Vilken ras skulle passa?

X

_xist_

Hej hej på er solstrålar!
Jag har en liten fundering. Inte för att jag går i hästköpartankar eftersom jag är utan fast jobb och inte kan tillräckligt mycket än... MEN drömma kan man ju...

Jag funderar lite på en ras som skulle passa mig. Jag är nämligen allergisk mot stoooora hästar (ni vet dom där över 160cm i manken ) *hua* utan skulle vilja ha en lite mindre. Jag är ca 167cm lång och säg att ja ärver min mammas kroppsform kommer ja nog väga en 65 kilo ungefär när jag blir medelålders *hihi*.

Tankarna har vandrat från kallblodstravare till Baskirhäst. Arbaiska fullblod är ju fina men dom e ju å andra sidag ganska smäckra. En islänning vore ju gullit om man kunde rida islandshäst... Några förslag?

// Mette

Sv: Vilken ras skulle passa?

Upps... såg att ja kanske lagt mitt inlägg i fel tråd? Sorry..:confused:

Med din vikt och längd kan du nog rida alla hästraser över 150.

Vad du sen ska ha för ras beror ju helt på vad du är ute efter ridmässigt.

Det verkar som du är ganska oerfaren, kanske du inte har ridit i så många år? Ialla fall så tycker jag att det viktigaste är att du hittar en häst med ett lugnt och stabilt psyke och som fördelaktligen är välutbildad. Det finns många raser som karakterieras av ett stabilt psyke, det bästa du kan göra är att kolla i rasböcker el. ringa och disskutera med olika uppfödare. //Dessan

zeus skrev:
Det verkar som du är ganska oerfaren, kanske du inte har ridit i så många år? Ialla fall så tycker jag att det viktigaste är att du hittar en häst med ett lugnt och stabilt psyke och som fördelaktligen är välutbildad. Det finns många raser som karakterieras av ett stabilt psyke, det bästa du kan göra är att kolla i rasböcker el. ringa och disskutera med olika uppfödare. //Dessan

Hehe :D ja har ridit ca 8år tack så mycket :rofl: Däremot har du rätt i att jag är ganska oerfaren vad gäller olika hästraser :) rider man på ridskola är det ju i regel halvblod. Inget fel på dom. Och det är väl klart att jag vet att psyke är viktigt, och jag hade faktiskt inte tänk köpa nån unghäst heller. (som inbiten hundmänniska vet man att psyket är viktigare än rasen) Och som sagt är det ju säkert en 5 -6 år innan jag kommer ha råd me o ha en egen polle. Men som skrivt är ja ute efter en häst som inte är sådär jätte hög och funderar lite på vilka raser som finns? ta det inte så allvarligt. jag frågar mest på skoj.

// blåbäret mette

Med tanke på att du är rätt så lång skulle det nog se bättre ut med en häst som är minst 155/160cm, om du är intresserad av att ev börja tävla.
jag anser att 8 år på ridskola inte är speciellt länge och tycker att du ska precis som du säger vänta några år, kanske försöka skaffa en medryttarhäst som du kan rida paralelt med ridlektionerna på ridskolan.
Läs hur hästen fungerar dvs skötsel, utrustning, rörelse, sjukdomar, foder, foderberäkna.
Läs tex "Hästhålling i praktiken" av Mats Mellberg och "Hästens biologi utfodring och avel" båda från Natur och kultir/LTs förlag.

Har hört något om att man kan ta hästkörkort.

Länk till aftonbladets rasguide, här kan du läsa om många olika raser. http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/raser/

Se till att du kan så mycket som möjligt så blir ägandet av häst en roligare upplevelse.

Om du är hundmänniska vet du säkert också att vill man träna bruks är en brukshund en fördel, vill man tävla kapplöpning går det lättast med en vinthund...:-)

Så frågan är vad du vill göra...

Islandsridskolor finns lite här och var i landet, så om du tycker allt annat låter bra med dem kan det ju vara en idé att testa...Går ju tom att tävla i deras speciella tävlingar!

Vill du "bara" rida i skogen finns en mängd raser (en del av dem klarar säkerligen också lättare tävling): förutom de du nämnde kan tex haflinger (körbar) vara en variant. Sedan finns ju ponny/storhäst korsningar (eller sådana som blivit väl stora/små för sin ras). Nordisar är ytterligare ett alternativ, och travhästar ligger många gånger kring 155, en del av dem kan vara lite grövre. Tinker/Irisch cob har jag för mig kan vara lite mindre och welsch cob också (men någon sådan har jag aldrig träffat).

I vilket fall som borde du kunna hitta en lite billigare häst - 149 - 160 brukar ju inte vara så populärt hos tävlingsryttare. I alla fall om det inte är en "specialras".

Och idén om medryttare vore väl perfekt...då hinner du lära dig mer, och inse mer vad du behöver lära dig.

Lycka till!

en welsh cob? dom är jättefina.. en new forest? det finns olika storlekar på dom, våran är minst 1.50.. och grov och urgullig och underbart snäll!:love: :love:

Lipizaner. Runt 160, både i "kraftigare"modeller å smäckrare. viktbärande och allround. Tävlade ett sto en sväng som heter Siglavy Capriola Calistie - heeeeeelt underbar! Gick MSV dressyr, 120 hopp å Lätt FT. Inte är Lipizanarna så dyra heller.
Annars låter det som att ett hbl skulle passa dej. Hbl.på ridskolan kan verka "tråkiga" men de blir ofta tyvärr lite "döva" av att stå där. Ett privatägt hbl är helt annorlunda. De finns ju i alla möjliga utföranden ;)
Små, stora, kraftiga, smäckra, lugna, heta, tävlade, skogsmulle, med eller utan stam...

_xist_ skrev:
Hej hej på er solstrålar!
Jag har en liten fundering. Inte för att jag går i hästköpartankar eftersom jag är utan fast jobb och inte kan tillräckligt mycket än... MEN drömma kan man ju...

Jag funderar lite på en ras som skulle passa mig. Jag är nämligen allergisk mot stoooora hästar (ni vet dom där över 160cm i manken ) *hua* utan skulle vilja ha en lite mindre. Jag är ca 167cm lång och säg att ja ärver min mammas kroppsform kommer ja nog väga en 65 kilo ungefär när jag blir medelålders *hihi*.

Tankarna har vandrat från kallblodstravare till Baskirhäst. Arbaiska fullblod är ju fina men dom e ju å andra sidag ganska smäckra. En islänning vore ju gullit om man kunde rida islandshäst... Några förslag?

// Mette

Varför inte en liten quarterhäst?:smirk:

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 420
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras I stan ska man ha en liten hund och på landet eller i ett litet samhälle en stor hund, verkar det som. Jag hör lite då och nu folk som...
Svar
3
· Visningar
1 092
Senast: _karlsson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama