Vilket hösilage hade ni valt?

Nittionio

Trådstartare
Jag är i en hösilagedjungel;). Har den fantastiska möjligheten att välja från 4 stycken analyser. Jag, som f n inte har någon matematisk känsla överhuvudtaget, skulle vilja ha hjälp och råd från kunniga bukefalister......:bow:

Mitt "största" bekymmer är f n min tunna fullblodshäst som behöver lite mer hull över ryggen efter en fälttävlanssäsong. I stallet finns annars en skara halvblodshästar som är tämligen normala till hullet - de har dock inga problem med att de blir för "feta".

De fodras annars med havre, betfor, mineraler (krafft röd), olja. Fullblodet får i dag dessutom hackad strå, som tillskott till nuvarande hö.

Vilket hösilage skulle ni välja?

Värdena är följande:
250 kg fyrkantsbal, pris 1 kr/kg
63 ts
52 smältbart rp g/kg foder
6.1 mj/kg foder
---------------
Rundbal, okänd vikt (350 kg?) 300 kr/bal
61 ts
31 smältbart rp g/kg foder
5.8 mj/kg foder
--------------
57 ts
55 smältbart rp g/kg foder
6.3 mj/kg foder
--------------
49 ts
38 smältbart rp g/kg foder
5.5 mj/kg foder

Sv: Vilket hösilage hade ni valt?

La kanske detta fel, första gången för mig, flytta om det bidde fel!!:o:o

Billigaste per kg ts är ensilage nr: 1
Dyraste per kg ts är ensilage nr: 4
Bästa kvoten mellan Mj/Smb.rp är ensilage nr: 3 ( 8,7)
Sämsta kvoten mellan Mj/Smb.rp är ensilage nr: 2 ( 5,3)

Jag hade tagit nr: 3

Tackar för snabbt svar!:bow:

Någon mer som har idéer och synpunkter?

8,7 är ju en ganska hög kvot, så det beror ju lite på vad era hästar har för behov och hur de tränas. Jag skulle kanske också välja det iaf, eftersom ni fodrar med havre, betfor olja och mineraler. De kraftfodermedeln är inte särskilt proteinrika utan ger mest bidrag på Mj sidan, så då är det ju bra att grovfodret är proteinrikt. Man kanske ska titta lite på hur stora grovfodergivor ni ger, det blir ju ganska stor skillnad beroende på om era hästar äter i princip fri tillgång på hösilaget eller om ni bara ger några kilon och den största delen av energiintaget är genom kraftfodret.

Vi ger mycket grovfoder, fullblodet har i princip fri tillgång. Han uppfattas som en latmask men det finns lite "pirr" i huvudet på honom om det blir för mycket energi, då blir han bara spänd och rädd!

Alla är matvrak!

Blir ju lite ledande.....jag tycker ju det är lättare med fyrkantsbalarna! ;)

Nr 1 och 3 innehåller ju mest MJ och båda höga kvoter - vilket passar om man har svårfödda kusar.

1:an är kanske allra bäst med tanke på att det är lite torrare också. Ska du använda nåt av dessa två silage så behöver du knappast ge hästen lusern också (antar att det var lusern du menade med "hackad strå"). De får redan mycket protein får silaget då!;)

Den optimala TS halten för ensilage ligger mellan 40-60%. Så det spelar ingen som helst roll att nr 1 har 63% TS och nr 3 57% TS.

Skulle valt 1 eller 3.
Kvotmässigt är de ju hyffsat lika och fördelen med 1 är priset. Däremot skulle jag hellre ta 3 för ts-halten. Ts på 1 är aningens för nära gränsen för vad som är ok (det är ju ok) för att jag, som gärna har lite mariginal, ska vara helt nöjd.

Med båda dessa, förutsatt att hästarna äter ordentligt vilket du säger att de gör, skulle jag skippa kraftfoder helt. :)

Trean, utan större tvekan. Dels är TS bra, det är en bra kvot (brukar uppskattas av fbl) och det är mest MJ/kg foder.

Och är de matvrak och äter bra, så kommer du kunna skippa kraftfoder eller ge bara lite kraftfoder.

nu var ju mj ganska hanterbara i alla fallen men om man har matvrak har jag märkt att det underlättar med så lågt mj som möjligt...mina ligger på 7,2 - 8,7 och jag tycker det är svårt att få ett lättfött matvrak att inte få alldeles för mycket mj.

nu var ju mj ganska hanterbara i alla fallen men om man har matvrak har jag märkt att det underlättar med så lågt mj som möjligt...mina ligger på 7,2 - 8,7 och jag tycker det är svårt att få ett lättfött matvrak att inte få alldeles för mycket mj.

Fast hon hade ju en svårfött fullblodsmatvrak, och då är högre MJ bättre. (Förutsatt att de andra i stallet 'fungerar' på det)

Fast hon hade ju en svårfött fullblodsmatvrak, och då är högre MJ bättre. (Förutsatt att de andra i stallet 'fungerar' på det)

Vilket "gulligt" uttryck.:rofl: Passar honom ypperligt! Jag kommer testa med hösilage nr 3. Tror inte de andra hästarna har några problem detta hösilage!

Hackat strå, luzern, har jag använt nu, när jag fortfarande fodrat med ett lite för fattigt hö. Kände också att jag behövde få ett så snabbt resultat på "den svårfödda fullblodsmatvraket"! Han har svarat ganska bra på både oljan och luzernen. Har bara gett vad jag vågat efterhand men magen har hållt bra!

Tack till alla för trevliga svar, jag återkommer gärna med mer frågor!
:bow::bow:

Jag kör hästekrafft och krafft rehab på mitt fullblodsmatvrak ;)

(Inte det mest svårfödda direkt, dock blev hon inte matvrak förrän i år, nu äter hon 16 kg hösilage, 10 kg nattetid och resten i hagen, hon skulle utan problem äta mer i hagen om de fick mer. Förra året fick jag på fri tillgång med nöd och näppe i henne 12 kg/dygn, hösilage som ditt nummer tre ungefär, det blev mycket kraftfoder, nu har jag kvot som i ditt nr 3 ungefär, men lägre MJ men nu fungerar det med mkt mindre kraft, tack vare matvrakigheten ;)

mm har du rätt i...hur kunde jag missa det?? jag såg nog bara matvrak, hihi!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 318
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama