Vilket sto skulle du välja?

Sv: Vilket sto skulle du välja?

Stoet har en avkomma som nu är 6år och fri från hosta... Eftersom detta inte är min häst så vet jag inte så mkt mer om hennes hosta...

Inte utan att veta orsakerna till problemen.
Men om det är som skriver om sto ett att det är felaktig träning av tidigare ägare som är orsaken till överansträngningarna och att hästen annars är OK. Så visst hade hon kunnat vara välkommen som avelssto om hon för övrigt var en häst som jag tyckt lämplig (har ju aldrig sett henne i verkligheten).
Sedan så stoet med hostan där hade jag verkligen velat haft klart för mig orsaken till den, så att jag var säker på att det inte var ärftligt. Att en avkomma inte fått den är ingen garanti för att nästa inte får den, om det är ärftligt. Det är idag så stora pengar inblandade i både avel och försäljning av hästar att jag vill vara säker på att varan (fölet) är så bra som möjligt. Svensk lagstiftning gör det riskabelt att sälja hästar som kan ha någon defekt (dolda fel). Det kan ju komma ett par år efter försäljning (tror det är 2 år) och kan kosta en hel del för säljaren.

Tråkig stam??

På den tiden var det väl iaf ganska populär stam.

Dessutom så var Windwurf av fin tysk stam, curacao lämnade en hel del bra tävlingshästar och hade väldigt fin fullblodstam.

Jag tycker gott att stammen är hyfsad på båda två, dock då inte "modern" idag :crazy:

Jag hade nog satsat på sto nr 2, just pga fullblodsinslaget och Wendekreisblodet.

Ämelie skrev:
Stoet har en avkomma som nu är 6år och fri från hosta... Eftersom detta inte är min häst så vet jag inte så mkt mer om hennes hosta...

Tänkte snarare på det stackars stoet som isåfall ska gå och få ännu sämre kondition och få ännu jobbigare med hostan

Själv hade jag utan tvekan valt sto nr 2, MEN!!! man måste alltid se hästarna IRL för att kunna göra en rättvis bedömning.

Hade helt klart tagit sto nr 2, men först en riktig utredning av vad hostan kommer ifrån.

Varför jag skulle ta det stoet eller varför jag skulle vilja ta reda på var hostan kommer ifrån?

vart hostan kommer ifrån förstår jag förståss varför du vill veta, men den ska inte vara ärftlig! Tänkte mer på varför just det stoet?

Sto 1 är ju den mest mest meriter, men stammen tilltalar mig inte. Andra stoet har bra potensiella saker och stammen är mer i min smak.

måste hålla med om att hennes stam är ganska tråkig... men eftersom det är en sån fin häst ändå och att hennes tidigare avkomma blev så pass fin så gör det att det (för mig) känns som att hennes tråkiga stam bli mindre betydelse full än det andra stoets...

Jag hade valt ettan utan att tveka, men stammen är inte vidare spännande.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka