Nittionio
Trådstartare
Jag är i en hösilagedjungel. Har den fantastiska möjligheten att välja från 4 stycken analyser. Jag, som f n inte har någon matematisk känsla överhuvudtaget, skulle vilja ha hjälp och råd från kunniga bukefalister......
Mitt "största" bekymmer är f n min tunna fullblodshäst som behöver lite mer hull över ryggen efter en fälttävlanssäsong. I stallet finns annars en skara halvblodshästar som är tämligen normala till hullet - de har dock inga problem med att de blir för "feta".
De fodras annars med havre, betfor, mineraler (krafft röd), olja. Fullblodet får i dag dessutom hackad strå, som tillskott till nuvarande hö.
Vilket hösilage skulle ni välja?
Värdena är följande:
250 kg fyrkantsbal, pris 1 kr/kg
63 ts
52 smältbart rp g/kg foder
6.1 mj/kg foder
---------------
Rundbal, okänd vikt (350 kg?) 300 kr/bal
61 ts
31 smältbart rp g/kg foder
5.8 mj/kg foder
--------------
57 ts
55 smältbart rp g/kg foder
6.3 mj/kg foder
--------------
49 ts
38 smältbart rp g/kg foder
5.5 mj/kg foder
Mitt "största" bekymmer är f n min tunna fullblodshäst som behöver lite mer hull över ryggen efter en fälttävlanssäsong. I stallet finns annars en skara halvblodshästar som är tämligen normala till hullet - de har dock inga problem med att de blir för "feta".
De fodras annars med havre, betfor, mineraler (krafft röd), olja. Fullblodet får i dag dessutom hackad strå, som tillskott till nuvarande hö.
Vilket hösilage skulle ni välja?
Värdena är följande:
250 kg fyrkantsbal, pris 1 kr/kg
63 ts
52 smältbart rp g/kg foder
6.1 mj/kg foder
---------------
61 ts
31 smältbart rp g/kg foder
5.8 mj/kg foder
--------------