter halmen?? e de ingen som INTE äter almen kanske man ska fundera på hur ätlig den är,men annars e hon väl helt enkelt nöjd med vad hon får..min stoppar i sig olika mycket halm olika tider på året..han käkar mest på sommaren av nån anledning :confused:
 
Sv: Vill inte äta halmen

Vilken slags halm stod hon på innan? Vilken står hon på nu? Inte alla föredrar alla slags halm. När jag hade havrehalm åts det väldigt lite av den. Men nu när jag har vetehalm äts det desto mer, speciellt det ena stoet kan ibland vräka i sig halm. Andra är precis tvärtom och rör inte vetehalmen men älskar havrehalmen.
 
Sv: Vill inte äta halmen

Äter förmodligen mer på sommaren för att gräset har så låg TS-halt. Mina åt också halm i somras. Är väl gott att blanda.
 
Sv: Vill inte äta halmen

Om halmen är av god kvalitet kan det kanske vara så att hon är mätt utan att det är något större fel på halmen. Min häst äter inte halm i mängder men pillar, plockar och tar sig ett strå då och då. Kanske stoppar han i sig 1/2-1kg men det mesta sprider han omkring i boxen. Har du kollat tänderna, halm är ju lite grövre kanske jobbigt att tugga.
 
Sv: Vill inte äta halmen

Min glupska nordsvensk äter inte heller halm så länge det finns gräs kvar i hagen, men när det är slut så slinker ganska stora mängder ner.

mvh Jessica
 
Sv: Vill inte äta halmen

Jessica skrev:
Min glupska nordsvensk äter inte heller halm så länge det finns gräs kvar i hagen, men när det är slut så slinker ganska stora mängder ner.

mvh Jessica

Samma med mitt halvblod.

Mvh//LG
 
Sv: Vill inte äta halmen

Okej, tack alla!

jag misstänker att det kan ha med det att göra att hon ändå får äta helt FRITT hela dagen i hagen (6-18.00) där det finns gott om gräs! Fri tillgång alltså halva dygnet...
Sedan är hon mätt när hon kommer in och mumsar i sig höet bara för att det ändå står där och hon vill sysselsätta sig med något... sedan är hon väldigt mätt/belåten och sover nån timme och är inte så VRÅLHUNGRIG som normalt på natten/morgonen...på vintern då de BARA äter hö/halm!

tror inte det är något hygieniskt FEL på halmen, däremot kanske det är "fel" sorts halm som de inte gärna äter...

Men OM en häst nu har ett enormt TUGGBEHOV (efter en lång natt till exempel) och det finns halm tillgänglig, tror ni inte den DÅ äter/pillar i sig lite halm för den sakens skull? Även om det nu råkar vara av den minst smakliga sorten?

jag vill verkligen att hon ska hela tiden ha något att tugga på då hon känner för det och inte behöver stå från kl 21-22 till 06-07.00 på morgonen utan att kunna pilla med NÅGOT åtminstone. Man kan ju liksom inte ge dom 20kg HÖ...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 934
Senast: ch791022
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 264
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp