Vilket schampo till isbaell/skimmlar?

W

winytiny

hej hej! Har nyligen blivit ägare till ett isabellfärgat sto, har ännu inte varit ute på någon tävling och har därför bara tvättat henne med grumme såpa. Tänkte höra vad ni tycker att man ska använda till en sån ljus häst? Hon har vit man, svans och pannlugg....och jag antar att jag inte bör använda ett skimmelschampo på hennes gyllene färg (jag vill inte att hon ska bli ljusare där..men ändå frå bort synliga fläckar). Så vad använder jag för att rengöra hennes vita partier och vad använder jag till resten av kroppen?...Kan kanske silverschampo fungera?

tacksam för svar!

Sv: Vilket schampo till isbaell/skimmlar?

Använd INTE någon form av blåschampoo/skimmelschampoo i alla fall. Låter man det sitta några sekunder för länge får hästen ett ljuslila skimmer över sig, ser ut som en my little pony!

När jag ska iväg och tävla med min vita häst så tvättar jag honom först ordentligt med grumme, brukar gå åt en halv flaska!

Dagen efter så tvättar jag honom med Gallop schampoo och det tillsammans med deras man- och svansspray är outstanding om man som jag har en ponnie med väldigt tjock man och svans!

Och sedan är vi redo för tävling.

Sedan har jag Cowboy magic greenspot remover, det är också ett mirakelmedel som tar bort alla fläckar, inte bara de gröna eller gula! Fungerar även i svansen om det blivit skit där efter transporten eller nåt!

:)

gui.jpg

hagens_zinzano-27.jpg

Senast ändrad:

haha! okej då är det no no till skimmelschampo, har aldrig hört nån som sagt att det funkat riktigt bra så nu slipper jag väl lägga pengar på det...;)

Det ser ju ut att ha blivit enorm skillnad på din häst (...)...så det är alltså såpa som gäller för att få bort den grövsta lorten, men det behöver inte spädas med vatten eller liknande? Men hur länge räcker ett 500ml gallop schampo för dig?

Tack för tipset! Kram

Finns bara en sak som fungerar på mina skitgrisar.

Både Isabellen/palominon o hans kära mor Cremello gillar
att grisa ner sig :crazy:

Brukar köpa yes milda med gurka.
Har provat så många olika medel så nu har jag lagt ner letandet
då inget slår Yes :love:

Det känns så starkt med Yes, men du har inte märkt nån reaktion på dina guldklimpar? Min häst är lite känslig mot att bli tvättat i ansiktet, det går man inte så grundligt. Har du eller nån, något tips på hur man får bläsen riktigt vit?

Kram

Ingen som helst reaktion faktiskt :) Är tydligen samma ph som hästar också
har jag hört. Gäller så klart att man sköljer ut allt, men det är ju samma som alla andra medel.
Använder mer utspädd yes även där o gnuggar in låter sitta en liten stund o torkar bort många gånger med en fuktad svamp. tills allt är borta.
Mina är också känsliga i huvudet.

Jag använder också yes. Det enda hittils som lyckats få min gulgråa häst vit. :D

Blandar du ut Yes ordentligt med vatten så är det inte starkt. Yes används ofta på katter, mest i "avfettningssyfte" med annat schampo efteråt.

Jag hörde av en kompis i stallet idag att det även används på hundar inför utställning och liknande. Men då är det kanske lämpligt att ta ett annat schampo efteråt så att man får bort all Yes och som en slut puts!

Tack så hemskt mycket för hjälpen :)

Även jag kör såpa och yes på mina palominos + skimmel.
Och Cowboy magic i svans o man.

haha då antar jag att det är vad som gäller! Är Cowboy magic vanligt i ridsportsbuktier eller är det något som jag får beställa? :)

Liknande trådar

Hästvård Vita hästar är ju sällan vita men undrar lite hur folk gör för att hålla dom lite mindre gulgröna ;). dvs hur ofta tvättar ni dom och...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 681
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit