Vilken skillnad på pris om man har krångelsto...

Scilla

Trådstartare
Nu har sista räkningen från seminstationen dykt upp och med min vanlig tur *not* så kan konstatera att hade mitt sto tagit sig på första brunsten så hade räkningen slutat på ca 11 000 kr och då är allt in räknat. Nu tog hon sig på fjärde brunsten dock med annan hingst.

Nu kommer den istället att sluta på 19 000 kr... och blir det inget föl så har jag typ kastat 11 000 kr i sjön.... :crazy:

Tur att sambon aldrig ser dessa räkningar... skulle behöva pengarna till att renovera huset istället :angel:

Kan man sälja fölet extra dyrt med tillägget att han/hon var extra dyr att tillverka ;) ?

Sv: Vilken skillnad på pris om man har krångelsto...

Scilla skrev:
Nu har sista räkningen från seminstationen dykt upp och med min vanlig tur *not* så kan konstatera att hade mitt sto tagit sig på första brunsten så hade räkningen slutat på ca 11 000 kr och då är allt in räknat. Nu tog hon sig på fjärde brunsten dock med annan hingst.

Nu kommer den istället att sluta på 19 000 kr... och blir det inget föl så har jag typ kastat 11 000 kr i sjön.... :crazy:

Tur att sambon aldrig ser dessa räkningar... skulle behöva pengarna till att renovera huset istället :angel:

Kan man sälja fölet extra dyrt med tillägget att han/hon var extra dyr att tillverka ;) ?
kära du! Mitt sto har varit hos hings sedan 7juni!!! :mad: Hon strivs så bra där så hon verkar ha betämt sig för att stanna. Hon är betäckt 2 ggr på varje brunst alltså 6 ggr samt lika många förra året då hon dessutom resorberade fölet!!!
Du är inte ensam! :(

Det finns alltså fler än jag som bär på denna ångest...jag har hittills lagt 16000:- och inte konstaterat dräktighet. Ska UL:a på 16 dygn i morgon bitti, men mitt sto visade brunst igår så det är väl kört för våran del :cry: .

Har jag tur så kanske jag hinner få henne seminerad en gång till men det innebär ju inte att det blir en fölis för det. Däremot ytterligare tre veckors ångest och undran...suck

Hade jag vetat detta hade jag aldrig ens försökt!

Granger, som man läste i Scillas inlägg så tog det sig på 4:e försöket fast då hade hon bytt hingst. Det verkar vara så för flera. Så skulle ditt sto inte vara dräktigt i morgon så hinner du prova en gång till. Men byt hingst. Vissa ston tar sig inte med vissa hingstar.
Lycka till!
Hoppas att Ni alla får en fin fölis nästa vår.

Ja just nu är jag glad att jag bytte hingst fast jag hade bra gärna velat ha första valet men hade jag fortsatt med honom så hade det blivit ännu dyrare och iom att jag bytte hingst så får jag iaf språnget tillgodo om hon skulle kasta. Blir detta fölet bra så tar jag nog samma hingst igen för han hade sist jag pratade med ägaren fått alla ston dräktiga och då har han haft många krångelston och tom ett sto som inte tagit sig på flera år men tog sig med honom.

När hon betäcks i fortsättningen kommer hingstens dräktighetsprocent att väga tungt in i valet av hingst.. + då givetvis alla andra krav men detta kravet fanns inte med i beräkningen i år...

Mitt sto har oxå stått länge på hingststation och krånglat i år.
Körde ditt henne & fölet den 13 maj, och hämtade hem dem den 21 juli... :smirk:
Men nu är hon ju dräktig iallafall!! :)

Jag tror att det har varir rätt mycket problem med brunsterna i år rent generellt.

Liknande trådar

T
Avel Efter många fakturor till seminstationen har jag nu tecknat en föl och fosterförsäkring när jag insåg vad själva betäckningen egentligen...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka