Vilket strö till kanin?

H

HokusPokus

Vad använder Ni för strö till Er kanin? Som liggerunderlag i deras bur.

Min kanin bor inne tillsammans med mig, min pappa och vår katt. Hon springer ute så många timmar som möjligt/dag. :smirk:

Jag har ett STORT problem och det är att hon grisar ner sin bur något fruktansvärt. :crazy: Jag försöker städa till henne varje dag men det ser ut som jag ALDRIG städar till henne. :o

Hon går på kattlåda, så det finns en kattlåda i hennes bur. Jag försökte med flit(hon kissade på den), försökte med spån(hon nyser och nosen rinner på henne), halm(hon kissar och nyser). :confused: Vad ska jag göra?

Jag lade tidningspapper i botten på hennes bur och det verkar fungera ganska bra. :smirk: Hon tuggar inte på det, jag har stenkoll på henne. Det finns ändå i bakhuvudet att det är giftigt.

Någon som kan och vill ge mig tips och råd? :bump:

Sv: Vilket strö till kanin?

om det är kallt (runt -20 en längre tid) så är det ett tunt spånlager underst och halm uppepå.

Vid vanligt temperatur (runt -10) så har dom enbart spån som kan köpas på bal.

På sommaren har jag lite spån för dom är i stort sätt ute i sina betesburar hela dan om det inte är allt för varmt. Men från eftermiddagen och till 22.00 brukar dom vara ute.

Till min franska vädurshane som har haft stora problem med rinnande ögon använde jag kattströet TOA-LÄTT. Det funkade mycket bättre för honom.

Jag har spån i mina kaniners bur.
I deras kiss & bajslåda (fast dom kissar bara i den :smirk: ) har jag också spån.
Dom är iof utekaniner men dom klarar sig jättebra på det.
Dom har väldigt tjock vinterpäls nu också men när det blir riktigt kallt stoppar vi in halm till dom.

/Lovve :cool:

En av mina bor utomhus med hus och rastgård, inne i huset är det fullproppat med hö. Han gör sina behov utomhus för det mesta.
Den andra bor i "stallgången" (3x1 m) på natten där hon har en toalett-låda med tidningspapper underst och ett tjockt lager kutterspån över samt en sov-låda med hö. Hon är jätteduktig på att göra sina behov i toa-lådan. På dagarna när hästarna är ute så har hon även boxen att lattja runt i och den skitar hon gärna ner i...

Tidningspapper är inte giftigt. Trycksvärtan var giftig förut men i dagstidningar är innehållet ändrat för flera år sen, däremot har jag för mig att det var lite si och så med reklamblad.

Vet inte hur det är med Toa-Lätt för kaniner men kanske kan vara värt att prova? Suger upp lukt bra och dammar inte, dock tycker en del att själva ströet luktar unket.

ja ströet luktar inte vanilj precis :crazy: men det hjälpte min herre med sina känsliga tårkanaler väldigt mycket!

Hehe jag tycker det luktar häftigt när det är oanvänt jag, men när det väl har legat i buren en stund så försvinner lukten helt... Men så har jag fönstret öppet en hel del så det kan ju vara det också...

Liknande trådar

R
Övr. Djur Har en underbar kaninpojke på snart 4½ år. Tidigare har han både bott utomhus och senare i ett stall, men nu är han en innekanin. Han...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: Rihonin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama