Vilket bett till unghäst

Shaggy

Trådstartare
Jag håller på att vänja in min 4-åring på bett. I nuläget rids han på sidepull vilket fungerar bra men av praktiska skäl skulle jag vilja att det var möjligt att rida honom även på bett. Jag har testat två bett på honom. Det första var ett rakt (ja jag kom på att det var rätt korkat) och igår ett tvådelat half cheek i massiv mässing. Bettet satt endast på plats utan inverkan eftersom jag longerade i repgrimma. Han fibblade med tungan och gapade hela tiden han hade det på sig(ca 30 min). Jag testade lite olika placering för att se om det ändrade på något men reaktionen var likadan hela tiden. Han var helt uppenbart rejält störd. Det känns altså som om det kanske inte var riktigt rätt val den här gången heller. Vargtänderna är plockade så det är inte de som stör.
Mitt minne av när jag vande in min idag 7 åring på bettet var att hon grimaserade en liten stund och sen var rätt obrydd. Där uppstod problemen först när jag började röra tygeln.
Så vad ska man testa? Det jag har hemma är rakt, half cheeket, 3 delat med fasta ringar, 3- delat med rörliga ringar och 3-delat koppar/sötmalm med rörliga ringar. Givetvis kan jag tänka mig att skaffa något annat om det kan tänkas passa bättre, dock inte något smaksatt till den hästen (ja jag är även skeptisk till sötmalmen).
 
De grimaserar eftersom lanerna är utrymmet avsett för att sortera ut maten som är oätbar, ligger nåt där ska det spottas ut eller sväljas. Välj ett bett och ge det tid, antingen kör du på rådet "så stilla som möjligt" för unghäst dvs odelat med fasta ringar eller så tar du nåt annat. Hästen kommer grimasera oavsett om den är ovan.
 
Du tror altså på rakt med fasta ringar. Jag dissade det eftersom han började resa sig och även försökte lägga sig ner.
 
Jag hade kört på tvådelat och gett det lite tid. Jag brukar stoppa in det i munnen och ta på tränset vid ett par tillfällen och sa av med det igen. Sedan in med det i munnen och så går vi en runda med grimma. Det tar 3,4,5 gånger innan de slutar tugga på det, är mina erfarenhet.
Ja det finns ju de såklart som får in det i munnen, tuggar lite och så är de klara.
 
Du tror altså på rakt med fasta ringar. Jag dissade det eftersom han började resa sig och även försökte lägga sig ner.
Jag tror på vilket bett som helst bara man GÖR det och har is i magen. Bestämmer du dig för att det raka inte funkar, ta nåt annat bett då? Hästen vet ju inte vilka bett som är vanliga och inte. Mina hästar har jag vant in på delat tränsbett eftersom det är vad jag haft hemma och vill rida på senare.
 
Min, sju år idag, började med ett vanligt tredelat billighetsbett som en kompis hade haft till sin shettis. Hon hade väldigt liten mun som unghäst, och det var det enda vi hittade som var i hennes storlek (min andra har i alla tider alltid gått tveklöst bäst på vanligt tvådelat tränsbett, och det var det jag uppfattade som "snällast" då och helst hade velat använda egentligen). I det läget, hon var två år, hade hon bara bettet i munnen och grimman över tränset, så gjorde vi något (gick en promenad/longerade/tömkörde) satt bara bettet där och jag inverkade via grimman. Hon reds också in på det bettet som treåring sen, men då hade det börjat bli litet, så vi bytte till tvådelat Happy Mouth (det som ska smaka äpple), också det arv från en kompis. Hon trivdes riktigt bra på det, men tuggade sönder gummit (det hade ju några år på nacken redan från start), så sen provade jag mitt gamla bett som jag alltid använt till den andra hästen.

Det gillade hon aldrig överhuvudtaget. Bytte till ett tredelat, också det ett billigare alternativ, och hon har varit mer tillfreds med tredelade än tvådelade. Rakt bett (nova) funkar hyfsat, men tredelat verkar vara hennes grej. Hon är dock fruktansvärt spökig med munnen, tuggar, ska ha grimskaft och kläder och allt i munnen precis h.e.l.a. tiden, och jag hade hoppats att det skulle försvinna när hon blev äldre, men det har det inte gjort. Hon blev av med vargtänderna redan som treåring, och är kollad i munnen av tandläkare (hoppades nästan att det skulle vara något som gick att åtgärda, men hon är tvärtom jättefin i munnen så det är väl bara att ge upp och inse att hon tänker vara föl hela livet och tugga på allt). Tills jag bytte till tredelat med fasta ringar (Sprenger Dynamic RS), hon har inte krånglat med munnen sen dess. Dyrt, men väl värt vartenda öre. De fasta ringarna verkar också funka bra för henne.
 
Jag håller på att vänja in min 4-åring på bett. I nuläget rids han på sidepull vilket fungerar bra men av praktiska skäl skulle jag vilja att det var möjligt att rida honom även på bett. Jag har testat två bett på honom. Det första var ett rakt (ja jag kom på att det var rätt korkat) och igår ett tvådelat half cheek i massiv mässing. Bettet satt endast på plats utan inverkan eftersom jag longerade i repgrimma. Han fibblade med tungan och gapade hela tiden han hade det på sig(ca 30 min). Jag testade lite olika placering för att se om det ändrade på något men reaktionen var likadan hela tiden. Han var helt uppenbart rejält störd. Det känns altså som om det kanske inte var riktigt rätt val den här gången heller. Vargtänderna är plockade så det är inte de som stör.
Mitt minne av när jag vande in min idag 7 åring på bettet var att hon grimaserade en liten stund och sen var rätt obrydd. Där uppstod problemen först när jag började röra tygeln.
Så vad ska man testa? Det jag har hemma är rakt, half cheeket, 3 delat med fasta ringar, 3- delat med rörliga ringar och 3-delat koppar/sötmalm med rörliga ringar. Givetvis kan jag tänka mig att skaffa något annat om det kan tänkas passa bättre, dock inte något smaksatt till den hästen (ja jag är även skeptisk till sötmalmen).

Nu har jag visserligen aldrig ridit in en häst, men min H.H är inriden med ett 3-delat bett. Vet ej om det var fasta eller rörliga ringar dock. Och mig veterligen "grimaserade" han aldrig, utan öppnade munnen snällt och stängde den sedan (han har mig veterligen aldrig varit "komplicerad" i munnen). Hädanefter har han gått med 3-delade eller raka mundelar, med varierande ringar. 2-delade mundelar kommer inte i närheten av honom - och gör de motförmodan de så vägrar han endera att öppna munnen eller så stänger han den endera inte innan man tagit ut "skiten" igen :p
 
Det är nog bara att ha is i magen och hoppas att han accepterar det snabbt. Jag är lite nojig med honom eftersom han gärna löser sina problem genom att resa sig. All träning hitills har i slutändan gått ut på just att han inte får stå på bakbenen. Nu har han inte gjort det på väldigt länge för mig men jag vill försöka släcka beteendet helt så han inte tar till det med ryttare på ryggen. Mor hans var krånglig i munnen, syster accepterar bettet någorlunda men inte fullt ut så han har problemmun i släkten.
 
Hur ser han ut i munnen? Han kanske trivs på nåt smalt som inte ligger an så mycket mot lanerna om han grimaserar mycket? Min var ju van vid bett när jag köpte honom men är ganska stressad i munnen om det rör sig för mycket samt om det är för tjockt, hans mun är ganska liten.
 
Det är nog bara att ha is i magen och hoppas att han accepterar det snabbt. Jag är lite nojig med honom eftersom han gärna löser sina problem genom att resa sig. All träning hitills har i slutändan gått ut på just att han inte får stå på bakbenen. Nu har han inte gjort det på väldigt länge för mig men jag vill försöka släcka beteendet helt så han inte tar till det med ryttare på ryggen. Mor hans var krånglig i munnen, syster accepterar bettet någorlunda men inte fullt ut så han har problemmun i släkten.
För min är det inte antalet leder som är ett problem utan just lederna i sig, "knölarna" som blir mot tungan.

Han älskar sitt bombers barrel som är slätt mot tungan men ändå mer rörligt än ett rakt. Det låser sig när han söker ett korrekt stöd. Det blir som en omedelbar positiv förstärkning, pålle gör rätt = bettet ligger automatiskt mer stilla. Det är ett bett som jag skulle rekommendera alla med hästar med problemmun att testa :love:

Min var tolv när jag köpte honom och inriden enligt konstens alla regler men hade aldrig varit helt till freds i munnen. Han hade ett sprenger då för att det är så "bra" men det var aldrig någon som hade brytt sig om att fundera över exakt vad det var han ogillade med alla klassiska bett.
 
Jag håller på att vänja in min 4-åring på bett. I nuläget rids han på sidepull vilket fungerar bra men av praktiska skäl skulle jag vilja att det var möjligt att rida honom även på bett. Jag har testat två bett på honom. Det första var ett rakt (ja jag kom på att det var rätt korkat) och igår ett tvådelat half cheek i massiv mässing. Bettet satt endast på plats utan inverkan eftersom jag longerade i repgrimma. Han fibblade med tungan och gapade hela tiden han hade det på sig(ca 30 min). Jag testade lite olika placering för att se om det ändrade på något men reaktionen var likadan hela tiden. Han var helt uppenbart rejält störd. Det känns altså som om det kanske inte var riktigt rätt val den här gången heller. Vargtänderna är plockade så det är inte de som stör.
Mitt minne av när jag vande in min idag 7 åring på bettet var att hon grimaserade en liten stund och sen var rätt obrydd. Där uppstod problemen först när jag började röra tygeln.
Så vad ska man testa? Det jag har hemma är rakt, half cheeket, 3 delat med fasta ringar, 3- delat med rörliga ringar och 3-delat koppar/sötmalm med rörliga ringar. Givetvis kan jag tänka mig att skaffa något annat om det kan tänkas passa bättre, dock inte något smaksatt till den hästen (ja jag är även skeptisk till sötmalmen).

Alla hästar har de reflexerna, vissa betydligt mer än andra. De tränar jag bort med fingrarna innan jag stoppar in bett.

Sen ang bett så har jag alltid 2- eller 3- delat på unghäst. Raka bett blir för otydliga IOM att de inte är ledade och ger dubbelsidiga signaler.
Jag avskyr öht rakt bett. Men den mundelen är bara lämplig på mer utbildade hästar, de du kan rida på stång med.
De ledade bridongbetten uppfanns för att man i skolningens början ska få lättare att böja, ställa, svänga och snabbare komma till korrekt formgivning och riktig ridning.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 235
Senast: tuaphua
·
Utrustning Så ytligare en bett fråga ;) Hästen trivs på rakt bett så ett sånt ska jag beställa. Men skulle även vilja prova ett 3-delat och se om...
Svar
16
· Visningar
800
Senast: Dopy
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 908
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 103
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp