Shaggy
Trådstartare
Jag håller på att vänja in min 4-åring på bett. I nuläget rids han på sidepull vilket fungerar bra men av praktiska skäl skulle jag vilja att det var möjligt att rida honom även på bett. Jag har testat två bett på honom. Det första var ett rakt (ja jag kom på att det var rätt korkat) och igår ett tvådelat half cheek i massiv mässing. Bettet satt endast på plats utan inverkan eftersom jag longerade i repgrimma. Han fibblade med tungan och gapade hela tiden han hade det på sig(ca 30 min). Jag testade lite olika placering för att se om det ändrade på något men reaktionen var likadan hela tiden. Han var helt uppenbart rejält störd. Det känns altså som om det kanske inte var riktigt rätt val den här gången heller. Vargtänderna är plockade så det är inte de som stör.
Mitt minne av när jag vande in min idag 7 åring på bettet var att hon grimaserade en liten stund och sen var rätt obrydd. Där uppstod problemen först när jag började röra tygeln.
Så vad ska man testa? Det jag har hemma är rakt, half cheeket, 3 delat med fasta ringar, 3- delat med rörliga ringar och 3-delat koppar/sötmalm med rörliga ringar. Givetvis kan jag tänka mig att skaffa något annat om det kan tänkas passa bättre, dock inte något smaksatt till den hästen (ja jag är även skeptisk till sötmalmen).
Mitt minne av när jag vande in min idag 7 åring på bettet var att hon grimaserade en liten stund och sen var rätt obrydd. Där uppstod problemen först när jag började röra tygeln.
Så vad ska man testa? Det jag har hemma är rakt, half cheeket, 3 delat med fasta ringar, 3- delat med rörliga ringar och 3-delat koppar/sötmalm med rörliga ringar. Givetvis kan jag tänka mig att skaffa något annat om det kan tänkas passa bättre, dock inte något smaksatt till den hästen (ja jag är även skeptisk till sötmalmen).