Vill ha tips! :)

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan. Det är så att min häst varit halt i snart 4 veckor, vi var in till kliniken i tisdags och då visade det sig att hältan satt i både knä och kota vänster fram. Så han blev behandlad i både kot- och knäled.

Hältan berodde på överbelastning, och jag kan nästan säga helt säkert att det är pga han är framtung och jag har inte ridit honom i form pga jag inte kommit riktigt så långt än, men är på god väg. Det är först nu senaste 1-2 månaderna, som vi, med hjälp av min tränare som han börjat gå i form i skritten (på volt), och han söker sig nedåt i traven (på volt) och sätter bra under sig i galoppen.

Eftersom jag nästan med all säkerhet vet att det är pga Jag inte ridit honom i form som denhär hältan kommit fram, så känner jag press på mig nu att det måste gå så bra som möjligt, och press på mig att jag måste lära mig rida han i form korrekt.

Jag undrar, vad tkr/tänker ni om detta? Tror ni att vi kommer fixa det? Vi tänkte låta hoppningen vara till höst iallafall.

Jag vill även ha tips på bra, enkla övningar på hur jag bäst får honom att sätta under sig. Tempoväxlingar, övergångar osv. är bra har jag hört.
Ska jag jobba mest på bana? Eller rida ut mycket?

/ Jossan

Sv: Vill ha tips! :)

Fortsätt ta hjälp av tränare. Sitt INTE och harva på volterna med en häst som har de skafor din har - då har du snart tillbaka dem. Igångsättningen görs ute på raka spår dvs inga volter, inga branta backar osv.

Om hästen inte jobbar korrekt i skritt, varför trava och galoppera alls? Raka spår ute är en sak, men harva inte runt mer än nödvändigt på volter med en framtung häst. Visst, lägg in lite trav och galopp och känn lite, men när du har hästen stadig i form i skritt är det mycket enklare i traven också, Och när skritt och trav funkar så kommer galoppen inte att bara några problem.

Okej. Det låter bra! :) Det är mest med tränare vi har "harvat" runt på volter.
Men hur ska jag kunna lära honom att gå i form på rakt spår? Man jobbar väl för det mesta på volt inför tränare när man ska lära in, elr?

Berätta för tränaren, prata med kliniken om vilka övningar de kan tänka sig.
Utan att ha sett dig eller hästen är det svårt att komma med tips, det som passar den ena kan vara döden för den andra. Men man behöver inte rida runt runt för tränare!!!!
Har du läst tex Kyras bok? Brukar finna på bibblan. Nåväl - start och stopp och vändning är grundläggande . Kyra kallar det ABC - som hon alltid går tillbaka till om annat inte funkar.
Prova med så enkel och grundläggande övning - kan du göra ute. Och du kan göra vid handen./:cool:

Jag tycker att ridning i skritt ute i skog och mark UTANFÖR stigarna är bästa grundträningen för hästen. Det är gymnastserande, bygger muskler överallt på kroppen, men ffa på överlinjen på ett naturligt sätt- Träning som är hälsosam och mågnsidig. Det stärker också självförtroendet för hästen och förstroendet för sig ryttare, att rida där det är snårigt, slingrigt och hästen blir uppmärksam på ryttarens vikthjälper efter som att i många situationer måste agera snabbt och smidigt. Sen är det dessutom jätteroligt!

En ledinflamation pga. överbelastning ska inte tas för lätt på. Är verkligen alla vinklar ok? Ingen snedhet kiropraktiskt? Inga felverkade hovar?

Jag skulle spendera resten av sommaren åt skogsträning ffa i skritt. Det bygger väldigt mycket muskler och stärker hästen mångsidigt utan att man behöver harva på volter vilket ju är förödande när det gäller ledinflammationer. Till hösten hade jag börjat med inslag av arbete på banan, när hästen var i form och balans nog att hantera alla gångarter utan att lägga all vikt på framdelen.

Ut i skogen 1-5 timmar i taget och stay out of the paths! Det är mitt råd. ;)

Tack så mycket. Det med att gå bredvid stigarna låter jätteroligt och det ska jag testa så snart jag kan :)

Nej han är inte felverkad, har en superbra hovslagare. Däremot var han felverkad (bak) förut, men det är fixat nu och dessutom var det som sagt bak.

Hm, felvinklat.. hans framben kan se ut att gå lite utåt ibland, asså, inte helt raka, utan att dom vinklar lite utåt. Men jag vet inte om det är i vissa vinklar, eller att han ser ut så.
Om han nu ser ut så, vad skulle du/ni gjort åt det?

Detdär med att bara rida i skogen tills han klarar alla gångarter utan att lägga vikt på framdelen, med det menar du att han ska gå i korrekt form? Eller? Som sagt så kan jag ej lära in det själv, så jag kommer behöva rida för tränare. Men då i skritt, och inte trav elr galopp innan skritten funkar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix