Vilket sto skulle du välja?

Ämelie

Trådstartare
Vilket av dessa ston skulle du välja att avla på?

sto 1. f-88, Origo~Hanni~Parnass, B-prem (88877=38p). 166cm Haft ett föl visad och fick 39p (98877=39p). Tävlad 140 hopp, mkt bra hopp kapacitet! planerad debut i svår klass, men såldes till junior! Tävlad varje år i hoppning sedan 5års ålder, har haft knäledinflammationer 2 gånger (överansträngning). Tävlad tom MSV b dressyr, men utan placeringar, troligtvis pga hennes högst ordinära gång. Snabb, vändbar och MYCKET hoppglad! En riktig arbetsmyra! Bra temperament! vägvinnande galopp.

Sto 2. f-88, Windwurf~Curacao, AB-prem (88879=40p), 170cm, Avelsdiplom, haft ett föl med mycket bra gång! Tävlad tom 130 hopp och en LB dressyr. Rör sig luftig! Mkt bra hopp kap. Ej tävlat mycket pga kronisk hosta. ngt svår i hoppningen, inte lika ambitös som föregående sto. Bra temperament och ett + i kanten för att hon är en bra mamma. Aldrig överansträng, beror nog mest på att hon inte är tävlad så mycket. Vacker att se på! Bra temperament!

Vilken tycker ni låter bäst lämpad för hoppavel?

Sv: Vilket sto skulle du välja?

Svårt val ! Jag hade nog tagit den första ! Fast den andra är inte dum heller...

Håller med om att det var ett svårt val. Tycker båda stona har bra meriter och exteriör, men tråkiga stammar. Den första hade ju dock bättre meriter och det väger ju ganska tungt.

Håller med. Tråkiga stammar!

Däremot bra prestation på den första - så det skulle nog bli den!

/C

Jag hade valt nr 1 för jag tycker att ett bra lynne är minst lika viktigt som bra prestationer och detta stoet hade ju båda delarna!

Hejsan!

Som alla har sagt tidigare är det ett svårt val... men jag skulle nog ändå välja sto1. Med tanke på hennes meriter och hennes hoppglädje. Att gången inte är så bra kan du alltid kompletter med att ta en hings som lämnar avkommor med bra gång.

:banana: :rofl: :banana:

Så tänkte jag när jag valde hingt till mitt sto, hon älskar att hoppa och hon har bra hoppteknik... men lite väl ordinär gång så jag valde en hingst som har gett avkommor med mkt bra gång... hästarna efter hingsten tävlar både i dressyr och hoppning.

//Kexet

Jag hade nog om jag var tvungen att välja tagit sto nummer två. Men jag hade nog gjort en veterinärundersökning om hostan är ärftlig eller ej.
Sto ett hade jag nog valt bort p g a hon vid två tillfällen varit överansträngd. Kan vara felaktig ridning men också att hon har någon annan defekt som gör att hon inte håller. Hade haft krav på veterinärutredning av henne innan jag satt henne i avel.

Varför bara avla på den ena? Om jag skulle välja skulle jag satt en riktigt bra hopphäst på den första, och funderat över om den andra inte passade sig bättre för dressyr/fälttävlansavel.

Masse skrev:
Jag hade nog om jag var tvungen att välja tagit sto nummer två. Men jag hade nog gjort en veterinärundersökning om hostan är ärftlig eller ej.
Sto ett hade jag nog valt bort p g a hon vid två tillfällen varit överansträngd. Kan vara felaktig ridning men också att hon har någon annan defekt som gör att hon inte håller. Hade haft krav på veterinärutredning av henne innan jag satt henne i avel.

ang. att hon varit överansträngd två gånger tycker INTE jag är speciellt konstigt, hur många hästar f-88 har tävlat aktivt varje år sedan 5års ålder i me de flesta starterna mellan 1,10-1,30 i 11år (inne på 12:e året) i följd?? Min pålla brukar nästan ALLTID vara älst/näst älst på tävling! Köpte henne i höstas och pratade då met vet. som sa att han kunde inte utala sig över hennes hopp kap. (eftersom han inte sett henne hoppa) men bättre häst ur vet. synpunkt är svårt att hitta!

pastejja skrev:
Varför bara avla på den ena? Om jag skulle välja skulle jag satt en riktigt bra hopphäst på den första, och funderat över om den andra inte passade sig bättre för dressyr/fälttävlansavel.

Har varken tid/plats/råd för två fölisar. Har också tänkt att sto 2. skulle nog passa bra till dressyr avel då hon lämnat bra gång efter sig. Men hon hoppar även kanon även om hon inte fått visa det på tävlingsbanan pga. av tidsbrist och hostan...

kexet01 skrev:
Hejsan!

Som alla har sagt tidigare är det ett svårt val... men jag skulle nog ändå välja sto1. Med tanke på hennes meriter och hennes hoppglädje. Att gången inte är så bra kan du alltid kompletter med att ta en hings som lämnar avkommor med bra gång.

:banana: :rofl: :banana:

Så tänkte jag när jag valde hingt till mitt sto, hon älskar att hoppa och hon har bra hoppteknik... men lite väl ordinär gång så jag valde en hingst som har gett avkommor med mkt bra gång... hästarna efter hingsten tävlar både i dressyr och hoppning.

//Kexet

Vilken hingst valde du? sedan så behöver man ju inte en häst med någon super trav för att hoppa, men det är ju roligare att rida en häst med flotta gångarter :)

Ämelie skrev:
Men hon hoppar även kanon även om hon inte fått visa det på tävlingsbanan pga. av tidsbrist och hostan...

Varför skulle hon inte kunnat hoppa för hostans skull?
Min fd häst,hade kronisk bronkit och gick lätt fälttävlan utan problem.
Och kan hon inte tävla hoppning pga hosta så låter det som om hon ändock har rätt grava problem med hostan.

amkm skrev:
Varför skulle hon inte kunnat hoppa för hostans skull?
Min fd häst,hade kronisk bronkit och gick lätt fälttävlan utan problem.
Och kan hon inte tävla hoppning pga hosta så låter det som om hon ändock har rätt grava problem med hostan.

hostan är kollad och den påverkar inte hennes prestationsförmåga, men då hon bara motionsrids så är hon helt fri från hostan... så fort man börjar träna henne ordentligare kommer hostan fram och i samband med hostan har hon två gånger spräng blodkärl i näsan(?) så hon blött näsblod... Hon mår helt enkelt bättre av att inte åka runt på tävling och träning regenbundet...

Vänd på det istället och säg hur många som gjort det på den nivån och blivit överansträngda? Känner faktiskt inte till någon som är regelbundet ute och tävlar på den nivån som varit överansträngd om det inte varit något fel på träningen eller hästen. Därför hade jag varit mycket tveksam till att köpa en avkomma efter ett sådant sto.

Det är svårt att välja vilket sto som är bäst.....men det jag tycker är viktigt är att man tar en hingst som man tror skulle passa till sitt sto så att det blir en bra avkomma. Du kan ta ett av stona och välja en hingst som ändå inte passar och då blir det ju inte bra iaf.

Så leta reda på en bra hingst som passar till en utav stona i år och nästa år tar du det andra stoet. Och då kan du sen jämföra och se vem som fick bäst avkomma.
Lycka till och hitta rätt hingst.

Så då skulle du i teorin också välja bort att avla på Helena Lundbäcks Mynta?? Kan faktiskt säga att jag vet några få och ingen av dessa har tävlat lika intensivt och i så många år som min, vad deras överansträngning berott på vet jag inte... Vad jag hört att min häst fått överansträngningsskador så kommer de från felaktig träning... som jag sa, enligt vet så är det ett hållbart sto och bra på alla sätt och vis ur veterinär synpunkt... Så här kan man ockås tänka, det är inte alla 17åriga hästar som går igenom en hältundersökning utan några anmärkningar...

Senast ändrad:

Jag hade nog faktiskt valt nr 2.
Det finns alldeles för lite hopphästar i sverige med bra gång!

/Malin

Ämelie skrev:
hostan är kollad och den påverkar inte hennes prestationsförmåga, men då hon bara motionsrids så är hon helt fri från hostan... så fort man börjar träna henne ordentligare kommer hostan fram och i samband med hostan har hon två gånger spräng blodkärl i näsan(?) så hon blött näsblod... Hon mår helt enkelt bättre av att inte åka runt på tävling och träning regenbundet...

Då är hon inte lämpad som fölsto heller i mina ögon,de allra allra flesta bronkithästar rekommenderas ju att hållas i "hög" kontidtion och ej gå och "slöa".
Min var absolut sämst med sin hosta när han fick viloperioder,så de blev väldigt få.

Det var som jag skrev från allra första början att det var avgörande av vad överansträningen hade kommit av. Om det var felaktig träning eller någon defekt hos hästen.
Att avla på Mynta är jag inte säker på om jag hade varit intresserad av. Jag har aldrig titta på henne som avelssto utan bara som ridhäst. Så för att svara på det måste jag veta mer om henne och se henne i verkligheten. Det är ju så att en bra rid- och tävlingshäst inte är lika med en bra avelshäst, kan vara det men behöver inte vara det.

Angående hälta på äldre hästar vid böjprov. Har själv ett 16-årigt sto som blev veterinärbesiktigad för två veckor sedan med böjprov UA med helt rena ben. Hon fick omdömmet av veterinären att det var mycket sund häst med rena leder och ben. Så jag inte se varför man ska välja hästar med defekter till avel överhuvudtaget. Om de är rena fysiska skador så är det sin sak, olyckor händer. Men exteriöra defekter som påverkar hållbarheten är inget att avla på. Inte heller andra defekter som kan vara ärftliga som t ex hosta. Kan uppkomma genom många olika saker som dåligt foder men kan också bero på hjärtfel eller andra abnormiter i hals och lungor. Så orsaken är viktig att veta innan man sätter en sådan häst i avel.

Håller med dig till fullo att man inte ska sätta en häst med exteriöra fel i avel! Men har aldrig sett på min häst som att de faktiskt få överansträngingar hon haft beror på något sådan fel. Har alltid sett det som en Överansträning från ridningen... Har fått höra flera gånger personer som gärna skulle vilja se fler avkommor från stona.

Ang. den andra hästen hosta så verkar den inte vara ärftlig. Hennes son är helt frisk och 6år...

men som jag förstår det så skulle inte du välja sätta någon av hästarna i avel?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka