Vilket hö ska jag välja?

hera_

Trådstartare
Hej! Har fått analys på två olika hösilage men vilket ska jag välja? Hästarna som ska äta det är en salig blandning av islandshästar, allt ifrån årsföl, digivande, unghästar samt ridhästar.

Hösilage 1:
Torrsubstans 80%
smältbart råprotein 34 g/kg foder
Energi foder 8,2 mj / kg foder

Råprotein 76
Smältbart råprotein 40 g/kg ts
Energi 9,8 mj/ kg ts
Socker 154 g/ kg ts

Hösilage 2
Torrsubstans 62
Smältbart råprotein 33 g/kg foder
Energi 6,6 mj/ kg foder

Råprotein 90 g/kg ts
Smältbart råprotein 53 g/kg ts
Energi 10,7 mj/kg ts
Socker 156 g/kg ts

Alla tips o tankar tas tacksamt emot!
 
Sv: Vilket hö ska jag välja?

Jag hade helt klart valt nr 2, främst pga att det innehåller per protein än det första. Dessutom föredrar jag en TS runt 60 framför ett så torrt som 80 %.

Dock får du nog räkna med att tillsätta en del protein oavsett vilket du väljer.
 
Sv: Vilket hö ska jag välja?

Tusen tack för ditt svar! Är själv inne på nr 2, fast tänker lite hur blött det är? :)
 
Sv: Vilket hö ska jag välja?

Alla gånger hösilage nr 2.

Hösilage nr 1 är alldeles för torrt vilken innebär stor risk för mögelangrepp.

62% TS är i mina ögon perfekt.
 
Sv: Vilket hö ska jag välja?

Hade valt alternativ 2. Det har lite bättre balans mellan energi och protein och lättfödda hästar vill man ju inte ha för högt energiinnehåll till. Men det saknas lite protein så du får komplettera.
 
Sv: Vilket hö ska jag välja?

Tack för alla svar!:) japp jag ska räkna ut foderstater sen men det blir helt klart lucern eller liknande:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp