Vilket värde på höanalysen ska jag använda?

Monkie

Trådstartare
Står med analysen från Eurofins i näven... Men från vilken kolumn ska jag använda värdena för att kunna räkna ut kvoten? Resultatet är i gram/kg. Torrsubstans 743.

Resultat produkt, torrsubstans eller medel?
 
Resultat produkt.

(ts är då 74,3%). Torrsubstans är helt enkelt resultatet uträknat i ts, vilket de flesta inte räknar med. Medel kan du bortse från helt
 
Resultat produkt.

(ts är då 74,3%). Torrsubstans är helt enkelt resultatet uträknat i ts, vilket de flesta inte räknar med. Medel kan du bortse från helt
TACK! Fick en kvot på 5,67.

Då är det bara till att börja räkna :)
 
Kvoten blir ju den samma oavsett om du räknar per kg ts eller per kg foder. Och ts är det mest korrekta och vedertagna sättet att räkna, för övrigt...
 
Kvoten blir ju den samma oavsett om du räknar per kg ts eller per kg foder. Och ts är det mest korrekta och vedertagna sättet att räkna, för övrigt...
Kvoten resultatprodukt/torrsubstabs skiljde sig knappast, men om jag räknat på medelvärdet blir kvoten över 6. Var osäker på vilken jag skulle räkna på, medelkolumnen ligger längst ut och på pappret "ser det ut" som att det är den man ska använda :)
 
Kvoten resultatprodukt/torrsubstabs skiljde sig knappast, men om jag räknat på medelvärdet blir kvoten över 6. Var osäker på vilken jag skulle räkna på, medelkolumnen ligger längst ut och på pappret "ser det ut" som att det är den man ska använda :)

Vad "resultatprodukt" är vet jag inte, men normalt brukar ju MJ och Smbrp anges både /kg ts och /kg foder. Kvoten blir den samma.
 
resultatprodukt är resultat/kg foder

'Medel' som de anger är medelvärdet för alla analyser de fått in sedan 2011 (enligt deras egna hemsida) och bör bortses från
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
26 609
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp