Verkligheten är sådan att det är dyrt att ha häst. Ni pratar vi dyrt på allvar.
En häst kostar ca 100 000 i inköp (lite beroende på ras, ålder osv). Detta är den BILLIGASTE kostnaden.
Sen måste du ha utrustning (ca 50 000) och transport (ca 50 000 begagnat).
Nu är vi redan uppe i 200 000. Har du, eller dina föräldrar 200 000 sparat?
Sen kostar en häst ca 15 000 kronor per månad. Har du, eller dina föräldrar de pengarna? Vi pratar alltså om minst 180 000 per år.
Det är många som stirrar sig blind på stallhyran och tror att det är enda kostnaden. Stallhyran är det som kostar minst. Sen till kommer hovslagare (ca 1000 kr/månad om du har tur). Foder, försäkring, veterinärbesöket. ETT besök på klinik går sällan under 15 000. Även om du har försäkring så måste du betala självrisk + viss % själv.
Sen kommer detta att hitta stallplats. Många inackorderingsstall tar inte emot personer under 18 år. Du kan dessutom när som helst bli uppsagd och stå utan stallplats mitt i smällkalla vintern.
Hästar skadar sig ALLTID. Jag red betydligt mer när jag inte hade egen häst.
Sen måste du alltid ha en plan B om du själv skulle bli sjuk. Vem tar hand om hästen då?
I och med att du är minderårig och inte har körkort. Hur ska du ta dig till stallet? Oftast räcker det inte att bara åka ut en gång per dag efter skolan. Blir hästen sjuk/skadad måste du ibland åka ut 2-3 gånger per dag. Hur ska du ta dig till träningar och till veterinären? Till veterinären måste du vanligtvis åka på vardagar. Vem tar hästen till veterinären när du går i skolan och dina föräldrar jobbar? Ett veterinärbesök går sällan under 4 timmar. Vad händer om hästen blir akut sjuk en tisdag kl.10.00? Hur tar du dig från skolan till stallet? Vem hjälper dig att köra hästen till klinik?
Jag förstår din längtan efter egen häst, men för att ha råd måste du ha egen bil och välbetalt arbete. Allt har blivit mycket dyrare senaste åren. Det är dessutom svårt att hitta foder.
Du, precis som alla andra, måste vänta med att köpa häst tills du har sparat ihop egna pengar och har ett tillräckligt välbetalt arbete så att du har råd att ha häst.
Många kommer att tvingas sälja eller slakta sina hästar de kommande åren eftersom alla priser gått upp. Detta kan i och för sig göra att själva hästinköpet blir billigare, men återigen är själva hästinköpet det billigaste i sammanhanget.
Min sista häst kostade mig långt över 200 000 det knappa år jag hade honom. Det var åtskilliga tappskor, specialskoningar, veterinärbesök osv. Det första som hände var att han fick en allvarlig sårskada, sedan griffelbensfrakrur, hovledsinflamation och sedan kotledsinflamation. Varje skoningen gick på 3000 kr. Veterinärkostnaden, efter att försäkringsbolaget tagit sitt, ca 50 000-70 000.
Har du de pengarna?