Vilken tömkörningsgjord?

Gwaeron

Trådstartare
Min tränare tycker att jag ska skaffa mig en bra tömkörningsgjord om jag vill hålla på med tömkörning regelbundet. Och jag håller med. Hon sa att det fanns en bra på kaupre för 800 kr. Nej? :confused: Den gjorden kostade ju dryga tusenlappen och det känns väl lite väl mastigt för ren hobbykörning. Då tänker jag att det får väl bli hööks lädergjord, den såg ju ungefär likadan ut. Döm av min förvåning när den var dyrare och det var dessutom utan svanskappa och extra gjord :crazy: Jag letar alltså efter en bra tömkörningsgjord i läder för rimliga pengar som går att använda på många olika hästar. Inspänningsmöjligheter struntar jag i, men däremot måste den ha fler ringar än bara två uppepå manken. Självklart ska den finnas i svart ;) Nån som har sett nåt sånt?

Sv: Vilken tömkörningsgjord?

Fast jag gillar Hööks modell mer med bredare gjord och dubbla spännen. Men den finns bara i brunt dessutom. Dock är den helt :love: Så jag röstar nog ändå för att du lägger en tusing drygt o får ngt bra, det tål att väntas på!

Måste tyvärr säga att jag hittade inte en enda i läder under tusenlappen med fler möjligheter (stående ringar mer än längst upp, insp skiter jag med i). Dessutom fattar jag inte varför ingen tillverkar en exat som hööks fast i neoprene för typ halva priset, gud vad den hade sålt :eek:

Ja det var inget fel på hööksgjorden, den var riktigt snygg, men eftersom kaupres var billigare (troligtvis bättre kvalitét) och inklusive svanskappa blir det nog den ifall jag köper en dyr gjord :) Jag bara funderar lite över om de gjordarna är hårda över manken, hur väl passar de olika ryggar?

De är nog stålbom, de är tunga! Vet dock inte hur långt ner den går (inte vågat klämma så mkt på den än, lädret i sig är ju väldigt stabilt o formar ju sig säkert efter anvnädning o smörjning) men de ligger ju mer "ovanför" än en vanlig sadel o man lägger ju inget tryck ovanpå så jag tror de passar betydligt fler mankar än vad sadlar gör. Fast inte ovanför som glider runt alltså... Hmmm, vet inte riktigt hur jag ska förklara!

Funderade på att köpa en svanskappa till (kasst att det inte finns på hööksgjorden tycker jag...) men sedan kom vi på att vad ska vi ha den till? Spänner man inte in hästen så finns det ju absolut inget som drar fram gjorden om hästen har ett normalt sadelläge. Varför ska man eg ha det när man tömkör?

Inte en aning faktiskt om vad svanskappan gör för nytta i det läget. Har inte ens tänkt så långt. Haha. Estetiskt kanske? Å andra sidan har inte hästen jag tömkör ett normalt sadelläge, hon är väldigt bukig så den kanske behövs i alla fall. Att de är tunga är ju lite jobbigt, jag vill ju att hästen ska ha så lite tyngd på ryggen som möjligt så den kommer upp maximalt. Gjordarna vi tömkörde med på ridlägret har jag för mig var väldigt lätta och smala. Gillade dem jättemkt, men jag tippar på att de var av nåt dyrt märke :( Framförallt kan jag inte maila och fråga, vi trivdes inte riktigt ihop jag och de som hade lägret :angel:

Ang. svanskappan så tycker jag den är jättebra och gjorden hade åkt fram om jag inte haft den speciellt i galpparbetet. Sen sätter man ju ibland tömmarna ledande och även gramansättning så det är bara positivt med svanskappan. Man får passa sig för att inte spänna för kort bara men det märks snart:D .
/Cats

Hur sätter man tömmarna ledande? Stoet jag tömkör med skulle säga till omedelbart om jag satte svanskappan för tajt :devil:

Globus har en jättebra. Köpte min på EKO för 699
Helt komplett med svanskappa och extra bukgjord
Har sett att Göran Lindstrand har en sådan oxå

//GW

Juste! Den glömde jag :D likadan modell som tärnsjös. Visste dock ändå inte priset så det var ju bra att spot svarade :)

Hur sätter man tömmarna ledande? Stoet jag tömkör med skulle säga till omedelbart om jag satte svanskappan för tajt :devil:

Är inte det som att spänna graman fast tömmen direkt i handen? Dvs man spänner däckel-betsling-däckel-hand för graman och däckel-betsling-hand för ledande? Dvs ledande bli ju även graman verkan. Blir ju ledande om man fäster direkt i betslingen oxå men då påverkas ju inte gjorden alls så det antar jag att Cats inte menade.

Ledande- från däckel till betsel till hand.
Graman- från däckel till betsel till däckel till hand.
Var på kurs för Anders Eriksson nyligen;)

Aha! Jaja, det spelar ingen roll för min del då, jag spänner aldrig sådär. Tack för förklaringen :)

JennyK:

200 kronor för ca 45 minuter.

Jag trodde det var globus som Kaupre säljer? :confused: Men isf, varför den stora prisskillnaden? Eko kan ju vara en idé då :) Tack!

Jag har den från globus och Anders Eriksson tyckte den var riktigt bra när jag var på kurs för han. Det tyckr jag också, har dock inte så mycket att jämföra med.

Inte jag heller men jag är nyfiken som få :D Gillar bäst direkt i inner bettring, blir snällast o tydligast för små oroliga saker (vilket de flesta blir eftersom jag verkligen är på gräsrotsnivå när det gäller kommunikation via tömmar :D )

Jag rekomenderar aboslut globus tömkörningsgjord, i stort sett en exakt kopia av tränsjös fast flera gånger billigare. Till tärnsjös måste du också köpa till svanskappa och extragjord separat. Med den kan du åstakomma alla tänkbara inspänningar och med stålbom ligger den stadigt på alla hästar och glider inte runt som en "platt" gjord lätt gör. Svanskappan är bra för att hålla däckeln på plats om hästen själv trycker fram den (rultiga magar...) eller då inspänningar kan trycka fram den och hindra frambenen/bogrörelserna. Alla hästar är ju dock inte helt nöjd med att ha på den. Även om du tycker nu att du inte behöver ha inspänningsmöjligheter så tycker jag att du ska skaffa en gjord som har det för så småningom lär du upptäcka vad de är bra till. På lillhastenistav.se säljs den för 1050 tror jag med EKO verkade ju ännu billigare!

Jag rekomenderar aboslut globus tömkörningsgjord, i stort sett en exakt kopia av tränsjös fast flera gånger billigare. Till tärnsjös måste du också köpa till svanskappa och extragjord separat. Med den kan du åstakomma alla tänkbara inspänningar och med stålbom ligger den stadigt på alla hästar och glider inte runt som en "platt" gjord lätt gör. Svanskappan är bra för att hålla däckeln på plats om hästen själv trycker fram den (rultiga magar...) eller då inspänningar kan trycka fram den och hindra frambenen/bogrörelserna. Alla hästar är ju dock inte helt nöjd med att ha på den. Även om du tycker nu att du inte behöver ha inspänningsmöjligheter så tycker jag att du ska skaffa en gjord som har det för så småningom lär du upptäcka vad de är bra till. På lillhastenistav.se säljs den för 1050 tror jag med EKO verkade ju ännu billigare!

Håller med! Min tömkörningstränare rekomenderade också globus! Viktigast är att gjorden har en stål-stomme och att ringarna som tömmarna löper igenom står ut, altså inte ligger intill gjorden för då kan tömmen nypas fast!

Jo, det lutar väl åt Globus från Eko. Tack alla som svarat! :) Men jag förstår inte vad du menar att inspänningsmöjligheterna ska vara bra till?

Beroende på hur man sätter tömmarna så får man olika effekter. Kan bara vara en sådan enkel sak som att tömmarna hamnar längre/högre upp vid baken.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har en enorm sadeltvång. Han har jättesvårt att acceptera en tömkörningsgjord,sadel går i dag bra,men antar att det är den...
2
Svar
20
· Visningar
6 015
Senast: Targa
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har...
2
Svar
32
· Visningar
3 847
Senast: Salinero
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 103
Senast: vindvissla
·
Utrustning Tänkte införskaffa mig bra utrustning, gjord har jag som funkar, dock ingen svanskappa, men det är väl inget måste?? huvudsaken är väl...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Iza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka