Vilken överraskning.

S

Spider84

Jag har varit ute med en tjej hos hästarna och går in genom ytterdörren...och ser vår katt Cleo ligga där...lätt nerkletad och blodig. Kollar lite närmre och ser tre bylten som ligger och klänger på henne och hon spinner som tokig.
Ut kommer en fjärde...vet inte om det störde att jag var där, men hon ville inte befria den från hinnan och den sprack inte självmant så jag var där och pillade.
Nu är det 5 eller 6st där (vi vill inte störa för mycket) och vi tror att det är slut på dom nu.

Så här la hon sig:
cleomedkattungar.JPG

Är det inte väldigt ovanligt att katter lägger sig så öppet?
Hunden har också hjälpt till med att tvätta kattungarna misstänker jag.

Sv: Vilken överraskning.

Det var visst inte slut.
Vi hade räknat fel. Den femte kom precis.

Ett tillägg: hon ska få en kull (denna) och sedan steriliseras.

Det är nog ganska ovanligt att de lägger sig såpass öppet.
Hur kommer det sig att ni ville ha en kull innan kastrering?

Våran Månsa födde sin sista kull på vår gräsmatta med typ 6 ungar som spelade fotboll runt henne. Jag var inte med, men barnen berättade att Månsan kom lugnt knallandes ut på gräsmattan, la sig ner och började stånka med alla barnen runt sig och plupp så kom det en kattunge. Då bar de iväg henne och ungen och la dem på en filt, efter det kom det fyra ungar.

Innan Månsan flyttade till oss så hade hon dock fött ca 40 ungar, så hon är ju en erfaren kattmamma. Efter denna kullen så fick hennes förra ägare betala en sterilisering. Månsan flyttade nämligen hem till oss när hon bestämt sig för flytt och henne förra husse ville inte ha henne kvar, så han fick betala steriliseringen.

Min hona födde också ungar helt öppet, mitt på klinkergolvet i hallen. Hon var väldigt ung och blev väl chockad och visste inte riktigt vad hon skulle göra;)

Katter som i vanliga fall är sociala och trivs i människors närvaro väljer ofta att föda sina ungar där det är människor och drar sig inte undan som en vild/ej tam katt skulle gjort.

Liknande trådar

Z
Övr. Katt Min 3-åriga honkatt av "bondtyp" rymde i början av december. Lyckligtvis kom hom hem efter ett par dagar igen. Nu äter hon massor och...
Svar
3
· Visningar
5 593
Senast: Sotis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama