Vilken sadel skulle kunna hjälpa mig bäst?

rosenknopp

Trådstartare
Har börjat skola om min hopphäst till dressyrkuse :D. Jag ska nu köpa mig en dressyrsadel och har funderat fram och tillbaka. Först och främst ska den givetvis passa hästen! Jag har dock sitsproblem som jag jobbar på och som har blivit mycket bättre sen i höstas. Jag är dock inte helt framme ännu... Det jag gör, enligt min tränare, är att jag vinklar tån utåt och klämmer mig fast med underskänkeln samtidigt som jag lättar lite ur sadeln. Det har som sagt blivit mycket bättre men särskilt i traven så återkommer problemet stundtals. Sitsträning ja! Men vilken sadel hjälper mig bäst? Stora stöd? Djupt säte? Raka kåpor eller lite bakåtskurna? Ja ni förstår. Ge mig gärna tips! Rider idag i en Wintec cair new.

Är förstås jättesvårt att ge tips eftersom det beror helt på hur du själv är byggd:). Mitt tips är därför att du ska provrida så mycket olika sadlar som möjligt. Det kräver viss tillvänjning att börja rida i dressyrsadel om man är van att bara rida i hoppsadel, men jag tycker ändå att en dressyrsadel som är rätt för en ger en "aha"-känsla när man först sätter sig i den:).

Mitt tips är att träna utanför ridningen. Jag tror yogan är det som hjälpt min sits mest, för jag är mycket rörligare och kan styra över kroppen nuförtiden.

Lycka till med sadelutprovningen :)

Tack för era svar!

@Fiorano Jag vet nog knappt själv hur jag är byggd :o. Är 163 lång och väger ca 52 kg. En sadelutprovare sa en gång att jag hade långa lårben. Men i övrigt, om jag har långa ben eller dyl har jag inte funderat på :D. Tror att jag är ganska "normal". Har försökt hitta en ridbild att visa här men har bara bilder på när vi flyger fram över hinder eller ståendes i lätt sits. Känns som att jag skulle vilja ha bak och ner skänkeln men stora stöd kanske inbjuder till att klämma sig fast mer?

@lady_vip tack för tipset. Ska se om det finns några instruktionsvideor på tuben!

Tycker generellt att det vanligaste problemet när man inte riktigt kommer ner i sadeln är att den är för bred i midjan. Vad är det för sadel du har nu?

Tycker generellt att det vanligaste problemet när man inte riktigt kommer ner i sadeln är att den är för bred i midjan. Vad är det för sadel du har nu?

Jag har en wintec 500 cair new (dressyr). Jag kan inget om dressyrsadlar direkt. Är den bred i midjan? När jag tänker efter så känns den lite klumpig när man sitter i iaf. Den ligger inte optimalt på min häst ändå och eftersom jag nu vill satsa på dressyren vill jag ha en kvalitetssadel i läder som ligger bättre.

Åk till en butik som säljer dressyrsadlar (gärna begagnade och helst att de har massor med sadlar inne). Provsitt så många som möjligt och känn skillnaden.
VI är alla olika skapta och därför är det väldigt individuellt vad man fungerar bra i.

Min allra första dressyrsadel köpte jag för snart 20 år sedan. Jag provsatt den hos en återförsäljare och när jag satte mig i den så "satte den mig rätt". Den var helt enkelt uppbyggd på rätt sätt för att jag skulle sitta bra i den.
Sen har jag provsuttit allehanda sadlar, vissa har känts som träplankor, andra som såpade tunnor och somliga har varit supersköna.
Några har haft alldeles för bred midja för mig, då kommer jag inte åt att hålla om med skänkel - särskilt inte numera när mina höftleder strejkar för minsta lilla...

Nu har jag en Passier Optimum och jag älskar att rida i den! Jag sitter bra, den är lagom bred för mig och ger mig en skön känsla. Men kanske är det så att du skulle hata den om du provade den. För du och jag är inte likadant skapta.

Jag har en wintec 500 cair new (dressyr). Jag kan inget om dressyrsadlar direkt. Är den bred i midjan? När jag tänker efter så känns den lite klumpig när man sitter i iaf. Den ligger inte optimalt på min häst ändå och eftersom jag nu vill satsa på dressyren vill jag ha en kvalitetssadel i läder som ligger bättre.

Rätt sadel kan göra mycket för sitsen! Wintec är väldigt breda i midjan, jag kan absolut inte komma ner i dem.

Tack @ameo och @Marvin för era svar!
Jag bor inom rimligt avstånd från en butik som har ca 200 beg och nya sadlar i lager, jag ska absolut ta mig en tripp dit och försöka få en känsla av vad jag gillar. Sen om sadeln sätter mig rätt eller inte, är inte 100% säker på att jag faktiskt kan avgöra det, eller så känns det helt enkelt rätt då :).

Har aldrig slagit mig att det varit någon idé att provsitta utan häst, men efter era svar känns det smart att göra :)

Liknande trådar

Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 125
Senast: Leansman
·
Utrustning Hej! Jag rider just nu min häst i en allround-sadel, som ligger bra på honom. Problemet är att den passar inte mig, jag kan inte sitta...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Nomina
·
M
Utrustning Letar ny sadel till mitt halvblod. Idag lånade jag hem fyra sadlar.. en Albion style, en stubben tristan, en jensen.. sen en som...
Svar
18
· Visningar
1 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka