Vilket foder?!

U

Uthasego

Jag funderar på o skaffa en foderhäst och sedan eventuellt köp om nått år. Jag har aldrig haft häst innan men har ridit i 5 år. Nu går jag på Plönninge naturbruksskola utanför halmstad där jag går hästhållning.
Jag ska gå här 3 år och har tillgång till två stora ridhus träning mm.

Jag har länge velat haft häst och dessa 3 åren är hur bra som helst för mig och ha häst...

vad för foder bör man ge sin häst? Jag sitter och klurar på kostnader och behöver veta vad för foder jag bör ge hästen. Betfor och fraftfoder havre mm finns det ju. Vad ger ni era hästar?
Hur mkt kostar fodret i månaden för er?`

väldigt tacksam för svar!

mvh Nicole
 
Sv: Vilket foder?!

Det är individuellt vilket foder hästen ska ha beroende på ras, ålder, hur svår/lätt den är att hålla i hull, hur mycket den tränas, samt individuella behov och avvikelser.

Basfödan är ju hö, ju bättre höet är, ju mindre annat behöver man ge hästen.

Så skaffa först hästen, och höet, och välj sedan ett passande kraftfoder.

Min häst är ett 8-årigt sto, fullblod, svårt att sätta hull, rids/tränas dagligen, och vi har ett medelmåttigt årshö.
Förutom 8 kg hö får hon också lusernhö, kornkross, Dodson & Horrell musli, mineraler, betfor, b + e vitamin.
Hökostnaderna ligger på runt 500 kr/månaden, och det andra fodret går väl på ytterligare 500 kr, + mineraler och vitaminer som varierar beroende på sort.

Så runt en tusenlapp i månaden får man nog räkna med att punga ut / månad.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 521
Senast: Habina
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 463
Senast: Blyger
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 643
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp