Vilket ämne i flugmedel är det karens på?

Cherarriduracell

Trådstartare
Insåg idag att det är tävlingskarens på vissa flugmedel? Ultra Shields sägs det ska vara karens på och broms blocker också, är det någon av er som vet vilket ämne som ger karensen och hur lång tid respektive ämne har karens?

Har kollat på Karenslistorna men inte lyckats hitta något, har å andra sidan bara tillgång till att kolla från mobilen så det är kanske lätt att missa.

Vilka flug/bromsmedel är helt karensfria men ändå effektiva?

Centaura är karensfri och superbra. Kan användas på hund och människa också. Någon veterinär menade på att den dessutom är bättre mot fästingar än US också. Luktar inte så fränt som tex US som jag tycker man kan bli lite snurrig av.

Centaura är karensfri och superbra. Kan användas på hund och människa också. Någon veterinär menade på att den dessutom är bättre mot fästingar än US också. Luktar inte så fränt som tex US som jag tycker man kan bli lite snurrig av.
Tar inte den slut rätt fort så att det blir ett dyrt alternativ?

Insåg idag att det är tävlingskarens på vissa flugmedel? Ultra Shields sägs det ska vara karens på och broms blocker också, är det någon av er som vet vilket ämne som ger karensen och hur lång tid respektive ämne har karens?

Har kollat på Karenslistorna men inte lyckats hitta något, har å andra sidan bara tillgång till att kolla från mobilen så det är kanske lätt att missa.

Vilka flug/bromsmedel är helt karensfria men ändå effektiva?

Det är inte karens på UltraShield eller någon annan dylik produkt. Det var en diskussion om karenser på *gud-vet-vad* (flugmedel, shampon etc.) för några år sedan. Har för mig att karenstiderna väl slog igenom 1-2 månader i typ januari-februari i praktiken också, innan någon slog näven i bordet mot dumheterna. Dock var detta som sagt typ 2014-15 eller någonting sånt, och ingenting som är aktuellt idag.

Det är inte karens på UltraShield eller någon annan dylik produkt. Det var en diskussion om karenser på *gud-vet-vad* (flugmedel, shampon etc.) för några år sedan. Har för mig att karenstiderna väl slog igenom 1-2 månader i typ januari-februari i praktiken också, innan någon slog näven i bordet mot dumheterna. Dock var detta som sagt typ 2014-15 eller någonting sånt, och ingenting som är aktuellt idag.
Det här vågar jag inte lita på rakt av då jag hört från flera håll att det nog är tävlingskarens. Det där märket som ska finnas på karensfria produkter, finns inte på broms blocker eller nyare ultrashield.

Det här vågar jag inte lita på rakt av då jag hört från flera håll att det nog är tävlingskarens. Det där märket som ska finnas på karensfria produkter, finns inte på broms blocker eller nyare ultrashield.

Det märket antyder bara att de är anslutna till BDS eller vad det heter, det säger ingenting om karens. Är det karens ska det tydligt stå på förpackningen, annars är det inte det.

@Cherarriduracell Jo det är klart att de tar slut snabbare än US tex men tycker det är värt det för att slippa andas in själv. Jag har använt typ 1,5 flaska hittills i år för 3-4 hästar och då sprejar jag typ dagligen. Betalar 150 kr st.

Jag måste vara rätt dålig på att läsa, jag hittade inte det igår. Får kolla noggrannare ikväll. Jag var rätt säker på att det inte är karens, vilket prestationshöjande medel behövs i flugmedel liksom, men när flera ställen samma dag oberoende av varandra påpekar för mig att det ÄR det så blir man ju rätt osäker...

Jag måste vara rätt dålig på att läsa, jag hittade inte det igår. Får kolla noggrannare ikväll. Jag var rätt säker på att det inte är karens, vilket prestationshöjande medel behövs i flugmedel liksom, men när flera ställen samma dag oberoende av varandra påpekar för mig att det ÄR det så blir man ju rätt osäker...
Jag tittade både på min egen flaska och på granngårdens beskrivning och på båda ställena står det 0 timmars karens på tävling så det bör ju stämma.

Ja man kan ju undra men ibland blir man förvånad över vad som räknas som doping.

Bara att gå in på travsportskarens lista och titta,där finns de flesta utvärtes produkter med tillsammans med karenstider och nej inga flugmedel finns med där där i mot vissa liniment, olika salvor osv. Följer alltid deras karenstider och hittills har de fungerat bra. Med en travhäst i stallet får man tänka sig för vad man både sprayar på henne och vad man använder för liniment tex när hon ska starta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Katt i påse

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama