Vilken sadel skulle passa henne?

skuggan_

Trådstartare
Hej alla bukewesternfolk;) Nu är det så här att jag har ett sto och jag ska börja igen med westernridning och jag undrar vilken sadel tror ni skulle passa på henne? Inte svindyra sadlar nu:p och SNÄLLA kommentarer:angel:

Skuggan:love:
24909381.jpg

// tack på förhand skuggan_

Ps. tömkör henne nu mkt för att hon ska bygga muskler nån som kan komma med lite andra tips kankse också?;)

Senast ändrad:
Sv: Vilken sadel skulle passa henne?

Det är omöjligt och säga vilken sadel som passar bara genom att se en bild.
Ta ut en sadelutprovare och prova olika på plats. Den ska ju passa er båda.

Ang musklerna så är cavalleti bra, likaså gallopfattningar förutsatt att hästen har kondis för det och att den jobbar i balans bakifrån och fram. Formen liksom fattningen ska komma från bakärran.

Ut och gå/rid/tömkör offroad i skogen, klättra, gå i djupsnö (helt suverän träning). Se till bara då att det inte blir för tungt, inte är halt under och att hon inte får styltor.

För att få en mer bild av hur din häst ser ut så behövs fler bilder från flera vinklar så som från sidan, framifrån (blir lite snett) och bakifrån (lägg kameran på korset), gärna någon extra vinkel.
Nu är jag dessvärre inte duktig på westernsadlar men kanske finns andra som kan det bättre. Har precis själv fått en sadel utprovad så lite tips har jag iaf. Lycka till!

Att titta på bild av hästens rygg för att prova sadel är lika värdefullt som att titta på en bild av en fot för att prova ut skor.

Att titta på bild av hästens rygg för att prova sadel är lika värdefullt som att titta på en bild av en fot för att prova ut skor.

Nå, lite kan man allt se! Bilden visar till exempel att hästen har mycket manke och en svängd rygg. Där går sadlar med rak bom bort liksom sadlar med lite plats för manke. ;)

Men i övrigt är det rätt omöjligt ja. Som tidigare talare skrivit - bilder ur fler vinklar krävs!

/Nixehen

Du får iaf en inblick av hur hästen ser ut och om de behöver svängd el rak bom, samt om de verkar "skålade" strax under manken. Då har man iaf ett hum om vad man kan kolla på för sadlar. Naturligtvis kan man inte med säkerhet säga vad för sadel som passar hästen till 100%.
Är man osäker när det gäller att prova ut sadlar så tycker jag att man ska ta hjälp av en kunnig. Finns så oerhört många hästar som går med fel sadel.

nixehen och sheerona!

Det finns INGA svängda bommar! Det är en helt fel uppfattning, om ni söker i gamla trådar ser ni långa diskussioner om detta. Bommen ligger för sjutton inte PÅ ryggraden! Den ligger vid sidan om på "ryggfiléerna" alltså musklerna som går vid sidan om ryggraden. Har ni någonsin sett dessa muskler vara "svankiga"? De är för sjutton gubbar helt raka! Om huruvida sadeln uppfattas skålad i bommen eller ej har enbart att göra med vidden av the forks ("framvalvet" på westernsadeln) och canteln att göra!

Please!

Ok!:laugh: Jag ska fixa nya bilder, datan har dock kraschat så det kan ta nån dag men förhoppningsvis fixar min bror den imorgon!:D

Ok!:laugh: Jag ska fixa nya bilder, datan har dock kraschat så det kan ta nån dag men förhoppningsvis fixar min bror den imorgon!:D
Fast bilder på en häst tillför ju ingenting till att hitta en sadel som passar, så ......plåta du fötterna !

Fast bilder på en häst tillför ju ingenting till att hitta en sadel som passar, så ......plåta du fötterna !

Snälla? Sluta:crazy: Andra har bett om bilder. Plåta dina fötter själv istället för att ge min meningslösa svar.:cool:

Här kmr mer bilder, och om nån bara har meningslösa kommentarer som ovan ber jag er att inte slösa tiden på det!:cool:

25064295.jpg

25064296.jpg

25064297.jpg

25064298.jpg

Men din häst ser inte ut att vara något markant åt något håll, utan en normalbyggd häst helt enkelt. Jag tror att det är lätta att tro att sadeln ska vara bredare än vad den igentligen ska vara till din häst. Så prova dig fram, men det kan vara så att en semi quarter räcker till. Men det är alltid svårt om man ser på bilder. Prova i alla fall en med mindre respektive en sadel med större bom så ser du. Och se till att få en som är högre vid hornet, för hästen ser ut att ha en ordentlig manke så det inte blir fel där . Bara en inflik. Kanskehjälper lite i alla fall.. ;)

Men din häst ser inte ut att vara något markant åt något håll, utan en normalbyggd häst helt enkelt. Jag tror att det är lätta att tro att sadeln ska vara bredare än vad den igentligen ska vara till din häst. Så prova dig fram, men det kan vara så att en semi quarter räcker till. Men det är alltid svårt om man ser på bilder. Prova i alla fall en med mindre respektive en sadel med större bom så ser du. Och se till att få en som är högre vid hornet, för hästen ser ut att ha en ordentlig manke så det inte blir fel där . Bara en inflik. Kanskehjälper lite i alla fall.. ;)

Tack! Ska ju ta ut en sadelutprovare men ville veta så jag hade nått hum (kallas det så?) om det:p

Är det non du känna som har en Quarter och en Full Quarter Bom du kan prova? En Full Quarter kan du padda upp men den för inte komma uttanför Mankens Bär Jittan.
Nu ser jag dom ändra bilderna, jag ska tippa en Full Quarter Bom.

Arizona

Är det non du känna som har en Quarter och en Full Quarter Bom du kan prova? En Full Quarter kan du padda upp men den för inte komma uttanför Mankens Bär Jittan.
Nu ser jag dom ändra bilderna, jag ska tippa en Full Quarter Bom.

Arizona

Ok!:laugh: Jag känner en tjej som kan rätt mkt om western och westernsadlar så jag ska prata med henne!

nixehen och sheerona!

Det finns INGA svängda bommar! Det är en helt fel uppfattning, om ni söker i gamla trådar ser ni långa diskussioner om detta. Bommen ligger för sjutton inte PÅ ryggraden! Den ligger vid sidan om på "ryggfiléerna" alltså musklerna som går vid sidan om ryggraden. Har ni någonsin sett dessa muskler vara "svankiga"? De är för sjutton gubbar helt raka! Om huruvida sadeln uppfattas skålad i bommen eller ej har enbart att göra med vidden av the forks ("framvalvet" på westernsadeln) och canteln att göra!

Please!

Men menar du att alla sadelbommar är stöpta i samma form och att det endast är vidden som skiljer sig? Jag får nog kolla upp de där gamla trådarna...

Personliga erfarenheter är att bommar skiljer sig även i form utöver vidd. Exempelvis en sadel som är bra viddmässigt till hästen kanske lättar bak, det skulle jag kalla att bommen är ngt för svängd för den individens ryggform. Tycker att resonemanget du för låter orimligt men jag ska kolla upp de där gamla trådarna så kanske jag får en annan uppfattning...

Jamen, du vet ju inter om sadeln är för vid eller om bommen är för kort, inte om det är ryggen som är för rak eller sadeln som är för "svängd " för ryggen på din häst är väl inte det som ger normen ? eller ....?

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 624
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: liiinnea
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30
  • Väska/väst/annat?