Vilken typ av sele och vagn?

AmyPond

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt mig en inkörd 2 åring (körd 1-2 ggr i veckan av förra ägaren för att underhålla körningen hos honom). Han är ganska tunn nu så han ska äta upp sig lite och D-ponny (arab/new forest). Jag har gått en körkurs för något år sedan men känner att jag inte har all kunskap för att välja vilket dragdon som skulle passa bäst att använda, så i mina efterforskningar så frågar jag här, vad använder ni till en växande häst? Vilken information behöver man och hur tung får vagnen vara?

Sv: Vilken typ av sele och vagn?

Jag kör min häst med maratonsele och tyngre vagn.

Men när jag körde in henne hade jag vanlig bröstsele eller remsele för trav och lättare sulky för det inte skulle bli för tungt för henne. Allt vad hon växte blev det annat, man får vara lite försiktig med tyngden tycker jag när dom inte är färdig växta, men det där är ju en smaksak

Jag har en remsele och en travrockard som jag tycker är bra, enkla, praktiska och tåliga.
Bekvämt att åka i också men kanske inte så vackert...

När ägaren körde hade hon (jag vet inte vad de rätta namnen är) men som en hård oval träram (med stoppning mot hästen) runt halsen som vilade på bogarna (öppningsbar både nedan och ovan), och sen en däckel över ryggen och gjord, hon hade inget över baken på honom, men det vet jag att vi hade när vi körde travhäst för att "stötarna" skulle hamna där och inte på bogen. Låter kanske lite virrigt :P Jag ska kolla upp de selarna ni har nämt. Som vagn hade jag tänkt mig en lättare rockard för två personer så jag kan ha någon med mig i början i alla fall.

Vad är vanliga mått för en D-ponny/liten storhäst på skaklarna?

Jag tror du menar en Loksele som tidigare ägare haft.

Min rockard är från Tunavagnen och beskrivs såhär:
En stabil och bra vagn med kraftiga hjul och fjädrande korg vilket ger en behaglig körning. Tunavagnens Rockard är en idealisk vagn för väg- och skogsträning eller en skön långtur. En säker vagn i elegant utförande. Korgen kläds i trä med ett galonskydd. Vagnen lackeras, vilket ger en stark yta.
Finns plats för 2 personer.

Jag är iaf väldigt nöjd med min vagn :)
Den har funkat till det mesta också, både en b och en c-ponny har dragit den och storhästar utan att det blivit helt galen balans.

Jag skulle valt en bröstsele/maratonsele och en rockard (men inte en sån rockard där man sitter långt ner bakom hästrumpan, utan en modell med hög kuskbock)

Jag vill kunna köra både på väg och på stubbåker, annars finns det så begränsade alternativ här. Vad är skillnaden om man sitter lite högre mot lägre? :)

Jag har fått ett tips om någon som gör ganska billiga rockarder utanför Motala, någon som vet vem det är? Enkla i trä med vad som ser ut som rejäla hjul.

Jag vill kunna köra både på väg och på stubbåker, annars finns det så begränsade alternativ här. Vad är skillnaden om man sitter lite högre mot lägre? :)

Jag har fått ett tips om någon som gör ganska billiga rockarder utanför Motala, någon som vet vem det är? Enkla i trä med vad som ser ut som rejäla hjul.

Kan du pm'a en länk till mig, med hemsida till den där i Mora? Är också på jakt efter en lättare rockard till våra islänningar :)

Är de stabila nog att köra i lättare terräng med?

Letar vagn till min lilla welsh cob som även russet ska orka dra.

Antar att du menar Westbyvagnar, har en som jag köpte för antal år sedan, den har rullat många mil. Stadig ingen skönhet, önskar att man kunde sitta lite högre. Används numera som inkörningsvagn.

Med en högre kuskbock får man både säkrare och bekvämare sittställning. Och så ser man över rumpan på hästen vilket både gör att man vet vart man är på väg och ser bättre hur hästen går och kan inverka bättre.

Jämför tex sittställningen i dessa vagnar. Om ponnyn på första bilden skulle rycka till i tömmen eller man kör in i något så att det tar tvärstopp finns det risk att jag ramlar fram ner mellan häst och vagn. I andra vagnen både sitter jag bekvämare och iom att benen är rakare och har stöd framåt är det liten risk att jag hamnar under vagnen.

DSC_0383.jpg

Nikolina.jpg

Med en större häst blir det ännu viktigare att komma upp lite i höjd så att man ser över hästen. Jämför tex dessa.

zorba-vagn.jpg

zorba5.jpg

Och glöm inte att kolla så vagnen har fjädring! Den på första bilden (som jag tror är en gammal Westbyvagn?) har ingen fjädring och den är HEMSK att köra med...

Svar till alla:

Tack för förklaringen med höjdskillnaderna, och att det är viktigt med fjädring! :)

De som gör vagnar i Motala har jag inte hittat någon hemsida till, bara fått ett nummer, men de vagnarna såg ut (på en bild jag sett) som på den första bilden i Anna_s inlägg. Vet inte om man får skriva ut namn, men Jane hette hon tydligen som gör vagnarna i Motala. Ni vet nog bättre vem det är, det var en tjej på FB som tipsade.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Körning Hej! Har varit och kikat på en liten B-ponny att ha till lite lättare körning på hobbynivå. Ponnyn är körd sen tidigare, men med en...
Svar
1
· Visningar
1 235
Senast: Presto
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 248
Senast: ghost
·
Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
4 064
Senast: bellabus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar