vill ha bort magen och massor mera ryggmuskler..

K

knasenknas

så ge mig ridtips? hur får jag bort magen, och skaffar en massa ryggmuskler på pållan? även muskler på andra ställen men i första hand ryggen?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vill ha bort magen och massor mera ryggmuskler..

klättra klättra och åter klättra är ett mkt bra alternativ ;)

Och tömkör!! Sen när det börjar komma lite muskler kan du även hoppa studs.

Dundret skrev:
Och tömkör!! Sen när det börjar komma lite muskler kan du även hoppa studs.

varför är det så bra att tömköra? om man aldrig har gjort det innan me hästen då, hur ska man göra då? och vad behöver man?

En häst som inte har så bra kondis eller muskelatur, ska inte klättra mer en 1 gång i veckan, detta pga att hästen måste vila dom musklerna för att åter kunna träna dom. Man ska försöka rida hästen så att alla muskler används lika mycket. För att få bort en stor mage är det galopp som gäller, men att inte ta i för mycket i början om kondisen är dålig, tycker då det bästa är att hästen får komma ut i skogen och skritta och skritta enu mer. Ryggen stärks också av att ridas vanligt i skogen så hästen lyfter på sina fötter och kommer upp med ryggen, samt rida bommar för att få samma resultat! Skogen är det bästa för hästen/ponnyn! :D

att få pållen att arbeta i rätt form vare sig man rider ut eller på banan tycker jag ger mest ryggresultat. Att tömköra "rätt" är en konst och inget jag tror man ska börja med på egen hand för hästen sätter inga direkta muskler av att bara trava runt med tömmar bakom sej , de måste ju jobba och då ska man nog själv först lära sig tömköra :)
Men som de andra säger, börja lugnt å försiktigt men hästen måste svettas å bli flåsig, annars tar det inte så mkt ;)
Jag satte igång ett hbl/nsv efter 1,5 års hagvila. Jag red hårt en dag och tog det lugnt dagen efter. Så varannan dag fick han jobba sig riktigt svettig och trött.Jag försökte ha honom på tygeln hela tiden så gott det gick. En dag i veckan fick han vila helt.
Efter någon månads jobb fick han en hel semestervecka för att få tid att tänka på allt han varit med om (lärt sig massa nytt)
I början räckte det att rida en "normal" runda med skritt, trav och galopp för att han skulle bli trött och fick därför skrittas dagen efter. Men efter några månader galopperade han flera kilometer i högre tempo och den "lugna" rundan bestod i en "normal" runda m skritt, trav, galopp. Eftersom jag alltid krävde att han skulle jobba i form så fick han fina ryggmuskler. jag tycker att det är tråkigt att klättra å inte tror jag att han skulle ha uppskattat att klättra mer än en dag i veckan för det viktigaste är väl ändå att ha skoj!

Utöver träningen även en korrekt foderstat. Proteinbrist ger stor mage och inga muskler än hur mycket du tränar.

Jobba öppna och sluta, både från mark och uppsutten.

Rygg och magmuskler sitter ihop.. En häst kan inte jobba korrekt med ryggen om inte magmusklerna finns där, likadant på människor, vi måste ha en bra balans mellan musklerna i mage-rygg för att inte få ont. Som sagt ovan, se över foderstaten samtidigt som du tränar, fel foder gör gärna att magen "sväller".

När jag satte igång en av våra d-ponnier efter några veckors vila i sommmar då gräsmagen kommit till och musklerna försvunnit så började jag abslolut inte att klättra det fösrta man gör! vansinne!

utan ut och skritta i i skogen på vägarna, rid in formen korta stunder, mjölksyran kommer fort på en otränad häst!
jag skrittade upp till 1 1/2 mil tillslut med lite trav emmellanåt! ganska fort kommer hästen i form och man kan kräva allt mer och galloppera längre sträckor. nu börjar jag klättra!;)
när kondisen var tillbaka så var det ut på ridbanan och trimma!:)

viktigt på sommartid är givetvis att ta in hästen om nätterna då man ska igång och träna upp hästen igen fast det är ju en självklarhet iofs:p

Senast ändrad av en moderator:

-MariaAhmira- Varför är det en självklarhet att ha inne hästen på natten under sommaren när man börjar att träna upp den?

ok, för mej är det det, då hästarna blir väldigt trötta av att gå ute hela nätter då de inte sover så mycket utan betar mestadels (kanske uttryckte mej lite dumt med 'säjlvklarehet', då det är det för mej ;))
En häst som då är i sämre kondition och med fattiga muskler mår betydligt bättre av att vara utvilad under igångsättningen:)
dessutom blir det lättare att bli av med den stora magen;)

så resonerar jag :);)

ok, jo då förstår jag.. Det lät lite konstigt det var därför jag reagerade.. Men nu förstår jag vad du menar..

Tömkör i skogen över stenar och rötter och grejer.
Gymnastikhoppning.
Och klättra! men börja försiktigt om du inte brukar klättra, det är jobbigare för hästen än man tror.

Jag gick omkull med mitt sto i våras, (eller när det nu var :confused: ) och hon fick då roterat bäcken och gick och spände sig, hela överlinjen var superspänd och hon hade riktigt ont i ryggen, blodströmningen till vissa muskler ströps så hon hade alltså inte mkt muskler över rygg och rumpa.
2 behandlingar och ingen ridning på 1 månad.
Var ute och tömkörde massor i skogen och hon fick löshoppa och sånt. Sen red jag henne barbacka och herregud!
Det var som att sitta på en kudde, vilka muskler hon hade fått!
Jag tyckte inte jag gjorde nåt speciellt, men tydligen så gör jag rätt. :rofl:

knasenknas skrev:
så ge mig ridtips? hur får jag bort magen, och skaffar en massa ryggmuskler på pållan? även muskler på andra ställen men i första hand ryggen?

Galoppera mkt, klättra, tömkör och hoppa studs. :rofl:

som jag sa tidigare, ta det mkt lungt i början av igångsättningen...mycket skritt den är ovärdeslig och underskattad!
men ingen slö slappskritt utan motionsskritt! traska på ordentligt långa turer! suveränt;) (i början är inte formen det allra viktigaste).
det ger den bästa effekten att komma igång, precis som med oss människor när vi ska ta tag i vår egen kondis:D
det är inget bra alls och ge sig ut och springa häcken av sej en halv mil, det orkar man inte om man har tappat kondisen efter varit sjuk eller skadad ett par veckor, dessutom är risken för skador betydligt högre!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: Hazel
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka