Vilket dressyrprogram..

M

Move_Over

tror ni är enklast för mig och min ridtravare??

Hon går i form i skritt trav och galopp, men har lite svårt att hålla galoppen när man byter ifrån rakt spår till böjt spår?

Tänkte ställa upp på en liten dressyrtävling men behöver lite råd över vilket program jag ska välja...

Sv: Vilket dressyrprogram..

Move_Over skrev:
tror ni är enklast för mig och min ridtravare??

Hon går i form i skritt trav och galopp, men har lite svårt att hålla galoppen när man byter ifrån rakt spår till böjt spår?

Tänkte ställa upp på en liten dressyrtävling men behöver lite råd över vilket program jag ska välja...

Om du tar en liten klubbtävling så brukar det finns några där man kan rida ryttarmärkena I och II (som klass alltså, brukar dock gå som CR-klasser). De är som gjorda för travare och andra hästar som inte riktigt är färdiga för galoppdelen i ett LC. I RM I är det ingen galopp. I RM II är det en långsida i vardera galoppen, och det är en väldigt generös fattningssträcka så man kan välja om man vill fatta på rakt spår eller på böjt spår (i hörnet).

Sen om du lyckas hitta LE eller LD så är ju de med enklare, men de tycks utrotade?

Annars så tycker jag att just GALOPPdelen är enklare i LC:2 än i LC:1, och när du inte är på galoppvolt i LC:2 så har du stöd av väggen eftersom det är efter spåret, dvs du kan ta stöd av väggen när du ska rida galopp rakt fram, medan du i LC:1 har snett igenom i galopp, dvs helt utan 'stöd'. Å andra sidan är galoppvolten mindre i LC:s, men å andra sidan 'bara' ett varv i taget.

Alexandra_W skrev:
Om du tar en liten klubbtävling så brukar det finns några där man kan rida ryttarmärkena I och II (som klass alltså, brukar dock gå som CR-klasser). De är som gjorda för travare och andra hästar som inte riktigt är färdiga för galoppdelen i ett LC. I RM I är det ingen galopp. I RM II är det en långsida i vardera galoppen, och det är en väldigt generös fattningssträcka så man kan välja om man vill fatta på rakt spår eller på böjt spår (i hörnet).

Sen om du lyckas hitta LE eller LD så är ju de med enklare, men de tycks utrotade?

Annars så tycker jag att just GALOPPdelen är enklare i LC:2 än i LC:1, och när du inte är på galoppvolt i LC:2 så har du stöd av väggen eftersom det är efter spåret, dvs du kan ta stöd av väggen när du ska rida galopp rakt fram, medan du i LC:1 har snett igenom i galopp, dvs helt utan 'stöd'. Å andra sidan är galoppvolten mindre i LC:s, men å andra sidan 'bara' ett varv i taget.

Jag funderar ju lite på LC:2 eller LB programmet....eftersom galoppen i dessa är mycket enklare än i LC:1...men det är svårt det där :confused:

Du verkar ju veta hur programmen ser ut... Så detta är nog onödigt...
Men här är en länk till en sida där alla dressyrprogram finns uppradade. Dom visas med bilder så det är hemskt lätt att föreställa sig vägarna...

Stallbacken

Mount Never Rest skrev:
Du verkar ju veta hur programmen ser ut... Så detta är nog onödigt...
Men här är en länk till en sida där alla dressyrprogram finns uppradade. Dom visas med bilder så det är hemskt lätt att föreställa sig vägarna...

Stallbacken

Jo jag vet ju ungefär hur de ser ut! Men jag tänkte om ni hade travare vilket program skulle ni välja då!!!
Jag har aldrig ridigt program med henne...så behövde lite råd om vilket program NI isåfall skulle ha valt!! :)

LC:2 har ju enklaste galoppvägarna, fast det bästa vore om du kunde hitta ett skritt & trav-program.

Lycka till!

Det är ingen ridtravar tävling på gång hos dig eller i din närhet då? Där brukar de ha dressyrprogram utan galopp.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur