Vill du hjälpa hemlösa hundar i Thailand?

Sv: Vill du hjälpa hemlösa hundar i Thailand?

exakt..jag har också försökt angagera mig och hjälpa till. Men det har ju inte gått...dom jag kontaktat har inte velat ha hjälp tydligen :(...det förvånar mig enormt. Bla en liten kattförening ville jag angagera mig i..där var det typ 3-4 personer som ville sköta allt själv. Noll respons fick man. Samma med SHV. Där erbjöd jag mig vara jourhem för flera år sedan, tror du någon hörde av sig ? Näe, men skrika efter jourhem via hemsidan går bra det.

Nej dessa hundar får för det mesta inte ett nytt hem. En del får det. Men de flesta tas bara in för att kastreras & släpps sen ut. Upphittade valpar får bo på centret eftersom de annars skulle attackeras av de hundflockar vars revir de hamnar på.
I thailand alltså. I spanien på rescuecenters får de flesta hundar nya hem.

peter_lundin skrev:
Knapplån.
Den första frågan jag ställer mig är, finns det en rimlig chans att dessa hundar får ett hem eller är risken stor att de blir kvar på centret?
PL

Inte jag heller. Jag lever på studielån. Men ngt litet kan man ju kanske skänka om man är tillräckligt engagerad för att ha åsikter om vilka hundar som BORDE hjälpas?

Dessutom görs det mesta av arbetet i hundarnas hemländer. Säger jag som är en av "dom" som importerat hittehund.

angelofthedevil skrev:
Hade jag haft råd så hade jag mer än gärna hjälpt en massa hundar här i sverige. Men nu har inte jag dom pengarna!!!!!!!!!!!!!!!!

Är ju bättre om man försöker hjälpa hundarna i ens eget land.
Och jag syftade mest på dom som importerar omplaceringshundar.

Men nu är det så att jag har inga pengar alls. Jag lever på a-kassa där jag knappt får några pengar. Alltså jag lever på minibeloppet.
Jag ser till att utöver dom obligatoriska räkningarna så är det min hund som får leva gott. Om jag har tur så brukar det vara 500 spänn som blir över som jag kan köpa mat, hygienartiklar och kläder för.

Nog skulle jag vilja bidra med pengar om jag visste att det gick till human avlivning av dessa stackars djur...

Hur humant är det att behandla dessa hundar vars liv har varit ett helvette för att sedan släppa ut dem till samma helvette igen ?

Usch!

Genom att massavliva gatuhundar lär sig ju aldrig folk att ta hand om dom..det pågår ju i nästan alla hundhägn kastrationskampanjer där befolkningen får kastrera gratis. Vad kommer det för gott ur att avliva på löpande band ? Är det inte bättre att folk får se med egna ögon hur effektivt en kastrering är ? Genom olika kastreringkampanjer har ju gatuhundsantalet minskat, så har även de styrande uppmärksammat.

Risken med den här verksamheten är att folk lär sig att någon annan tar hand om hundarna. Har dock lite svårt att ta ställning eftersom jag inte har ngn koll på thailändarnas inställning till djur, verksamheten känns dock som ngt västerlänningar har hittat på för att freda SITT samvete.
PL

Mynta2 skrev:
Varför är det bättre att hjälpa i Sverige ? Har inte Sverige ett utomordentligt djurskydd om du börjar jämföra med länder som tex: Rumänien, Italien osv...I Sverige ser du knappast folk som slå i hjäl, misshandla, och plåga en hund framför dina ögon samtidigt som alla andra människor står och hejjar på...eller du ser aldrig hjordar av skabbangripna hundar, magra eländiga på gränsen till nästan död stå och rota i din soptunna...Här i Sverige reagerar åtminstone folk när dom ser något..det gör dom knappast i Rumänien....där det förövrigt blivit fritt fram att bedriva massaker på hundar hur som helst igen...och detta enbart för att en gatuhund bet en utländsk affärsman....Metoderna är grymma och vad som helst är tillåtet bara hunden dör...tids nog.

Spelar det så stor roll vart man väljer att hjälpa och stödja ? Är inte hjälpen i sig mer värd än att man måste hålla sig till det land man är född i ? Då tycker jag ärligt talat att: inga Svennar ska skänka pengar eller stödja div hjälporganisationer som typ: röda korset, Amnesty osv....eftersom vi kan lägga hjälpen här hemma istället för i något annat land.

Barn kan adopteras i Sverige, här finns föräldralösa barn..inga utländska hitteungar ska hit...Deras land kan väl själva fixa så dom kan förvaras nånstans...Hur tycker du att det lät ?

Först och främst så vill i alla fall inte jag bli kallad svenne då det faktiskt kan klassas som ett skällsord! Och i din text tycker jag att det användes just så. (Rätta mig gärna om jag har fel)

Bara för att djurplågeri inte är lika öppet i Sverige som i tex de länder du anger så innebär det inte att det inte finns här. Ska vi därför bara blunda för det och hoppas att det bara var en mardröm? :confused:

Hur många hundstall finns det inte i Sverige och hur många hundar avlivas bara för att man inte hittar något hem till dem? Problemet med hemlösa hundar finns här och då tycker jag det är onödigt att gå över ån efter vatten!

Du får kalla dig presis vad du vill, jag kallar svenskar och mig själv som är svensk för svenne...villket inte för mig är ett skällsord...åtminstone inte där jag kommer ifrån. Har inte sagt att att hjälp inte finns i sverige, men 10 ggr mer än tex Rumänien. Varför ska folk döma andra som försöker hjälpa om så i ett annat land...Hjälp till lite själv så kan du få känna hur bra det känns. Och dessutom behöver man inte begränsa sig i sin hjälp...bara för man har ett starkt angagemang i utlandet betyder det inte man blundar hemmavid. Tycker många är så snabba att döma ut folk som har starkt angagemang utomlands och anklaga dom för att blunda hemma...och de som dömer är oftast dom som inte gör ett skit själva.

Gisburne skrev:
En hund var så sjuk och tilltuffsad att den inte kunde gå utan att ramla ihop. (Ingen veterinär hade kunnat hjälpa den.) Jag vågade inte ens gå åt samma håll som den vinglade åt, för jag ville inte se när någon gav den en barmhärtighetsspark i huvudet för att få slut på dess lidande... :cry:

Och en kille körde över 3 vildhundar med sin MC, varav en hund linkade lite och en hund hoppade på tre ben och såg ut som om ögonen skulle ramla ur skallen på den, så ont hade den! :cry: :( :cry: Det hände mitt framför mig, kanske 6-7 meter bort, och jag fick verkligen springa därifrån för att inte engagera mig i de skadade hundarna! Man känner sig så hemsk, men samtidigt fanns det inget jag kunde gjort.
Vaddå fanns inget du kunde gjort? Du kunde sett till att hundarna blev avlivade av veterinär! :eek:

Visst känns det bra att hjälpa till, men varför får man lätt känslan av att man måste vara ett slags världssamvete hela tiden? Överallt matas man med information om hur man bäst hjälper nödställda över hela världen men knappt ett ord yttras om de problem som faktiskt finns på hemmaplan och hur man bäst hjälper till här. Många gånger verkar det också som att vi har en allt för positiv drömbild av det goda Sverige och att alla andra är hemska djurplågare eller mördare, är det verkligen ett bra synsätt på världen?

Nu vet jag att långt ifrån alla som engagerar sig utomlands har den bilden, men det finns allt för många som tror att det är sant. Och vad ger dem rätten att tycka att de som inte hjälper till lika mycket utomlands är sämre människor utan samvete?

Och du, jag vet redan hur bra det känns att kunna hjälpa till. :smirk:

Du vill lära människor och jag vill att hundarna som är gatuhundar ska slippa lida!

Jag ser dock inte hur dessa gatuhundar som redan blivit utslängda ska få ett värdigt liv genom att bli behandlade för diverse åkommor och sedan slängas ut på gatan igen!

Talar inte det om för dessa människor att finns andra som tar hand om den hund som dessa människor så uppenbart skiter i?

Vill först och främs säga att jag beundrar alla dom människor som hjälper våra djur i världen !
Men det jag reagerar över på det här stället är att man släpper tillbaks dom igen ??
Dessutom kastrerade ? Ok om dom hade kommit till nya hem där dom fick vara sällskapshundar ! men att komma ut till det vilda igen och ska hävda sig och få nya revir!!
Hmm det är inte igenomtänkt ordentligt tycket jag!
Har sett hur andra hundar KAN ha svårt för kastrerade andra hundar!
Så dom får det INTE LÄTT när dom ska in i sitt gamla liv igen !

Tesora

Vadå kastrerade ? Något fel i det eller vadå ? Grejjen är ju att minska antalet kringdrivande hundar. Att kastrera får ju upp folkets ögon hur effektiv denna metod är för att minska antalet herrlösa hundar som ställer till problem. Div kastreringsprojekt i vissa länder har ju faktiskt minskat lösdrivande hundar.

Allt är ju en segdragen prosess...kan man minska med en halv procentenhet...så har man vunnit en del, kan man få 1 av 1000 människor att omvärdera sin syn på sina hundar så har man även där vunnit en liten seger. Man måste inte alltid sikta på stjärnorna....det lilla resultat som blir är ju ett steg i rätt riktning. Någonstans måste man börja...

Vart vill du man börjar då ? Om man inte börjar någonstans blir det en ond cirkel som aldrig slutar. Se svar ovan.

Hur du sköter ditt samvete är ditt problem..men jag har nada problem över mitt samvete över att hjälpa hemmavid och bortavid.

Risker finns överallt. Skulle man inte våga riskera något så kan man inte vinna mycket...Kan man visa en på miljonen att detta fungerar (kastrera, vård..vad det nu är) så har man vunnit en åtminstone. en är bättre än ingen tycker jag.

Det är ju bra att det finns folk som hjälper osv. men jag tycker vi kan börja här i sverige först innan vi städar hos grannarna.

Jag skulle i allafall börjat här om jag haft pengar och möjlighet till det. Jag riktar mig främst till dom som importerar hit hundar från andra länder för att hjälpa. Det är en väldigt god grej men jag tycker inte om det så är det bara.

Men om grannarna inte kommit så himla långt i djurskyddsfrågor som vi gjort,...ska man bara vänta ut dom då ? Menar...tills dom kanske nån dag kommer på bättre tankar.

Mynta2 skrev:
Men om grannarna inte kommit så himla långt i djurskyddsfrågor som vi gjort,...ska man bara vänta ut dom då ? Menar...tills dom kanske nån dag kommer på bättre tankar.

Nej men det är aldeles för mycket helt enkelt. Det är inte bara i Thailand djur behöver hjälp. Man kan inte rädda världen så är det bara. Jag tycker det är synd att man inte kan rädda fler här hemma bara, det är det jag blir så upprörd över. Det jag ville komma fram till är att JAG inte skulle valt att försöka rädda hundar utomlands utan jag skulle börjat här hemma isåfall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka