Vill bara berätta om min havre galning!=)

M

MartinaN

köpte för ca.4månader sen en varmblodsvallack...välldigt pigg men som förra ägaren uttryckte det het! Het vid hoppning och uteritt.
Han gick då på hö och lucern och betfor. Och han blev alldelles galen av havre sa hon. Så eftersom han redan var så pigg så ville jag absolut inte ge havre.
Så han fick mustang orginal...funkade bra...men sen så slutade dom ta in mustang så då fick jag byta till nya kraft groov. Funkade bra på det med men blev sedan så seg så seg, även vid hoppning. Eftersom jag redan bytt ner mig på bett från pelham till rakt gummibett och det gått bra, så tänkte jag att jag skulle testa och se hur han blev på havre.
Och nu en månad senare så är han fortfarande inte galen...men han har blivit lite piggare igen. Han får 1kg havre om dagen och han funkar som en klocka än. Så alla ni som köper hästar som inte skulle funka på havre, testa. Det kan ju gå bra!

Blev lite långt...men hoppas nån orkar läsa.

Sv: Vill bara berätta om min havre galning!=)

MartinaN skrev:
köpte för ca.4månader sen en varmblodsvallack...välldigt pigg men som förra ägaren uttryckte det het! Het vid hoppning och uteritt.
Han gick då på hö och lucern och betfor. Och han blev alldelles galen av havre sa hon. Så eftersom han redan var så pigg så ville jag absolut inte ge havre.
Så han fick mustang orginal...funkade bra...men sen så slutade dom ta in mustang så då fick jag byta till nya kraft groov. Funkade bra på det med men blev sedan så seg så seg, även vid hoppning. Eftersom jag redan bytt ner mig på bett från pelham till rakt gummibett och det gått bra, så tänkte jag att jag skulle testa och se hur han blev på havre.
Och nu en månad senare så är han fortfarande inte galen...men han har blivit lite piggare igen. Han får 1kg havre om dagen och han funkar som en klocka än. Så alla ni som köper hästar som inte skulle funka på havre, testa. Det kan ju gå bra!

en bra historia.... den har ja oxå varit med om... men vår nya ponny klarade istället inte av havre,., han blev överpigg och vi klarade inte av honom så vi gick snabbt över till korn igen....

men man ska alltid skaffa sej en egen uppfattning..

Min har jag testat på...Och det går inte alls bra.... Annars så visst...

MartinaN skrev:

Olika hästar funkar olika bra på olika foder, det är därför lättast (tycker jag) att börja med en grovfoderanalys för att se vad som finns i höet/hösilaget... kraftfoder är ju tilläggsfoder som man ger när grovfodret inte räcker till. :)

AnnaKarinA skrev:
Olika hästar funkar olika bra på olika foder, det är därför lättast (tycker jag) att börja med en grovfoderanalys för att se vad som finns i höet/hösilaget... kraftfoder är ju tilläggsfoder som man ger när grovfodret inte räcker till. :)

Jo, precis...en uträknad foderstat är det bästa.Då vet man exakt vad man behöver tillföra. Har den turen att vi har utfört en analys av höet i det stallet jag står i.
Men med min förra häst så stod jag i ett annat stall utan analys och då fick man gissa lite...och det funkade ganska bra.

Hästehn min sa också förra ägaren att jag absolut inte skulle ge havre, men nu idag går hanpå ca 2 kg havre och gå hur bra som helst på de. (äter fibergi elit också) ...

han behöver den energin så att han orkar att jobba hela passet, gav honom förut korn ett tag, men funkade inte alls, och har även testad groov, men fick upp ögonen för fibergi och havre och nu går han utmärkt bra och han älskar maten också =)

har ett fullblod kan jag väl tillägga ... Finns ju folk som säger att man absolut inte ska ge havre till fullblodhästar ..

nå väl..

/M

Personligen tror jag att en del hästar har en allergi mot havre. Om så är fallet så kvittar det hur lite de än får så får de reaktioner som t.ex. mer känsliga för stimuli (ljud, rörelser). Är en häst sådan så bör den ju inte ha havre. Tror inte att det är rasbundet, men det kan ju säkerligen vara till viss mån så.

Fast jag tror även att det kan gå mode i saker. Som att havre inte är bra, så jag tror med att man kan prova med havre på sin nyinköpta häst som inte skall tåla havre. Detta åtminstone om förre ägaren inte är så väldigt rutinerad vad det gäller hästar.

Hälsning Maja

Jag har oxå en häst ssom inte skulle tåla havre enl. förra ägaren för om man gav honom det så blev han helt tokig, nu går denna häst på 1,5kg havre o jag har inte märkt nått på honom att han skulle bli havretokig. Vet inte hur många enl. äg. "havretokiga" hästar som passerat mitt liv, inridnings-, tillridnings- mfl. samtliga har fodrats med havre o ännu har jag inte mött den häst som inte kan äta havre.

poch denna ägare var orutinerad, köpte hästen för att hon alltid drömt om en stor vit häst ....

*suckar*

precis som du säger tror jag cokså de hänger mkt ihop med känsligare hästar är för vissa ljud osv och av de drar många slusatsen att d eblir tokiga av havre..

men säkert finns det hästar som det slår runt på..

/M

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
1 997
Senast: axel
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama