vilket är bättre?

Tinuri

Trådstartare
(inget är bra jag vet.. men vilket är bättre, för hästen alltså?)

1. att longera en pålle med grundmuskler, med en nybörjare på som inte kan trava ordentligt, och ha en att stå i mitten och försöka få hästen och trava och nybörjaren skall försöka hitta lättrav (pompar omkring).. sir hemskt ut!! alltså hästen blir longerad i skritt o trav i en timma, ganska mkt trav

2. pålle går med samma nybörjare men blir inte longerad, går på banan, i traven så får hon bara försöka trava men innan pålle börjar trava får hon "banka" lite i honom, men efter en liten stund börjar pålle trava, en timme på fyrkantsspår..

(jäävlarvillbyggaegetstallförhelvete!!:cry:)

Sv: vilket är bättre?

Jag tycker nr 2 är bättre för hästen

Nr 2. Man kan ju inte longera en hel timma! :eek: då går hästens ben sönder, o ryggen om h*n dunsar..i nr 2 är det väl mest viljan som går sönder.

Alternativ 2 i så fall, att longera en timme tkr jag inte är en bra ide, och att longera mkt med en nybörjare som jag antar inte har spec bra balans är väl inte heller så bra...

Jag håller med om Nr 2.Man ska ju max longera en häst i 20min och då kanske bara 1-2 gång i veckan. Man kan ju ha en ledare som springer med när de lär sig rida lätt. Så ryttaren kan koncentrera sig mer på lättridningen än att kontrollera hästen.

tack för alla svar!!

jo, stallägaren berättade (hon har honom på tisdagar) att hon brukar göra nr 1.. så sa jag att jag INTE vill det!!! så undrade hon om jag tycker att det är roligt att dra i tyglarna ovh banka min häst?? :eek: jag förklarade en gång, att jag tycker longering sliter även utan ryttare, men med ryttare utan balans?? hur tänker man, helvete.. hon frågade om och om igen fast jag sa sådär o tyckte jag var helt korkad.. :confused: räcker inte med att säga till (är ju så jävla liten) utan man måste ha en urbra ursäkt och ringa veterinär la la la.. fyfan

Måste ryttaren rida en timma? Som nybörjare brukar en halvtimma åt gången vara fullt tillräckligt Sen funderar jag på om man inte kan variera lite. Börja på lina och sen låta ryttaren rida själv lite då och då rakt fram?

blir väl lite under en timme.. hmm man kan ju göra på många olika andra sätt, men nu e ju jag inte där och vad vet jag om hon gör som jag vill..

men jag gillar inte då de rider och longerar..

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar