Vilket märke på sadeln?

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Ska fixa upp en bild snarast.

Har hittat en sadel på begagnat marknaden.

Säljaren vet inte vad det är för märke men på chonchos är det en femuddig stjärna med svart bakgrund. Kanske finns fler märken som har det?
Vet bara att jag känner igen stjärnan men kan inte placera den.

Bild kommer så fort jag får fatt i en dator.

Sv: Vilket märke på sadeln?

Det är ett standardutförande, och det är inte jättevanligt att kvalitéts-
sadlar har dessa.

Nu får ni dela med er av era gissningar :D

405272_10150675149031344_740986343_9415517_244864667_n.jpg

vet inte vad det är för någon, men det ser faktiskt ut som en kvalitetssadel..

Har den inte vissa likheter med denna http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

Jo den ser ju rejäl ut, och det priset hon begär så borde det inte vara skit heller. Men det vet man ju aldrig :-S

Kommer bara till webbbutik med din länk wlina? :-)

svårt det där när man inte vet om det är värt att lägga pengarna om det tex är en börjessadel. Hur känns den i lädret? är bommen rak? man brukar känna rätt snabbt om det är skit.

Hon menar Freemaxen och jag kan något hålla med.

Sadeln på din bild ser gedigen ut, men jag tycker lädret är
osedvanligt tunt. Kolla hur lätt/långt upp kjolen på baksidan viks upp,
samt att kjolarna samt jockey ser väldigt tunt ut. Så jag är inte alls
säker på att det är en kvalitetssadel. (Men, jag har haft fel förrut)

Freemax på Börjes:

4451.jpg

Jag misstänkte att det var den. Denna fattade jag var en bomsadel, freemax sadlarna står det ju freemax på. Men visst är de lika :-)
Skulle få låna hem den och prova den men tror inte det blir aktuellt då den redan var utlånad och kanske såld. Samt att jag sneglat lite åt en bomlös som jag överväger att beställa :-)
Tack för svar!
Skulle ju vara roligt ändå att få reda på vad det är :-)
Tycker såna här trådar är rätt roliga :-P

Hööks hade den här modellen för några år sedan, gissar att märket är samma som de har nu - Quarter Canyon.

Du kan ikke regne med ret meget ud fra conchoerne på en brugt sadel, da de kan skiftes ud. Men de ligner billigere conchos, men kan, som sagt, være skiftet ud.

Er fenderne lavet af to lag læder der er syet sammen eller er syningen bare til pynt? Er det to lage syet sammen, er det tegn på lavere kvalitet, da det er billigere at køb to lag tyndere læder og sye dem sammen, end at bruge det kraftigere læder.

En mærke sadel plejer at være stemplet på latigo holderen (den som gjord stroppen skal hænges i), men det kan selvfølgelig også være en mindre værksted, som ikke har stempel, eller at latigo holderen er skiftet ud. Billedet er ikke tydelig nok, for at se om motiverne på latigo holderen passer til resten af sadlen. Der kan man tit se noget.

Kan heller ikke vurdere læder kvalitet fra billedet, men det tit giver en god pegefinger på kvalitet.

Men det er højst sandsynlig en reining sadel eller en pleasure sadel at bedømme fra hornet og sædet.

Stirrup hobbles på billedet er sat på omvendt. Man plejer at vende spændet ind ad. Det kommer ikke til at irritere hesten, da fenderen skal alligevel drejes for at foden kan være i stigbøjlen.

Jag tycker det ser ut som att stigbygeln tappat formen, delen foten vilar mot ser inte rak ut?

Jag tycker det ser ut som att stigbygeln tappat formen, delen foten vilar mot ser inte rak ut?

Måske misforstår jeg dig, men hvis du mener der et et problem med stigbøjlerne, kan jeg ikke se noget galt med dem. Du kan også få stigbøjler der er næsten helt rundt (oxbow), men dem i billedet ligner den mere almindelig bell type. De bruges på mange sadel typer.

Det jeg snakket om er stroppen lige over stigbøjlen. Den hedder en "stirrup hobble" og formålet er at sørge for at stigbøjlen bliver på plads, så man ikke så nemt kommer til at hænge fast i dem. I billedet af den omtalt sadel, er den påsat omvendt fra normalt, sådan at spændet er vendt ud mod rytterens ben. De normalt påsættes sådan at spænden er på bagsiden, ikke forsiden.

Jag förstod vad du menade, ser det dock inte som ett problem då det bara är att vända på dem.

Och jag menade inte det jag sa som ett problem, utan det var en iaktagelse.
Dock har jag aldrig sett ett par stigbyglar med rundad fotplatta eller vad man kan kalla det. Men jag har inte sett alla i hela världen. Så det är möjligt att det finns, men personligen skulle jag inte vilja ha sådana.

Jag förstod vad du menade, ser det dock inte som ett problem då det bara är att vända på dem.

Enig. Forsøgt bare at oplyse, for at andre kunne lære noget. Tænkt at sadlens ejer måske vidste ikke, hvordan de skulle påsættes, og mange ikke ved hvorfor de er på (ser tit sadler uden dem, hvor folk er blevet træt af dem, uden at vide at de har en sikkerhedsmæssigt formål).

Ud fra billedet kan jeg ikke se nogle alvorlig problemer med sadlen. Er der ingenting galt ved undersiden, er bommen hel, er læderet i en ansvarlig sikkerhedsmæssigt tilstand, og den passer ordentlig til hesten og rytteren, kan jeg ikke se noget galt med at eje eller bruge sådan en sadel.

Men det svarer selvfølgelig ikke spørgsmål om mærket. Selvom det godt ligner andre af bestemt mærker, kan man ikke være 100% sikkert, med mindre man finder nogle markeringer der beviser noget. Man kan udelukke, hvis en bestemt mærke plejer at have nogle markering der mangles, men man skal huske at latigo holder kan udskiftes, samt conchoer, så det kan man ikke regne 100% med. Hvis stempling på holderen passer ikke til resten af sadlen, er det sandsynlig at det er udskiftet. Passer den helt, er det sandsynlig at det er original, specialt hvis mønsteret ikke ligner standard stempler, hvilket jeg ikke kan vurdere fra de billeder. Er den helt uden stempling, kan man ikke vide, da mange billigere sadler har ingenting på latigo holderen.

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 905
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 330
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar