Vilken ras kan passa oss?

Rumpnissen

Trådstartare
Jag och sambon går i funderingar om att skaffa hund. Vi kan bara inte komma överens om vilken. Jag har alltid drömt om en New Foundland men som vi bor nu, i liten villa mitt i samhället känns det inte bra. Hunden kommer inte få plats. ;) Dessutom skulle min mamma aldrig släppa in en sådan hund hemma hos sig. Sambon vill ha en jack russel vilket jag totalvägrar. För liten och "bjäbbig" hund för min smak.

Min syster har en mellan pudel som känns alldeles lagom i storlek och temperament. Jag gillar hundar som är lättlärda och villiga att jobba men inte för krävande, typ samojed.

Vad slår er?

Sv: Vilken ras kan passa oss?

Vad är det för fel på pudel då?

Du gillar du den uppenbarligen och man måste inte ha fjollfrisyr på hunden.

Haha, det är absolut inget fel på pudel och just den här har ingen fjoll frisyr heller. ;)

Jag har dock varit ute i hund svängen väldigt lite så ibland känner man att man ska vidga sina vyer och kolla av marknaden innan man bestämmer sig. Så man inte sitter där med en pudel och plötsligt hittar en annan hund man hade velat ha.

Har inte själv någon sheltie, men rasen står högt uppe på min vill-ha-lista :) Rasen passar i regel bra till förstagångsägare, men är ändå en hund att utvecklas med eftersom den har stor kapacitet inom t.ex. agility och lydnad. Detta ser jag som mycket positivt, för även om man i dagsläget inte har tävlingsplaner så är det en fördel att hunden "räcker till" ifall intresset växer medan man tränar.

På rasklubbens hemsida finns mycket information, http://www.sssk.org/

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 623
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
40 379
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 571
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 909
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka