Vilken mask?

P

Pirayan

Jag avmaskade mina hästar för tvá dagar sedan och idag ság jag en 1 cm láng röd mask.
Är det nágon som vet vilken sort?

Det låter som lilla blodmasken, den har i stort sett alla hästar.

Tack för era svar.
Jag använde ett medel som heter Eqvalan pasta och det inneháller ivermectine.

Tror att det var styngflugelarv....
De har haft ägg pá sig och bilden var mest lik.
Mysigt med maskar..... Urk! ;)

Styngflugan brukar vara svår att missa, den är rätt "tjock" och har "band" runt magen med spretiga hår. Blodmasken är ju en tunn rund mask.

Sv: Vilken mask?

Någon som vet vad blodbrist kan bero på? Hästen i fråga har blodbrist plus att den antagligen har styngflugelarver. Hittade sådana i avföringen (1,5 cm och tjocka röda???) Har tagit bild av Mask/larvsom jag ska skicka till vet. Kanske har även din häst denna "tjockis":confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka