Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här nyligen fått jobb som djurvårdare (veterinärassistent) och funderar över vilket fackförbund jag egentligen hör hemma i??
Är just nu med i kommunal, men verkar inte vara rätt när jag ska försöka ange arbetsgivare...
Har googlat men blir inte klokare
Någon som har koll??
Ja, men märkligt att det inte går att ange arbetsgivare hos dem?? De finns inte med, har även mailat men lyckas inte få till detKommunal är djurvårdarna med i där jag jobbat.
Ja, men märkligt att det inte går att ange arbetsgivare hos dem?? De finns inte med, har även mailat men lyckas inte få till det
Funderar om det beror på att jag är statligt anställd, kan det göra skillnad?
Jobbar på Distriktsveterinärerna....
Fungerar varken med DV eller jordbruksverket...Det är inte så att det är Jordbruksverket du ska ange som arbetsgivare. Var så när jag jobbade på DV (som veterinär och då inte med i kommunal dock)
Även om jag "bara" är djurvårdare?Är jobbet hos distriktsveterinärerna är det Seko du ska vara med i om du är djurvårdare.
//Santoxen, leg. DSSK hos distriktsveterinärerna
Ja, jag gillar ju kommunal, men vill gärna vara med i "rätt" fack...Ut i från de länkar jag gav dig tidigare i tråden verkar Kommunal vara ditt bästa val och med bäst skydd, även om de inte är perfekta.
Seko är i allmänhet ett "protest" förbund för akademiker som ifrågasätter det mesta av vad LO och S gör för arbetarna, och ställer sig gärna på högerns sida med de försämringar i arbetsvillkor och löner det medför.
Ja, jag gillar ju kommunal, men vill gärna vara med i "rätt" fack...
Verkar ju inte som att det är "mitt" fack iom att jag är statligt anställd... Kan de ändå hjälpa vid ev konflikt?
Ok, så jag kan alltså ha nytta av dem även om jag jobbar utanför deras avtalsområden?Kommunal är nog det bästa alternativet, även hovslagare, ridskolelärare, djurskötare på gårdar, avlösare och hästskötare är hänvisade dit, och de har ju en rätt så stark "strejk-kassa" att ta till vid konflikt. Finnes tyvärr inget fack som riktar sig till "statsanställda" grovarbetare, utan SEKO och Unionen riktar sig främst till tjänstemän inom kommun, regioner och stat och för gärna fram högerpolitik och arbetsgivarens argument i sina förhandlingar.
Ok, så jag kan alltså ha nytta av dem även om jag jobbar utanför deras avtalsområden?
Får försöka kontakta dem igen, så att jag får rätt arbetsgivare i rullorna![]()
Ja, jag som DSSK är naturvetare men det är seko som har ”förhandlingsrätt” med DV. De flesta av mina kollegor är med i Seko.Även om jag "bara" är djurvårdare?
Har iofs försökt tidigare, men verkar inte som att det fungeratTyvärr verkar det så. Om du kontaktar dem via telefon så har de möjlighet att kringgå systemen du som privatperson/arbetstagare möter som problem när du försöker anmäla dig till dem.
Ok, ska kolla upp detJa, jag som DSSK är naturvetare men det är seko som har ”förhandlingsrätt” med DV. De flesta av mina kollegor är med i Seko.
Finns ju även ST för statsanställda, kan vara värt att kolla med dem.Ok, ska kolla upp det![]()