Vilken tömkörningsgjord?

Sv: Vilken tömkörningsgjord?

*lånar*

Ni som sätter tömmarna så att man kan göra ledande tag, hur sätter ni då (bortsett från däckel-bett-hand)?

Mvh

Tora

Jo, tömringar är en annan sak :) De måste vara minst två par för att gjorden ska vara nåt att ha. Men det jag inte förstod var vad hon menade att jag skulle vilja använda inspänningarna till:confused: De liggande d-ringarna mellan tömringarna.

Det finns hur många sätt som helst att sätta tömmarna. Jag själv brukar bara använda en inspänning för att kunna få ett ledande tygleltag. Lånade en bok om körning från biblioteket en gång och i den fanns hur många inspänningar som helst. Tycker ibland att uttrycket inspänning låter lite fel. Det för tankarna till inspänningstyglar men det är inte riktigt samma sak. Eftersom man inte har några skänklar när man tömkör så får tömmarna ersätta skänklarna lite och denna effekten kan man prova sig fram till genom att experimentera lite med tömsättningen.

Många tror att man har dessa inspänningar för att få hästen att böja på nacken medan tanken igentligen kan vara att stabilisera yttersidan m.m.

Mvh

Tora

*lånar*

Ni som sätter tömmarna så att man kan göra ledande tag, hur sätter ni då (bortsett från däckel-bett-hand)?

Mvh

Tora

Som jag skrev innan så sätter jag allt som oftast innertömmen direkt i inner bettring för att få ledande. Det är dessutom lätt o få hästen att fatta att den ska gå på volt (som jag börjar med) när man inte är så van (som jag :D) men man kan gå ut på långsidan oxå, iaf i trav.

Ytter spänner jag som vanligt (bett-däckel-hand) eller ev graman om jag inte kan bromsa i början :o Dock brukar jag få ge upp de hästarna som jag "måste" sätta graman på, jag är helt enkelt för ovan för att reda ut om de ligger på för mkt, det är mkt lättare från ryggen :D

Annars kan det väl inte finnas ngra andra ledande tömsättningar? Eller, du som läst :p

Du menar alltså att du sätter haken i bettringen och sen direkt i handen? Det låter som om bettringen kommer att vridas utåt när du tar i inner och att den blir instabil (alltså svårt att hålla jämn kontakt med inner utan att glappa).

Det var flera år sedan jag lånade boken och jag har så kallat teflonminne (inget fastnar) :D.

Mvh

Tora

Väldigt bra med många inspänningsmöjligheter. I början av passet kan det tex vara lägligt att få hästen att tänka lite lägre, för att sedan när den gett efter lite spänna lite högre osv.

Jo det gör bettringen *nackdel* men det är den "snällaste" och tydligaste tömsättningen på unga/känsliga hästar och mina har funkat klart bäst på den. Ibörjan blir det mer likt longering med yttertöm tills jag o hästen lärt oss hur d funkar o man kan få det mer likt tömkörning.

Vill absolut inte koppla graman (inte ens osm ledande) på känsliga som viker in nosen lätt eftersom jag inte är så bra med tillräckligt snabba eftergifter (därför jag inte tömkör så mkt) och att ha tömmanra som när man knallar ute i skogen visade sig blir mkt vingligt o jobbigt i början när vi var ovana vid varandra o att tömköra på volt.

Men när det funkade på volt med innertöm direkt i ringen o man började få lite finare kommunikation så sätter jag dem som vanligt o börjar gå mer rakt i byta varv o så.

Okej då förstår jag.

När du har tömmarna som vanligt hur har du dem då?

Mvh

Tora

bett-däckel-hand, precis som när man knallar bakom ute i skogen. Jag utövar ingen avancerad dressyrtömkörning direkt :D Vill mest se hur hästen ser ut o hur jag lite smått kan påverka den på töm. Någon gång i framtiden när jag köpt egen (nu kommer o går unghästar här) så vill jag ha mer hjälp av tränare lära mig mera men då får ju hästen vara lite äldre o rutinerad än vad de senaste varit.

Hur brukar du spänna?

Det beror mycket på vad jag vill göra.

Om man vill tömköra i skogen på vägen så är ju "din" den bästa och säkraste.

Vill jag däremot tömköra inne i paddock och bla göra skänkelvikningar, sluta osv så har jag innertömen däckel-bett-hand och ytter däckel-bett-däckelring-hand. Fördelen med att ha yttetömmen så är att den blir väldigt stabil och man slipper en massa störande "surr" som kommer från att den alltid guppar lite när hästen rör sig (jämfört med bara bett-däckelring-hand).

Nackdelen med skogskörningsinspänningen är att det inte går att göra några ledande tygeltag utan man kan bara göra förhållnade. Alltså kan man bara i princip använda det vid arbete rakt fram.

Om man kör en häst så använder man sig inte heller av ledande tygeltag men man brukar ju inte heller kräva att en vagnshäst gör tex skänkelvikning när han är förspänd.

Mvh

Tora

Jag reder inte ut att spänna tömmarna så, blir för mkt förhållande pga min ovana. Men så gör jag ju heller inga "rörelser" på töm.

Hur blir yttertömmen mer stilla med sådan tömsättning? *fattar inte* Eller är det ngt du "bara" har märkt att den blir?

Jag rekomenderar aboslut globus tömkörningsgjord, i stort sett en exakt kopia av tränsjös fast flera gånger billigare.

Exakt kopia vart då? Globusen är inte ens jämförbar med en Tärnsjögjord. Kvalitén i lädret är uppriktigt sagt usel och den är formgiven efter en häst som ser ut som ett hustak, i mina ögon iaf.

Min Chetak/globusgjord kan jag lugnt räkna som det absolut sämsta köp jag någonsin gjort, till och med min neoprengjord från hööks är flera gånger bättre.

Jag skulle hellre satsa lite mer pengar på gjorden om man tömkör mycket, det är väl värt pengarna.

LÄdret klart ja men hur menar du med att "den är formgiven efter en häst som ser ut som ett hustak"? Menar du formen på bommen då eller vad? Isf borde det ju finnas olika former för _alla_ hästar ser väl inte ut som varesig globus eller tärnsjö, eller fattade jag inte vad du menade :P ?

I början så hade jag den från bettet-däckelringen-handen. Problemet då var att hon hade mycket svårt att ta ytterhanden. Man fick ta så mycket och ändå så kände hon inte (eller det var snarare en stor födröjning i reaktionen) yttertygeln. Traglade ganska så länge med det utan att det hände något. Då föreslog min tränare att jag skulle knäppa den på det andra sättet. Först var jag väldigt anti då jag tänkte att det spänner ju bara in snoken på hästen. Men vilken skillnad. Från att totalt ha ignorerat yttertygeln så behövde jag bara lirka med tömmen och vipps så lysnade hon. Från att bara träna lyhördhet för ytter så kunde jag göra andra roliga saker.

Min tränare förklarade då att det är en ganska så vanlig missuppfattning när det gäller tömkörning. Vad man inte för glömma är att inte har några skänklar eller vikthjälper när man tömkör det enda man har är tömmarna och sin kropp (fast inte på samma sätt som när man rider så klart).

Nästa gång du tömkör så spana in tömmarna nogrant. Då ser du att de hela tiden rör sig lite gran i takt med hästens steg. När du kopplar tömmen på det andra sättet så tar du bort en del av störningarna i bettet. Dessutom så fungerar den ringen i däckeln där yttertömmen sitter fast i innan den går till bettet som din skänkel. Du ramar in hästen på ett helt annat sätt helt enkelt.

Sen när man börjar med någon ny grej och kanske måste ta lite mer i hästen och inte riktigt kan ge samma effektiva eftergift så visst drar man ihop den lite men det ger sig efter några gånger när hästen förstår vad den skall göra.

En fördel med detta är att om hästen börjar krypa ihop så är den antingen trött eller så är inte bakdelen tillräckligt aktiv. Så för min del är den väldigt bra och när hästen kryper ihop snarare ett tecken på att jag inte gör rätt eller att det är dags att sluta/vila.

Att tömköra är en svår konst. Jag tycker faktiskt det är svårare än att rida för när man rider så är det mycket lättare att göra misstag utan att det syns.

Mvh

Tora

Jag har den från Globus, jag är supernöjd med den!
Kollade runt lite i olika affärer (typ en affär i växjö, henrikssons) innan jag köpte den på Granngården i Växjö eftersom den va billigast där. Minns inte vad jag gav, runt 1000-lappen. Fanns ca 200 kr dyrare på andra ställen, så GG va faktiskt billigast på dom ställen jag kollade.
Det är ju många inspänningsmöjligheter vilket är väldigt bra. Fick med några extra ringar med skruv på, men har inte forskat vidare i vad jag ska ha dom till :angel: säkert så man kan ha fler insp.möjligheter! Dessutom svanskappa och en kortare bukgjord (den gjorden är pyttepyttekort!) Om du sätter på den bukgjorden så kan du ha tömkörningsgjorden på en B-ponny (jag har provat!!)

Låter bra att en herre som Anders Eriksson tyckte gjorden verkade bra!

BILD!
globuskorgjord.JPG

Fast jag har en mörkbrun.

Förresten så undrar jag om det inte va på Knaupres hemsida jag kollade på gjorden först. De sålde ut Globus gjord för ca 800-900 nånting, fast den va i rödbrunt o det ville jag inte ha.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har en enorm sadeltvång. Han har jättesvårt att acceptera en tömkörningsgjord,sadel går i dag bra,men antar att det är den...
2
Svar
20
· Visningar
6 015
Senast: Targa
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har...
2
Svar
32
· Visningar
3 847
Senast: Salinero
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 103
Senast: vindvissla
·
Utrustning Tänkte införskaffa mig bra utrustning, gjord har jag som funkar, dock ingen svanskappa, men det är väl inget måste?? huvudsaken är väl...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Iza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka