vilket är bäst

I princip, ja.
Det är dessutom en fråga om, vad för slags vagn man har. Se tidigare trådar i ämnet.

LIA

Hej!

Lokselar har två lokor som ligger längs bogbladet på hästen och överför dragkraften från hästens bogar. För stort mellanrum mellan hals och bossa (stoppningen på lokorna) ger skav och för trångt mellanrum ger hästen obehag (hästens hals klämms mellan lokorna) vilket kan leda till skenbar klaustrofobi.

Bröstselar har en bred läderrem (5-10 cm) som ligger över bringan och överför kraften från hästens bringa. Genom sitt utförande verkar de något hämmande på bogbladets rörelser så därför bör bröstselar användas till lättare körslor. Bröstan ligger nedanför hästens strupe och över hästens bogspetsar. Vid felaktig anpassning kan den trycka på luftstrupen eller skava på bogspetsarna vilket är obehagligt för hästen.

Det är dock inte avgörande för hästens trivsel om den drar med loksele eller bröstsele, utan det viktigaste är att selen är rätt anpassad och att vagnen/lasset passar för hästen och selen, även körsättet har stor betydelse!

M. v. h. Lisa :)

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 204
Senast: Derivata
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Cactus
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
836
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama