Har kollat upp fakta!
Att importera en sadel är kostar olika mycket. Sadlarna i usa kostar normalt från ca 8000 sv kr och uppåt. Dom sadlar som kostar 20-25000 i sverige kostar i usa runt 10-15000 svenska kr.
T.ex. den sadeln jag är intresserad av kostar 1600 dollar, det är ungefär 12000:-
Frakten är 180 dollar = ca 1400:-
(OBS nu står dollarn i 7.50 när jag räknat på detta så det blir ju bara ännu bättre)
sen har du tullavgift på 2.7%, det blir ung. 350:-
sen är det 25%moms, ungefär 3000:-
postens avgift för inbetalning av moms o tull avgift ca 20:-
speditionsavgiften vet jag inte.
sen tror jag inte det var mer kostnader.
Det blir lite mer än 17.000:- allt som allt =O
Då åker hellre jag o hämtar sadeln själv än att betala massa moms... Denna affären ligger utanför New York.
Ett flyg tur o retur kostar 3700:- till new york om man stannar natten mellan lördag och söndag. Affären ligger en timmes bilväg från Manhattan. Alltså får man åka på en torsdag för att få lite tid, så det inte är stängt o så. Eftersom erbjudandet bara gäller om man stannar just lörd-sön natten kan man naturligtvis inte åka hem tidigare än söndag.
(alltid en hake
Det blir i princip lika dyrt/billigt (
att åka o hämta den själv som att importera. Det är ju roligare att åka ut o resa lite för pengarna än att lägga dom på moms =/
Importerar man på vanligt vis d.v.s. för ca 17000, lägger du sedan på 5-8000 och säljer sadeln i sverige med den förtjänsten.
annars åker vissa säljare över till usa o hämtar hem t.ex. fyra sadlar på en gång. Nemas problemas, dom kostar runt 10-15000 styck kanske. I sverige kan du lägga på 10000kr lätt. Alltså betalar en HALV såld sadel din resa o uppehälle i några dagar i usa.
Självklart beroende på vart man åker, men är det östkusten kostar det inte mer än 4000...
är det västkusten kostar det ca 10000 tur o retur.
Det är dyrt med sadel i sverige alltså!
Nu har jag verkligen kollat upp detta ordentligt, det var kul att få veta hur det ligger till, har gått o undrat läääääääääääääääääääääääääääänge
finns mer att läsa på
www.tullverket.se
där finns även kalkylator där du räknar ihop vad allt blir och hur många procent i tullavgift det är beroende på vara.
Sen kanske det är så att man får mängdrabatt om man tar in ett stort parti, men det beror ju på säljaren av sadlarna. Tror inte man kan få rabatt på tull o moms hehehe.
Sen tror jag inte det är nga avgifter om man tar hem fyra sadlar själv. Du får ju betala extra på flyget för att ta två extra väskor. Man får ju ha två väskor á 30 kg när man reser in o ut ur usa.
Jag tog med mig min sadel till usa o sen hem o det var inte en mus som pep om det =)
Summa sumarum, man tjänar ca 3-8000 kr på att importera på detta viset. Saddlesmiths sadlar kostar ju mellan 20 och 25000:-
det är ju kinkigt att allt ovan 12000 bara är avgifter, så jag ska ut o resa upp dom där avgiftspengarna istället o ta hem den själv! minsann!