Vilket bett/bettlöst?..

F

fancyfree

..Rider ni in era hästar med? *nyfiken*
Skriv gärna varför också.. :idea:

Sv: Vilket bett/bettlöst?..

använder oftast rakt bett. det är "milt" och mina hästar trivs på det.

Min har rakt (mullenmouth heter det va, svagt böjt iaf) bett med fasta ringar, det var det bettet som föll herrn i smaken så då fick det bli så ;) . Varierar med sidepull ibland, det fungerar också bra.

efter att provat många olika bett så fastnade både hästen och jag för 3 delat vanligt bett. lillen har jag vanligt bett till men vi får se vad som händer om hon trivs med det eller ej.

Just nu använder jag hackamore på min 3-åring, mest pga tandlossning. När jag började rida in henne hade jag ett tredelat sweet iron. Det fungerar super :)

Repgrimma :P eller 2delat tränsbett (grannens häst, tar vad den har). Mest repgrimma.

Till alla, finns det typ något bett och bettlöst som rekomenderas till inridning och samt något som avrådes?

3 delat fullcheck,3 delad westernbett,rakt,sidepull,baar grimma...han strivs med betten olika i olika situationer så...

Till alla, finns det typ något bett och bettlöst som rekomenderas till inridning och samt något som avrådes?

Jag rekommenderar repgrimma till inridning (i början) vad har man för nytta av ''den fina kommunikationen'' som bettet ska vara till för innan hästen ens lärt sig vad en ryttare är?

..Rider ni in era hästar med? *nyfiken*
Skriv gärna varför också.. :idea:

Jag rider med tredelat bett eller bara remontgrimma. Tänkte dock köpa nåt annat bettlöst istället som är till för det... remontgrimman sitter inget vidare.

Har en 4åring och använder rakt syntetbett eller vanligt tvådelat då båda är snälla och min häst trivs med dem.
Tyvärr får jag ibland plocka fram ett delat pessoa ibland när vi hoppar då hon är väldigt het på hinder och jag inte vill bråka med henne när hon gör något roligt. Men den sista tiden har det varit lungt och kontrollerat att hoppa med det raka syntet bettet så vi hoppas på det.

Någon som har tips på ett bett till heta hopphästar som ändå är milt?
Funkar ganska bra nu men planen är att gå ut i terrängen nästa år och ev FT championatet och på FT hinder blir det lite extra bjudning.

Om du behöver ett skarpare bett till hoppning skulle jag nog hellre valt något bett med hävstång, men inte pessoa som går upp mot kindtänderna. Fast det är bara jag.

Sedan hade jag nog övat på att lugna hästen (inte bråka, men ändå jobba på det, kanske ledarskapet behöver förstärkas ytterligare? (meh..ledarskap är så uttjatat på senaste tiden)) vid hoppning. Det verkar ju som om det går åt rätt håll iaf iom att hon fungerat på det vanliga nu sista tiden :)

Jag rekommenderar repgrimma till inridning (i början) vad har man för nytta av ''den fina kommunikationen'' som bettet ska vara till för innan hästen ens lärt sig vad en ryttare är?

Precis :bow:

Jo det är på rätt håll nu känns det som, red ut själv(fast mamma gick med me vovven) och skuttade lite över små hindren på vanliga bettet fast med matringal och det gick bra så tror vi ska ha den kombinationen i framtiden.
Känns lite skummt det där med ledarskapet på nåt sätt, Hon är liksom hur go som helst i allt annat och gör allt man ber om, men hon försöker nog lite väl mycket i hoppningen, för mycket av det goda helt enkelt.

Jag har en övning som KAN hjälpa..har aldrig provat den så mycket på det sätt som kanske hjälper dig, men kom att tänka på den nu.

Först lär du hästen att ge vika för tryck på nacken; huvudet ska ner, nästan till marken, i lite standby läge. Kan ta i grimman + lätt tryck på nacken i början, sen bara nacken (första tiden så belöna bara huvudet går ner lite grann, så att hästen förstår vad du menar.) Sen jobbar du dig bakot, bit för bit (brukar fungera bra om man först gör övningen vid nacken, sen direkt några cm längre bak etc) tills du får honom/henne att sänka huvudet och slappna av helt när du sitter från ryggen, med ett tryck framför manken. :)

När hästen börjar bli het vid hoppningen så stannar du och ber h*n sänka huvudet och slappna av en stund innan du börjar hoppa igen.

Jag har aldrig provat det just vid hoppning eller så, men kanske det kan vara värt att prova?

TACK för tipset:)
Får öva på det den här veckan då vi ska skippa ridningen och köra lite hanterings träning, så får jag testa uppsutten sen:)
Tack så mkt:)

Hoppas det hjälper :)
Låt hästen stå och slappna av en stund när du övar, ibland somnar dom..x)

I dressyren har jag ett tredelat, rörliga ringar med droppe på min tävlingsvalack. Eftersom man inte bör rida på vanligt tvådelat och han inte kan gå på gummi så är det inte så svårt val. får ju inte tävla på så mkt annat.:) Rider även på kandar som han älskar. :)

Hoppar på ett waterfordbett som han går super på, lite för stark att ha bara ett tredelat där. ;)

På 3åringen har jag ett tredelat, rörliga ringar med droppe. Har inte provat någonting annat och hon trivs på det. :)

rider numera på ett kombinations bett av mildare variant eller hackamore i hoppningen/terräng hoppningen, vilket funkar vädigt bra:) .
I dressyren har vi kvar det vanliga tränsbettet samt nova-bettet.

Varvar tredelat Sprenger, tvådelat eggbett, tredelat eggbett, kandar med rörliga stänger+tvådelat eggbett, sidepull, hackamore allt efter vad jag ska göra, vilken häst det gäller & aktivitet.

De bett jag använder har jag för att hästarna gillar dem bäst. Har provat mig fram.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
178
Senast: Sryoqwe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Om en ryttare ser hästen som ett redskap för att nå framgång, är den helt fel ute, skriver Christel Behrmann – och resonerar också kring...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama