Vill ha en högädel, rörlig hingst, tips?

Lewis

Trådstartare
Söker tips på högställd, högädel, helst inte så lång eller stor, MYCKET bra bakben och HÖG ridbarhet. Vilka hingstar skulle ni tipsa om då? Mitt 4åriga sto har fått en skada som kommer att ta tid och läka ut vilket bidrar till lite snabba beslut om hingst. Stoet är ett diplomsto, 887 på gång grov och 177cm hög, bra ridbarhet men lite trötta bakben. Mycket bra psyke e. Wind Dancer- Altan (Trakenare) funderar lite på Faustinius, Highcruser... Andra förslag?:)

Sv: Vill ha en högädel, rörlig hingst, tips?

Såg Faustinus på Hingsttåget, hans bakbensaktivitet var nog det som behövde bli bättre. Jag föreslår De Noir, Hermes, Herzensdieb, Hohenstaufen II, Kennedy, Scharmeur, Twilight, Weltman och Zuidenwind.

Kul att du skrev Hohenstraufen II för han har jag också tittat på, sen är Herzensdieb en favorit, men är rädd att den blir stor?

Jag har en fölunge efter Hohenstaufen II. Hon har en jättefin rörelsemekanik och lyfter bra på sina bakben. Hon är väldigt ädel med sött huvud, lätt kropp och långa fina ben. Traven är mycket bra.
Modern är ett lite mindre sto, ngt lågställd efter Bernstein - Neapel - Crown Point xx. Fölungen lär bli något större än modern.
Mitt sto tog sig på fösta brunst förra året och i år är hon dräktig på första brunst (1 seminering) med honom igen.

Högställd, högädel, inte så lång eller stor, MYCKET bra bakben och HÖG ridbarhet = Flash Dancer!
Tycker han stämmer klockrent på dina önskemål. Ett mkt bra möderne där också som borde slå igenom vad gäller gång och storlek. Kanske inte helt korrekta i benen om man snokar noga bakåt i hans stam, men om ditt sto är hyfsat korrekt så tror jag att det skulle kunna bli jättebra.

Jag har två ungar efter Highcruiser hemma och båda har mkt bra bakben samt galoppen är otroligt bra! Samt underbart temperament, små nallebjörnar som nog gärna skulle vara knähästar om det gick. Mkt energi på rätt sätt..
Mjuka, sensetiva och lättlärda:love:
Mina är stora men då har de en mor som alltid lämnar stort.

Nu vet jag inte alls vad Skovens Rafael lämnar men där har du ju en hingst med otrolig mekanik!

Skovens Rafael vill jag inte kalla för varken högställd och kort....

Jag har två ungar efter Highcruiser hemma och båda har mkt bra bakben samt galoppen är otroligt bra! Samt underbart temperament, små nallebjörnar som nog gärna skulle vara knähästar om det gick. Mkt energi på rätt sätt..
Mjuka, sensetiva och lättlärda:love:
Mina är stora men då har de en mor som alltid lämnar stort.

Trevligt! Skrittar de bra, med god steglängd?

Hur mycket pengar vill du lägga ner? Florencio rör sig fenomenalt, är högställd och kort. Inte högädel, kanske, men ger mycket bra typ ändå. Don primero är mindre och har nedärvt bra typ och fantastisk gång. En hingst man gärna har i stamtavlan. JJ Ray ban har ju fin typ också och bra balans. Londonderry har nedärvt mycket fin, är kort och rör sig helt okej.

Fast Don Primero förädlar väl inte? Han passar väl bra till ädla ston eller på fullblod. Han har dock mkt gott rykte om sin goda ridbarhet.
Men jag kan hålla med om att Flash Dancer skulle passa bra. Hade honom som stark kandidat till mitt ena sto men han föll bort pga storleken då mitt sto är 160.

Faustinus lite sämre bakben ska tydligen bero på hans gamla ligamentskada. Enl hingsthållaren ska han har varit mycket mycket bättre bak som yngre. Tycker absolut att du skulle kunna använda honom. Det är dessutom enda chansen att använda honom eftersom han går tillbaka till tyskland.

Annars tänkte jag direkt på Herzensdieb!

Söker tips på högställd, högädel, helst inte så lång eller stor, MYCKET bra bakben och HÖG ridbarhet. Vilka hingstar skulle ni tipsa om då? Mitt 4åriga sto har fått en skada som kommer att ta tid och läka ut vilket bidrar till lite snabba beslut om hingst. Stoet är ett diplomsto, 887 på gång grov och 177cm hög, bra ridbarhet men lite trötta bakben. Mycket bra psyke e. Wind Dancer- Altan (Trakenare) funderar lite på Faustinius, Highcruser... Andra förslag?:)

Har i dagarna fått ett föl efter Twilight där han verkligen verkar ha förädlat en hel del och bättrat på både typ och halssättning jämfört med stoet. Fölis är väldigt långbent och har redan bra bakben när den rör sig, men vet inte om det kommer från Twilight eller stoet eftersom hon har helt otroliga bakben.

/Camilla

Fast Don Primero förädlar väl inte? Han passar väl bra till ädla ston eller på fullblod. Han har dock mkt gott rykte om sin goda ridbarhet.
Men jag kan hålla med om att Flash Dancer skulle passa bra. Hade honom som stark kandidat till mitt ena sto men han föll bort pga storleken då mitt sto är 160.

De jag har sett efter honom har haft mycket fin typ. Men framför allt är gångarter och ridbarhet suveränt och vill man behålla avkomman själv tycker jag att man ska passa på att använda honom, särskilt om man är intresserad av att avla vidare.

Har alltid varit mycket svag för Herzensdieb men vet inte riktigt om jag törs med tanke ekonomiskt eftersom stoet inte tog sig förra året trots flera försök, det kan ju bli dyrt med många skick... Annars är han en stark kandidat, helt klart! Har även tittat på De Noir, vad tycker ni om honom?

De jag har sett efter honom har haft mycket fin typ. Men framför allt är gångarter och ridbarhet suveränt och vill man behålla avkomman själv tycker jag att man ska passa på att använda honom, särskilt om man är intresserad av att avla vidare.

Det kändes aningen riktat mot mig angående om intresset att avla vidare....:D:angel:
Jag har ju även ett Don Primero-föl, fast henne hade jag ju tänkt sälja och istället behålla Hohenstaufen-ungen. Avelsvärdemässigt håller Don Primero-fölet långt mycket högre klass men jag har inte möjlighet att spara båda fölen. Det är ett litet dilemma faktiskt.:grin:

Mamman till Don Primero-fölet har även en -08:a efter Highcruiser. Den blev väldigt ädel, har nu växt på sig men blir nog inte så stor, ägaren tippar på 163 någonting.

Har en bekant som har en häst efter De Noir. Den är liten, knappt 160 men med superfina gångarter.

Knapplån....

Vi har haft en hel hög med Don Primero avkommor och flera har gått riktigt bra. Det som präglat dem har varit riktigt bra gångarter men knappast nån typförbättrare. Våra har också haft bra storlek, trots lite olika ston. I korthet, fantastiska rörelser, inte så vackra!

Till TS - jag har även skickat PM till dig!

Mvh, Ann

Hade jag skullat betäcka mitt stora sto av den lite äldre och maffiga modellen i år så är det inte omöjligt att jag hade valt Hermes eller Flash Dancer. Två lite mindre och eleganta hingstar som verkar mycket ridbara och har fantastisk rörelsemekanik.
Zuidenwind valde jag till mitt mindre sto, även om han inte är direkt stor, men han har massor av ben och rör sig riktigt trevligt. Stammen känns intressant och modern.
Det finns så många fina hingstar,
Sedan gillar jag rörelsemekaniken på Hampton, Herzendieb och Falsterbo men vet inte hur stort de kan tänkas att lämna. Det samma gäller Wladimir som verkar så förbaskat lösgjord, elastisk och ridbar.
Det finns ju så många fina hingstar, det beror på vad du vill satsa också.
En hingst som jag kan tänka mig att vi inte ska glömma att ta nytta av är Blue Hors Lodestar. Jag har förskt att luska och han verkar vara himla trevlig att hålla på med. Intressant stam, funderar på om jag skulle ha valt honom istället ;).
/U

Blue Hors Lodestar. Jag har förskt att luska och han verkar vara himla trevlig att hålla på med. Intressant stam, funderar på om jag skulle ha valt honom istället ;).
/U

Jag sa ju det :angel:,tro mig jag har örnkoll på danskarna även om dom inte hoppar........;)

fast Don Primero ligger tvåa på blup på typen. Så även om han inte förädlar så ger han bra typ.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Någon kunnig som kan tipsa om någon lämplig hingst till ett Jazz - Weltmeyer sto? Vilka kombinationer brukar bli bra? Vårt sto är ca...
Svar
11
· Visningar
1 816
Senast: tramp
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 194
Avel Hej! Ny i forumet och vill bara kolla lite om tips... Har nämligen ett roderik-sto som är försiktig på hinder (positivt försiktig)...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: Nikkobus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka