Vilket schampo?

doglover

Trådstartare
Katten min mjällar, vilket schampo ska jag köpa? Eller finns det något annat som rekommenderas?:)
Han verkar dock inte ha några problem, kliar sig inte eller så, men han är svartvit och det syns mycket.:p

Sv: Vilket schampo?

Maten han får är en blandning utav Royal Canin Mature och Persian. (Han är en Exotic).

Kan maten ha nåt med saken att göra?

Maten kan vara en orsak, har du nyss bytt? Stress är annars en ganska vanlig orsak enligt mina erfarenheter iaf.

På apoteket finns ett milt och återfuktande schampo som jag tycker funkat bra på katter med torr hud. Det heter VetriDerm Intensive Schampoo.

Om katten börjat mjälla nyligen och inte har klåda och för övrigt verkar må bra, skulle jag i första hand tänka på att det beror på att han fäller nu. En tät vinterpäls gör ju att det blir mindre luft som kommer åt huden och då kan mjäll lätt uppstå.
Ett vanligt rengörande schampo för katt kan du ju använda om du vill bada katten, eller prova att borsta honom dagligen för att få bort lösa hår och snabba på fällandet lite!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
513
Senast: Jahopp
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
331
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
1 012
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 163
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka