vilken sadel??

I

idaajenniee

jag vill börja rida westen med min islandshäst men vad kan man ha för sadel?
jag har ingen aning om vad jag ska ha för islänningar e ju mindre än
andra mer vanliga "westernrasen"
HJÄLP MIG!

Sv: vilken sadel??

Jag rekommenderar den här: http://taur.se/3108.html
Väldigt smidig, kort, stabil. De har tagit bort allt "överflödigt" och sparat det viktiga. Låg bra på en c-ponny connemara, så den borde passa islänningens storlek. (låg bra på större hästar också, ej en egentlig "ponnysadel")

Mitt råd är att du köper sadel av någon som kan hjälpa dig att hitta en sadel som passar både dig och din häst. Själv fick hag mycket hjälp på Bråvesta. Guld värt när någon kunnig ser hur sadeln ligger på hästen när man rider.

En sadel er kun for langt, hvis den irritere hoftebene. Irritationen tit kommer fra selve læderet (bommens længde er sjældent problematisk). Så det kan hjælpe at kigge efter en afrundet sadel.

Være også opmærksom på om selve underlaget gnubber. Det sker tit med stiv underlag, så du kan kigge efter en afrundet underlag til en afrundet sadel, brug en navajo tæppe med en velpasset sadel, eller bare sørge for at underlaget er fleksibel nok til at runde omkring hoftebenene og ikke gnubbe.

Sørge for at sadlen passer også til rytteren. En sadel der er for lille til rytteren vil med tid kom til at giv hesten smerte, selvom den ellers havde fungeret fint for hesten. Så vælge ikke en mindre sæde i en forsøg på at få en kortere sadel.

Der laves en del sadel nu om dage, som er målrettet mod heste med kort ryg, som araber og halflinger sadel. Men det er ikke sikkert en af dem er nødvendig, hvis bare du kan finde en afrundet (eller mindst en med kortere "skirts") sadel med en bom der egner sig til din hest.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 564
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka